O vozidle
O pohon Smartu se starají maloobjemové tříválcové motory. V prvních provedeních měl motor objem 599 kubických centimetrů a výkon 33, 41 nebo 45 kW. Pro jen něco přes 700 kilogramů vážící vůz je to vždy dostatečná porce. S modernizací v roce 2002 se objem zvedl na 698 kubických centimetrů, výkon byl 37 a 45 kW. Objevil se také miniaturní turbodiesel s objemem 799 kubických centimetrů a výkonem 30 kW. Ten se může chlubit mimořádně nízkou spotřebou paliva. Všechny motory jsou spojeny s poloautomatickou převodovkou, schopnou řadit v automatickém režimu.
Výbava
Na městské auto má Smart ForTwo slušnou výbavu, ovšem v celkovém pohledu je komplet spíše průměrný. Vyniká tu automatická převodovka, standardem je i klimatizace, centrální zamykání a další prvky.
Design
Vzhled první generace dvoumístného Smartu je dodnes velmi specifický, vlastně ani druhé provedení se příliš neliší. To znamená, že netradiční auto stále působí poměrně moderním dojmem. Stejně tak je ovšem nezvyklé. Hlavním stylistickým prvkem jsou tu barevné panely karoserie, které kontrastují s rámem Tridon, který je integrální nosnou a bezpečnostní částí auta.
Spotřeba
Spotřeba paliva i v městském provozu patří k opravdu velkým přednostem Smartu. I při hodně hrubém zacházení se ve městě u nejsilnějších verzí sotva dostanete přes 6 litrů, v praxi není potíž jezdit se spotřebou hluboko pod litrů pět. Mimo město se také spotřeba moc vysoko nedostane, ovšem jízda už není příliš pohodlná.
Jízdní vlastnosti
Smart ForTwo se vymyká běžným automobilovým měřítkům. Hodnotit jeho jízdní vlastnosti je docela složité. Podvozek je velmi jistý a díky tužšímu naladění i širokému rozchodu kol nabízí dobrou stabilitu v zatáčkách. Na druhou stranu, krátký rozvor znamená nervóznější chování auta, nestejně velké pneumatiky vpředu a vzadu podporují nedotáčivost (i když poháněna jsou zadní kola). Celkově lze však chování ForTwo hodnotit velice kladně.
Bezpečnost
I bezpečnost je netradiční stránkou ForTwo. První generace sice nárazovými testy EuroNCAP neprošla, nicméně výrobce demonstroval pevnost karoserie a rámu Tridon testem, při kterém ForTwo narazil do betonové bariéry v rychlosti 112 km/h. Prostor pro posádku zůstal nedotčen. Je jasné, že úroveň ochrany posádky nemůže být taková jako u velkých aut, Smartu prostě chybí deformační zóny, které by pohltily energii nárazu. Avšak pro městský provoz je připraven skvěle.
Praktičnost
Smart ForTwo je opravdu jednoúčelový vůz do městského provozu, hovořit tu o praktičnosti z hlediska přepravních kapacit je nesmysl. Do městského provozu si ovšem nemůžete přát praktičtější auto. Se skvělou manévrovatelností nebo schopností zaparkovat téměř kdekoli je městským šampionem.
Komfort
Jízdní komfort Smartu ForTwo je opět specifický. Mimo město je auto samozřejmě nervóznější a ve vyšších rychlostech je motor hlučnější. Ve městě však dovede být ForTwo tichošlápkem a jezdí příjemně klidně. Přispívá k tomu i automatická převodovka.
Provozní náklady
Provozní náklady Smartu jsou nízké především díky nízké spotřebě paliva, dobré spolehlivosti auta a celkově nenáročnému provozu. Na druhou stranu je Smart dražší auto a některé náhradní díly stojí více než na běžnější malá auta.