




Proč koupit |
---|
Vynikající vnitřní prostor Úsporné a silné vznětové motory Jízdní komfort Přesné řazení a komunikativní řízení Kvalitní zpracování i materiály Pohodlná sedadla |

O vozidle
Superb má pod kapotou vcelku širokou paletu motorů. Od počátku výroby byl základem trochu letargický a nepříliš populární dvoulitr s výkonem 85 kW. Lepší je přeplňovaná osmnáctistovka se 110 kW a na velké auto vcelku rozumnou spotřebou. Nejsilnějším motorem pak byl benzinový šestiválec 2,8 litru se 142 kW, který je dnes překvapivě dostupnou komfortní variantou. Nutné je však počítat s vysokou spotřebou paliva. Od počátku byly pochopitelně k mání také turbodiesely. Motor 1,9 TDI se nabízel v provedení s 96 kW a šestiválec 2,5 litru disponoval 114 kW. Vhodnější je však hledat jeho modernizovanou verzi s výkonem 120 kW, která se začala do Superbu montovat v roce 2003. Motor především přišel o výrazný turboefekt a v praxi je díky šestistupňové převodovce hospodárnější. Můžeme jej považovat za ideální motorizaci, jelikož nabízí pro vůz více než dostačující výkon a spotřeba zůstává nízká. V roce 2002 se také začal montovat základní turbodiesel s výkonem 74 kW. Ten není mezi ojetinami neobvyklý, je však nutné počítat s horší dynamikou. Naopak příkladně nízká je spotřeba paliva. Tím však změny v dieselové motorové paletě nekončí. Od roku 2005 se totiž montovaly nové turbodiesely 1,9 TDI s výkonem 77 kW a 2,0 TDI o výkonu 103 kW. Změnu si vyžádal přechod na emisní normu Euro 4. Vzácně se také můžete setkat s motorem 1,9 TDI s výkonem 85 kW, který byl nabízen v posledním roce výroby.
Výbava




Jakožto největší a nejluxusnější škodovka dostal Superb také odpovídající výbavu. Z dnešního hlediska v ní možná už nic nepřekvapí, avšak nic také nechybí. V Superbu mohou být také některé hodně nadstandardní prvky, už první generace mohla mít například navigaci, která byla tehdy vybavena TV tunerem.
Design




První Superb patří mezi elegantní automobily, na našich silnicích však působí vzhledem k častému výskytu možná trochu okoukaně. Jednoduchý design je však příjemně nadčasový a Superb sbírá kladné body také za kvalitní a esteticky hodnotně provedený interiér.
Spotřeba




Spotřebu Škody Superb můžeme hodnotit velice kladně. Vůz je nejčastěji k mání se vznětovými motory ještě původní konstrukce čerpadlo-tryska, které se sice vyznačovaly vyšší hlučností, avšak také doslova asketickou spotřebou paliva. Velký Superb tak může jezdit až překvapivě úsporně. Špatná není ani spotřeba přeplňované benzinové osmnáctistovky, ta je však méně obvyklou variantou. Ještě méně často potkáme základní dvoulitr a naopak špičkový šestiválec – oba se vyznačují vyšší spotřebou.
Jízdní vlastnosti




I přes velmi dlouhý rozvor náprav a trochu nižší torzní tuhost karoserie patří jízdní vlastnosti Superbu k velmi dobrým. Za špičkou třídy vzhledem k jednoduššímu konstrukčnímu řešení sice Superb zaostává, dobře však drží stopu a chování auta je čitelné. Přispívá k tomu i překvapivě komunikativní a přesné řízení.
Bezpečnost




Škoda Superb dostala do vínku relativně dobrou výbavu. V době, kdy však soupeři už získávali v nárazových testech Euro NCAP pětihvězdičková hodnocení, si superb připsal hvězdičky pouze čtyři s tím, že především ochrana řidiče při čelním střetu si pochvalu nevyslouží. Z dnešního hlediska si tak superb zaslouží spíše průměrné hodnocení.
Praktičnost




Velký sedan mladoboleslavské automobilky se může pochlubit naprosto ukázkovou nabídkou místa na zadních sedadlech. Přehodit si tu nohu přes nohu není vůbec problém, Superb tím zastiňuje i mnohé vozy vyšší střední třídy. Méně místa je však v interiéru na šířku, cestování vzadu ve třech nemusí být pohodlné. U vozů do roku výroby 2004 je méně praktický zavazadlový prostor. Má objem 462 litrů namísto pozdějších 480 litrů, především však nejdou sklápět zadní sedadla. Na sedan je zavazadlový prostor velmi dobře přístupný.
Komfort




Podvozek Superbu je naladěn měkce, tak, aby dobře filtroval nerovnosti rozbitých českých silnic. Daří se mu to opravdu dobře, a když k tomu připočteme kvalitně zpracovaný interiér s velmi dobrou nabídkou místa a hodně pohodlná sedadla, musíme jízdní komfort jen chválit. Vznětové motory jsou však přece jenom trochu hlučnější.
Provozní náklady




Škoda Superb první generace se řadí mezi vcelku průměrně spolehlivé vozy. Vzhledem k prověřené použité technice by navíc neměly být servisní zásahy příliš drahé. A díky nízké spotřebě paliva se Superb řadí mezi provozně vcelku nenáročné vozy, náklady se nebudou zásadně lišit od menší Octavie. V prodeji se však často vyskytují podobně jako u Octavie hodně ojeté exempláře, které budou vyžadovat větší péči.