




Proč koupit |
---|
Nízké provozní náklady Elegantní vzhled Praktičnost Prověřené motory Dobré jízdní vlastnosti |

O vozidle
Škoda Rapid možná stojí tak trochu ve stínu bestselleru Octavia i oblíbené malé Fabie, pro mnohé je to ale možná ten pravý tajný tip, jak získat prostorné a praktické auto za příznivou cenu. Rapid, který Škoda pro evropský trh vyráběla v letech 2012 – 2019, byl totiž od počátku postaven jako cenově výhodné auto, které si na nic nehraje a chce být především praktickým dopravním prostředkem. To se povedlo splnit do puntíku a někdy trochu podceňovaný Rapid dovede v praxi příjemně překvapit.
Mladoboleslavská automobilka nejprve Rapid představila v provedení liftback, která možná i proto, že vypadá jako klasický sedan, na první pohled nepůsobí kdovíjak prakticky. Jenže právě díky výklopné zádi a zavazadlovému prostoru o objemu 550 litrů mnozí uživatelé rychle zjistili, že vůz s karoserií kombi nepotřebují. Tak praktický, univerzální a variabilní rapid umí být. V roce 2013 pak přišel na trh klasicky střižený hatchback s názvem Spaceback. Ten je kratší, než sedan, jeho vzpřímenější záď ukrývá zavazadlový prostor o objemu 415 litrů. Po sklopení zadních sedadel je tu k dispozici 1 380 litrů místa, zatímco delší liftback nabízí 1 490 litrů. Dostatek místa je i na všech sedadlech uvnitř, interiér je řešen spíše jednoduše a účelně, i když některé vyšší výbavové stupně a provedení Monte Carlo přinášejí i určitou (sportovní) eleganci a některé stylové detaily.
Že je Rapid auto zaměřené především na funkčnost dokládá i paleta pohonných jednotek. Převládají zážehové motory, vznětové TDI reprezentuje agretát 1.6 TDI s výkony 66 nebo 77 kW. Benzínovým základem, nutno říct poměrně vzácným, je agregát 1.2 MPI s 55 kW, pak následovala paleta motorů 1.2 TSI se 63 nebo 77 kW, přičemž silnější šlo kombinovat s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Na vrcholu nabídky byl agregát 1.4 TSI s 90 kW a automatem DSG. V roce 2017 dostal Rapid facelift, v rámci kterého se páteří nabídky staly motory 1.0 TSI naladěné na 70 nebo 81 kW. Dál byl k dispozici čtyřválec 1.4 TSI, tentokrát s 92 kW, diesely reprezentovaly motory 1.4 TDI se 66 a 1.6 TDI s 85 kW. Modernizace přinesla třeba vylepšený infotainment nebo některé nové možnosti konektivity.
Výbava
Škoda Rapid se ve výbavě soustředí především na to, co je důležité. Klimatizace nebo třeba některé další komfortní prvky bývají samozřejmostí, různé balíčky pak dovedly přidat i překvapivě bohatou výbavu, je ale třeba hodnotit ji u každého vozu zvlášť.
Design
Rapid je jednoduchý a elegantní liftback nebo hatchback s nadčasovými tvary. Je to mimochodem první vůz značky, který tehdy navrhl designér Jozef Kabaň, i díky jeho chytrým řešením nevypadá Rapid jako levné auto a méně znalí motoristé si ho mohou splést s podstatně dražší Octavií.
Spotřeba
Rapid používá úsporné a prověřené motory, zároveň je to auto s dostatečně moderní konstrukcí, které se přitom nezatěžuje zbytečnostmi. Proto je rapid na svou velikost příjemně lehký a to se spolu s motory příznivě projevuje na výsledné spotřebě paliva. Platí, že i benzínové agregáty TSI dovedou být překvapivě málo žíznivé, podmínkou nízké spotřeby tedy není koupě dieselu.
Jízdní vlastnosti
Škoda Rapid patří k autům, které jezdí velmi příjemně. Sice nemá žádné sofistikované odpružení, ale relativně lehká konstrukce zaručuje dobrou ovladatelnost a čitelnost vozu a určité mechanické spojení auta s řidičem, které může být příjemně osvěžující.
Bezpečnost
V testech organizace EuroNCAP obdržela Škoda Rapid v roce 2012 plný počet pěti hvězdiček a toto hodnocení organizace potvrdila i o rok později po zpřísnění pravidel. Dnes by je možná Rapid kvůli některým chybějícím asistenčním a bezpečnostním systémům nezískal, ale základ je v tomto ohledu opravdu dobrý.
Praktičnost
Podobně jako standardní Octavia je Rapid liftbackem, u kterého se vyklápí celá záď i se zadním oknem. I díky tomu je toto provedení velmi praktické a dovede příjemně překvapit. Pro zavazadla je tu 550 litrů místa, po sklopení sedadel dokonce 1 490 litrů. Kratší hatchback pojmenovaný Spaceback pojme 415 litrů zavazadel a po sklopení zadních sedadel se do něj vejde 1 380 litrů nákladu.
Komfort
Vzhledem k jednodušší konstrukci nemá Rapid mezi vozy nižší střední třídy možná to nejlepší odhlučnění, ale celkově poskytuje velmi dobrý jízdní komfort. Ten přináší jak příjemně odtlumený podvozek, tak samotný interiér s pohodlnými sedadly. Obzvlášť povedená jsou sportovní sedadla ve variantě Monte Carlo.
Provozní náklady
Díky jednodušší konstrukci, která má filosofií blíže k modelu Fabia než k větší Octavii, se drží provozní náklady Škody Rapid příjemně nízko. Díly jsou navíc snadno dostupné. K nízkým nákladům přispívají i úsporné motory.