Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Spolehlivý benzinový motor Vysoká praktičnost Účinné brzdy Široká servisní síť Bohatá výbava |
O vozidle
Na základě úspěchů v mistrovství světa v rallye představila mladoboleslavská automobilka v roce 2001 modelovou řadu RS. Cílem škodovky bylo postavit nejrychlejší sériově vyráběný český vůz. K těmto účelům posloužila přeplňovaná osmnáctistovka s pěti ventily na válec s výkonem 132 kW (180 koní). Od běžného modelu se lišila především menší světlou výškou (snížením o 1,5 cm), dále pak decentním zadním spoilerem na víku zavazadlového prostoru, sportovní koncovkou výfuku a sportovně laděným předním spoilerem. Edice RS obsahovala také sedmnáctipalcová litá kola, zelené nápisy RS na masce chladiče a na víku kufru. Díky tomu si tento model nikdo nemohl na silnici splést. Interiér vozu se nijak extrémně nelišil od běžných modelů. Dominantou tak byl perforovanou kůží potažený tříramenný volant, hliníkové podbarvení otáčkoměru a rychloměru, kovové kryty pedálů a přední sportovní sedačky. Octavia RS tak do posledního puntíku splnila roli rodinného, ale zároveň sportovního vozu. K nejvýraznějším kladům patřily výborné jízdní vlastnosti a výkonný turbobenzinový motor. Díky tomu nebylo problémem zatápět daleko věhlasnějším značkám nejen na dálnici, ale především na klikatých cestičkách.
Výbava
Model edice RS patřil v nabídce škodovky k těm nejbohatším, co se výbavy týká. V základní nabídce nechybělo sportovní provedení interiéru se sportovními sedačkami v kombinaci kůže/látka. Dále jsme mohli na voze najít atraktivní spoiler na zadním víku zavazadlového prostoru, speciální přední nárazník se sportovním designem, kola z lehkých slitin 17" SPIDER, barevné provedení brzdových třmenů, tmavé boční blikače, loga RS na masce chladiče a víku zavazadlového prostoru, ABS + brzdový asistent MBA, ale také páku ruční brzdy v koženém provedení, sound systém (8x 50 W). V nabídce mezi ojetými vozy můžete narazit také na modely se speciální výbavou, jako např. s el. posuvným a výklopným střešním oknem, automatickou klimatizací, ostřikovači světlometů, tempomatem, vyhřívanými předními sedadly nebo xenonovými světlomety.
Design
Edice RS se od běžného provedení lišila hned několika prvky. Ať již to byla nižší světlá výška vozu, nebo přední nárazník se sportovním charakterem. Dominantou vozu byl také zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru, speciální sportovní koncovka výfuku nebo nápisy RS, které zdůraznily sportovní charakter tohoto modelu. Díky tomu všemu vypadala Octavia RS první generace tzv. nabušeně a přitahovala pozornost nejednoho příznivce značky a automobilů všeobecně.
Spotřeba
Spotřeba paliva nepatřila u modelu RS k těm nejnižším. Při dynamické jízdě se kombinovaná spotřeba pohybovala kolem 9,5 až 10,5 litru na sto kilometrů. Pokud jste se rozhodli využít potenciál vozu na maximum, palubní počítač ukazoval mnohdy vyšší hodnoty porovnatelné např. s vozy Subaru Impreza WRX STI. Na druhou stranu, s Octavií RS se dalo jezdit i za výrobcem udávaných 8 litrů, což s Imprezou nikoliv. Výhodou byla také pětapadesátilitrová nádrž, takže jste nemuseli být častými návštěvníky čerpací stanice.
Jízdní vlastnosti
Výška podvozku, vysoký výkon, výkonné brzdy, to je vše, co dělalo z Octavie RS výjimečný sportovně rodinný vůz. Octavia byla ovšem schopná vcelku dobře absorbovat také většinu nerovností typických českých silnic. Díky tuhé karoserii a nízkému těžišti vozu se vůz choval skvěle i v zatáčkách, kde držel bez problému stopu i ve vyšších rychlostech. Doslova jako ryba ve vodě se Octavia cítila v zatáčkách. Vyzdvihnout musíme také výkonné brzdy, jejichž průměr byl u RS zvětšen na 312 mm. Brzdy neztrácely účinek ani při opakovaném brzdění.
Bezpečnost
První generace Octavie obdržela v nárazových testech Euro NCAP čtyři hvězdičky v oblasti bezpečnosti. Vzhledem ke stáří vozu jí sice chybí některé moderní prvky bezpečnostní výbavy, i tak lze ale říci, že Octavia RS první generace se pyšnila na svou dobu vysokou úrovní bezpečnosti, a to nejen díky čtveřici airbagů, ale i vysoce kvalitním systémům ABS a MBA.
Praktičnost
Octavia RS se sice pyšnila dovětkem nejrychlejší sériová škodovka, ale to nebyly zdaleka všechny výhody tohoto modelu. Dominantou byl doslova obří zavazadlový prostor. Verze liftback poskytovala neuvěřitelných 528 litrů. Jen málo sportovních vozů mělo tak rozměrný kufr. Vůz tak mohl posloužit nejen na cestě na závodní okruh, ale především i na rodinné dovolené.
Komfort
První generace Octavie RS sice neposkytovala kdovíjak prostorný interiér, ale na rozdíl od běžných modelů nabízela maximální možnou výbavu. V této edici jsme tak mohli najít například sportovní sedadla v kombinaci kůže/látka, která byla výškově nastavitelná a v některých případech také vyhřívaná. Výhodou byla také příprava pro dvě dětské sedačky s bezpečnostním uchycením ISOFIX.
Provozní náklady
V oblasti spotřeby paliva nepatřila Octavia RS k nejekonomičtějším vozům. Na druhou stranu, vysoká odolnost a spolehlivost dokázala snížit náklady na přijatelné částky. Výhodou je samozřejmě také dostupná široká servisní síť. I na první generaci Octavie RS tak není problém ani v dnešní době najít i ten nejposlednější náhradní díl.