




Proč koupit |
---|
Moderní a nadčasový design Špičková technika Praktičnost Široká servisní síť Výborný poměr kvalita / užitná hodnota |

O vozidle
Třetí generace Škody Octavia je dosud nejvyspělejším modelem populární řady. Představila se v prosinci 2012, combi pak přišlo na řadu v Ženevě zkraje roku 2013. Oproti předchozí generaci opět výrazně pokročila technika a v podstatě platí, že nová Octavia teď nabízí opravdu to nejlepší, co má koncern Volkswagen v této třídě k dispozici. A to ihned od začátku. Konstrukčním základem je nová koncernová platforma MQB, kterou najdeme třeba v sedmé generaci Golfu. S ní souvisí i zcela nové pohonné jednotky. Byť to tak při pohledu na základní technické parametry vypadat nemusí, motory v nové Octavii jsou zcela přepracované a automobilka i koncern slibují, že se u nich určitě nebudou opakovat potíže verzí předchozích. Motory TSI tak například přešly zpět na jistější a spolehlivější rozvod řemenem. Platforma MQB je také flexibilnější z hlediska prostorového uspořádání a využití některých technických řešení. Proto může mít Octavia III oproti Golfu o 5 centimetrů delší rozvor a některé verze mají jen obyčejnější zadní klikovou nápravu. Lepší, víceprvkovou mají až verze s výkonem vyšším než 110 kW, u sourozence Golfu je hranicí 90 kW. I přes obyčejnější techniku však jezdí i méně výkonné verze nové Octavie výborně.
Ve výbavě třetí generace Octavie mohou být i takové vymoženosti jako adaptivní tempomat nebo systém předcházející kolizím v nízkých rychlostech. Dalšími specialitami jsou kolenní airbagy nebo aktivní kapota, která chrání chodce. Daleko širší uplatnění tu nacházejí i dvouspojkové převodovky DSG. Co se interiéru týče, místo pro posádku opět narostlo, vyšší nároky na bezpečnost si ovšem vyžádaly některé drobné změny v uspořádání interiéru. Například sedadla řidiče a spolujezdce jsou usazena co nejdále od dveří. Design nové generace pochází z pera mladého slovenského designéra Jozefa Kabaně, který si předtím vysloužil uznání u Audi a Bugatti. Octavia působí moderně a nadčasově a propracovaným a vyváženým vzhledem překonává i mnohé podstatně dražší automobily.
Výbava




Do výbavy nové Octavie si lze pořídit téměř jakoukoli současnou technickou vymoženost koncernu VW. Už základní verze dostaly výbavu, se kterou bude spokojena většina motoristů, nechybí tu klimatizace i řada komfortních a bezpečnostních prvků.
Design




Vzhled třetí generace Octavie navrhl Jozef Kabaň, mladý slovenský designér, který již získal celou řadu uznání. Octavia je zatím nejspíš jeho nejpovedenějším dílem, praktickému rodinnému a služebnímu automobilu totiž dovedl vetknout nádech luxusu. Auto, které navíc vždy hlásalo, že nabízí více prostoru za méně peněz, také působí velmi vyváženým dojmem.
Spotřeba




Nová generace pohonných jednotek si musí poradit se současnými tlaky na neustálé snižování spotřeby. Oproti druhé generaci Octavie se tak zákazníci dočkají drobných úspor paliva. Šampionem ve spotřebě je model v provedení 1,6 TDI (vstřikování common-rail) s průměrnou spotřebou pouhých 3,8 litru nafty na 100 kilometrů. I u silné verze 1,8 TSI s výkonem 132 kW udává výrobce příznivý průměr jen 6,1 litru.
Jízdní vlastnosti




Octavia třetí generace má k dispozici špičkový podvozek, který je základem celé řady koncernových vozů. I s obyčejnější zadní klikovou nápravou jsou jízdní vlastnosti velmi jisté a v podstatě vyspělejší než u generace druhé, naprostý pocit jistoty dodá víceprvková zadní náprava, která se montuje do modelů s výkonem přes 110 kW.
Bezpečnost




Není asi divu, že třetí Octavia je nejbezpečnější a nejpokrokovější vůz své řady. Ovšem model vyniká i oproti konkurenci, v nárazových testech Euro NCAP získal jedno z vůbec nejlepších hodnocení ve své kategorii. Na bezpečnosti se pozitivně podepisuje jak robustní konstrukce, tak řada moderních technických prvků jako třeba adaptivní tempomat, systém City Safety nebo funkce rozpoznávání dopravních značek.
Praktičnost




Třetí Octavia opět o něco povyrostla a s tím je spojen jak výrazně prostornější interiér, tak ještě větší nákladový prostor. Kufr má u liftbacku rekordní objem 590 litrů, combi tuto hodnotu navyšuje na ohromných 605 litrů. Bezpečnost si však vybírá svou daň a cestující vpředu nemusejí mít dostatek místa pro svá kolena, která mohou přicházet do styku se středovým panelem. Důvodem je posunutí sedadel co nevíce do středu vozu, aby byla posádka lépe chráněna při bočním nárazu.
Komfort




Vyspělý podvozek i dostatek místa pro cestující znamenají i dostatek pohodlí pro posádku. To platí i o vyvážených jízdních vlastnostech, Octavia rozhodně na českých silnicích pasažéry „nevytřese“. Ve výbavě také nechybí řada komfortních prvků a interiér působí na posádku velmi příjemným dojmem. Snaha o dosažení co nejnižší hmotnosti přinesla i méně tlumících hmot a tudíž mírně zvýšenou hlučnost oproti předchozí generaci.
Provozní náklady




Úsporné pohonné jednotky jsou velkým plusem nové Octavie, na druhou stranu je z hlediska provozních nákladů nutné počítat s tím, že je to v podstatě nový automobil. Proto budou běžné spotřební díly o něco dražší než u starších generací vozu.