Proč koupit |
---|
Výborný jízdní komfort Velký vnitřní prostor Elegantní a mohutný vzhled Až sedm míst k sezení |

O vozidle
Škoda Kodiaq se po menším SUV Yeti stala v roce 2016 teprve druhým modelem této kategorie se strmě rostoucí popularitou. Zatímco model Yeti patří na tomto poli k tomu menšímu z produkce a dnes bychom ho mohli řadit do B segmentu, Kodiaq je nejspíš největším SUV segmentu kompaktního, přičemž svou velikostí i nabídkou vnitřního prostoru mnohdy překonává i vozy zařazené o třídu výše. Vděčí za to především využití platformy MQB, kterou právě Škoda ve svých vývojových kancelářích pro koncern adaptovala k použití u větších SUV s až trojicí řad sedadel. Na evropském trhu a většině dalších trhů se Kodiaq nabízí v jediném karosářském provedení: klasickém SUV ve stylu mohutných kombi s pěti dveřmi. V Číně je ale k dispozici i varianta Kodiaq GT se splývavou zádí ve stylu SUV-kupé modelů. Tato verze ale není v Evropě k dispozici.
Kodiaq je mohutné rodinné auto, které nabízí prostorný a praktický interiér. Standardně byl v nabídce jako pětimístný, ale sedm míst u něj není nic neobvyklého, jelikož si jej majitelé typicky pořizovali v lepších výbavách a s řadou příplatků, tedy včetně onoho praktického sedmimístného uspořádání. Třetí řada poskytne solidní komfort i dospělým cestujícím, avšak ideálně na krátkých cestách, děti tu pak budou spokojeny i při delších výletech. Řada druhá je pak z hlediska prostoru velkorysá. Variabilita prostoru je umocněna tím, že je lavice ve druhé řadě posuvná. Jednoduché je její sklápění, přístup do třetí řady ale přeci jen vyžaduje trochu obratnosti.
Druhá řada sedadel má tři ISOFIX pozice, prostřední je ale vhodná spíše pro podsedák. Ve třetí řadě se nemají dětské sedačky používat vůbec, naopak za příplatek může mít Kodiaq i ISOFIX na předním sedadle spolujezdce. Co se místa pro bagáž týče, má Kodiaq pro Škodu typický velkorysý zavazadlový prostor. Standardní objem za druhou řadou je až 720 litrů u pětimístné verze a 630 litrů u sedmimístné varianty se třetí sklopenou řadou. Pokud je třetí řada používána, pojme Kodiaq ještě 270 litrů zavazadel. Maximální využitelný objem při složených zadních sedadlech je 2 065 litrů.
Co se různých variací týče, je Kodiaq dostupný v opravdu širokém spektru provedení. Kromě výbavových stupňů Active, Ambition, Style a L&K jsou od roku 2017 k dispozici i varianty ScoutLine a SportLine, v závěru roku 2018 se pak objevila i verze RS. Podobně široká jako nabídka výbavových stupňů je i nabídka nabídka pohonných ústrojí – Kodiaq může být i ve verzi pouze s pohonem předních kol, ale většinou je na trhu ve variantě 4x4. Co se převodovek týče, základem je šestistupňový manuál, ale obvyklejší jsou sedmistupňové automatické skříně DSG.
Velký Kodiaq má samozřejmě i odpovídající motorizace. Z počátku byl základem čtyřválec 1.4 TSI s výkonem 92 kW a druhým stupněm jeho 110 kW varianta, tyto motory byly v rámci modernizace nahrazeny agregátem 1.5 TSI-EVO o výkonu 110 kW. I tento výkon na pohon vozu bohatě dostačuje, ale většinou je Kodiaq k mání se silnějšími agregáty. Z těch benzínových je stálicí nabídky motor 2.0 TSI nejprve se 132 kW a později s výkonem 140 kW. Nejoblíbenější jsou však turbodiesely: vždy jde o agregáty 2.0 TDI. Základem je výkon 110 kW, druhým stupněm 140 kW a model RS dostal bi-turbo verzi agregátu naladěnou na celkových 176 kW.
Výbava
Konkrétní výbava ojetého Kodiaqu hodně závisí na volbě prvního majitele, výbavových stupňů tu je docela dost. Už základní výbava má ale vcelku dobrý komfortní základ, ke kterému lepší provedení přidávají další a další špičkové prvky, které bychom ještě před pár lety hledali ve vozech vyšších tříd. Navíc platí, že Kodiaq si majitelé často pořizovali ve velmi dobře vybavených verzích a tato provedení tedy nejsou v nabídkách z druhé ruky nijak vzácná.
Design
Škoda Kodiaq nastavila designový směr pro SUV mladoboleslavské automobilky podobně, jako svým jménem s Q na konci nastavila trend modelových označení. Kodiaq působí mohutně, ale nikoli agresivně a obhrouble, vysoké boky a nízká linie oken mu dodávají dynamický vzhled. Typické jsou dvojité čelní světlomety, které se staly odznakem SUV značky Škoda. Výbavové linie SportLine, ScoutLine a provedení RS pak přináší design přizpůsobený povaze vozu i zákazníka.
Spotřeba
Jelikož je Škoda Kodiak vcelku větší SUV, mnozí od něj kdovíjak nízkou spotřebu paliva neočekávají. Ale normované hodnoty jsou na daný segment vynikající a a i u nejsilnějšího benzínového motoru se drží v průměru pod hodnotou 7 litrů na 100 kilometrů, diesely slibují spotřebu v rozmezí od pěti do 6,4 litru. V praxi budou hodnoty obvykle vyšší, ale nemusí jít o dramatické rozdíly, i při dynamičtější jízdě se lze držet do 10 litrů i se silnými motory.
Jízdní vlastnosti
U velkého SUV jde především o pohodlí a Kodiaq umožňuje zažít onen příjemný mírně houpavý styl cestování velkými vozy. Na druhou stranu přináší podvozek dostatek jistoty, což nakonec Škoda dokázala i časem na okruhu Nürburgring. Provedení RS objelo slavné Zelené peklo s trasou 20,832 km v čase 9:29:84. Tak nízko se před ním žádné jiné sedmimístné SUV nedostalo.
Bezpečnost
Jednim z hlavních důvodů, proč mají motoristé vozy SUV tak v lásce, je pocit bezpečí, který jim dávají. A u Kodiaqu to není jen pocit, auto má bohatou bezpečnostní výbavu včetně hlavových a hrudních airbagů a airbagu pro řidiče. Nechybí systém nouzového brzdění a další prvky, lepší verze mohou mít i některé prvky asistovaného řízení. V nárazových testech Euro NCAP si Kodiaq v roce 2017 vysloužil plné pětihvězdičkové hodnocení.
Praktičnost
Fakt, že se Kodiaq nabízí až s trojicí řad sedadel, napovídá, že zavazadlový prostor vozu bude obrovský. Standardní objem za druhou řadou je až 720 litrů u pětimístné verze a 630 litrů u sedmimístné varianty se třetí sklopenou řadou. Pokud je třetí řada používána, pojme Kodiaq ještě 270 litrů zavazadel. Maximální využitelný objem při složených zadních sedadlech je 2 065 litrů.
Komfort
Výtečný jízdní komfort je u Škody Kodiaq samozřejmostí. Auto se může chlubit dobrým odhlučněním a výtečně pracujícím podvozkem, který se hodí pro příjemnou plavnou jízdu a odfiltruje většinu nepříjemných nerovností. Příplatkový podvozek DCC pak umožní měnit charakteristiku chování auta dle nálady a potřeb cestujících.
Provozní náklady
Z hlediska provozních nákladů patří Kodiaq coby jeden z největších modelů (vedle Superbu) k nejnáročnějším vozům. Ale v porovnání s konkurencí si drží stále rozumnou úroveň nákladů a to zejména díky nízké spotřebě paliva a široké (a tudíž konkurenční) servisní síti.