




Proč koupit |
---|
Vynikající jízdní vlastnosti Atraktivní design karoserie Extrémně nízká spotřeba vzhledem k výkonu Bohatá výbava Pomalu klesající cena vozu |

O vozidle
Nebývalo zvykem, aby se vznětové verze mohly pyšnit dojmem sportovních vozů. V roce 2003 ovšem mladoboleslavská automobilka veřejnosti představila zbrusu nový model Škody Fabia v provedení RS. Tak jako u modelu Octavia byl vznik edice RS u Fabie podmíněn úspěchy značky v automobilových soutěžích. S vozem Škoda Fabia WRC sklízel úspěchy především Jan Kopecký, který dokázal několikrát prohnat daleko věhlasnější výrobce v kolotoči WRC. Automobilka s tímto modelem slavila i úspěchy v národních šampionátech, což jen dokazuje odolnost, spolehlivost a skvělé jízdní vlastnosti vozu. Škoda Fabia RS je varianta odvozená z verze hatchback. Ve verzi combi se speciální edice nenabízela. Světovou premiéru měla v březnu roku 2003 na autosalonu v Ženevě a hned získala velké množství příznivců. Sportovní charakter vozu byl patrný již při prvním pohledu na vůz. Dominantou byl přední nárazník s integrovaným spoilerem, jenž byl vysunut dopředu a tvarován ve stylu vozů WRC. Nechyběl ani decentní zadní přítlačný spoiler. Uživatele jistě překvapil také sportovní charakter interiéru. Sportovní sedadla s typickým skvělým bočním vedením, sportovní tříramenný volant, barevné lemování otáčkoměru a rychloměru, závodní pedály atd. To je jen malý výčet odlišností od běžných modelů. Co zřejmě zákazníky překvapilo nejvíce, byla pohonná jednotka vozů. Pod kapotou Fabie RS se totiž nacházel napříč před přední nápravou uložený výkonný přeplňovaný dieselový motor 1,9 TDI – PD s výkonem 96 kW (130 koní) při 4000 otáček/min. Ten byl obohacen technologií vstřikování čerpadlo-tryska (přímé vysokotlaké vstřikování paliva Pumpe-Duse). V kombinaci se 6stupňovou manuální převodovkou se mohli uživatelé těšit nejen na dostatečný výkon, ale také na neuvěřitelně nízkou spotřebu paliva. Škoda Fabia RS tak byla schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti až 206 km/h a z 0 na stovku zrychlit za 9,5 vteřiny.
Výbava




Jen těžko byste hledali vybavenější Fabii. V základu jste mohli najít 16" litá kola s rozměry pneu 205 x 45 R16, přední nárazník s integrovaným spoilerem, sportovní sedačky s potahovou látkou Onyx, tříramenný kožený volant, nápisy RS vzadu + emblém vpředu, snížení podvozku o 15 mm, zadní spoiler, malý kožený paket, chrompaket a chromované vnitřní kliky dveří, pedály s kovovými kryty, nástupní lišty vpředu s emblémy RS, ABS, EDS, ASR, airbag řidiče a spolujezdce, ale také xenonové světlomety, velké kotoučové brzdy vpředu i vzadu, rádio Symphony CD s osmi reproduktory, mechanickou nebo automatickou klimatizaci ad.
Design




Škoda Fabia RS vznikla kvůli homologaci závodního speciálu WRC. Základní model byl ale kratší nežli čtyři metry, což byl pro homologaci závodního speciálu problém. Aby tyto podmínky byly splněny, musel být sériový model dlouhý alespoň čtyři metry, a tak Fabia RS nabrala na délce díky nárazníkům a spoilerům, které z tohoto vozu udělaly ryze sportovní vůz. Od běžného modelu ale Fabii RS poznáte také podle velkých šestnáctipalcových kol s šířkou 6,5 palce. Dalším typickým prvkem jsou zeleně podbarvené kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Musíme říci, že design se u Fabie RS povedl a posunul tento model kupředu. Postavíte-li vedle sebe běžnou Fabii a Fabii RS, budete až překvapeni, o kolik je ta sportovní verze hezčí a atraktivnější.
Spotřeba




Škoda Fabia RS disponuje sice výkonným turbodieselovým motorem, takže by si mnozí mohli říci, sakra, to bude ale spotřeba. Opak je ale pravdou. Díky šestistupňové manuální převodovce, precizně naladěnému odstupňování jednotlivých rychlostí není problémem jezdit s tímto modelem pod pět litrů na sto kilometrů, což je vzhledem k výkonu 130 koní obdivuhodná a málo vídaná hodnota. Při normálním denním využívání vozu počítejte s průměrnou spotřebou kolem 6,2 litru. Pokud se rozhodnete užít si na maximum potenciál vozu, spotřeba může vystoupat až na hranici deseti litrů. Vzhledem k parametrům vozu a konkurenci je to ale stále vynikající hodnota.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti, to je kapitola sama pro sebe. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že Škoda Fabia je podvozkově jedna z nejlepších škodovek všech dob a ani ty současné dle mého názoru na tento model nemají. Již tak tvrdý a stabilní podvozek byl oproti standardní verzi o 15 mm snížen a mohu s klidnou duší říci, že to vozu nesmírně svědčí. Na klikatých silnicích zažívá řidič neskutečnou jistotu. Jízda s Fabií RS je doslova požitkem pro sportovně naladěného řidiče. Vůz sedí jako přilepený i ve vysokých rychlostech a svými vlastnostmi spíše připomíná motokáru. Na výborné úrovni jsou také brzdové kotouče. Řidič musí jít až do extrému, aby se dostavila menší ochota brzdit.
Bezpečnost




V době vzniku získala Škoda Fabia čtyři hvězdičky v bezpečnostních nárazových testech Euro NCAP. Vzhledem k současným vozům neposkytuje tolik bezpečnostních prvků, ale co se týká jistoty na silnici, tam dokáže zatopit Fabia RS i daleko novějším vozům tohoto segmentu. Výtečné jízdní vlastnosti, to je chlouba tohoto modelu.
Praktičnost




Škoda Fabia RS disponuje solidní velikostí zavazadlového prostoru. Se svými 260 litry patří sice k průměru ve své třídě, ale vzhledem k celkovému pojetí vozu lze tento menší nedostatek přehlédnout. Podobně je tomu i s místem na zadních sedadlech. Člověk se zde sice zbytečně netísní, ale na dlouhé trasy to není dvakrát příjemné cestování. Naopak vpředu poskytuje Fabia RS dostatek místa pro řidiče i spolujezdce.
Komfort




Z hlediska komfortu nepatří Fabia RS k těm nejlepším. Kdo by ale u sportovně laděného vozu očekával pohodlí jako v BMW. Škoda Fabia RS je sportovní vůz pro začínající i zkušené řidiče. Na typických českých silnicích tak nebudete ušetřeni otřesů v kabině, ale pokud s Fabií RS vyjedete na silnice do zahraničí, budete uneseni.
Provozní náklady




Výhodou Škody Fabia RS je její výkupní cena. Tento model se stále drží na vysoké úrovni a zároveň patří k nejvyhledávanějším modelům. Jakmile se tyto modely objeví v nabídce ojetých vozů, jsou za pár dní pryč u dalšího majitele. Za to vděčí skvělým jízdním vlastnostem a nízké spotřebě. Výhodou je také široká síť servisů a opraven, ale také dostatek náhradních dílů.