Proč koupit |
---|
Atraktivní design Jízda bez lokálních emisí Tichý a plynulý pohon Prostorný interiér Moderní technologie |
O vozidle
Škoda Enyaq iV je první elektromobil mladoboleslavské značky postavený na koncernové platformě MEB. Automobilka s ním v roce 2020 zahájila svou elektrickou ofenzívu. Enyaq se svým způsobem stal elektrickou alternativou k tradičnímu modelu Kodiaq, byť na rozdíl od něj je k mání pouze v pětimístném provedení. Zato ve dvou karosářských variantách, původní tradičnější karoserii SUV později doplnilo i ještě dynamičtěji tvarované provedení SUV-kupé označené jako Enyaq Coupé iV. Dynamický je ale i vzhled standardního provedení, Škoda dala tomuto elektromobilu atraktivní design s mohutnými liniemi boků a velkými koly. Design před uvedením modelu postupně naznačily koncepty Vision E a následně Vision iV. Jak je pro značku typické, zkoumali u nich designéři i různé možnosti využití světla ve vzhledu vozu. A sériový Enyaq iV nakonec dostal volitelně nezvyklou osvětlenou masku chladiče Crystal face. Auta v takovém provedení mají skutečně originální vzhled.
Novou strategii zvolila Škoda v případě modelu Enyaq iV i v interiéru. Ten nadále razí „demokratický“ princip, kdy jsou všichni cestující stejně důležití a stejně hýčkáni, novinkou je ale zavedení designových linií interiéru namísto tradičních výbavových stupňů. Daná designová linie určuje atmosféru na palubě a vždy do ní přináší určité prvky z bytového interiérového designu. Enyaq iV také v interiéru využívá intenzivněji recyklované materiály. Trvala udržitelnost je u tohoto modelu v žebříčku priorit hodně vysoko, vůz automobilka dodává s uhlíkově neutrální bilancí. Co se výbavy týče, patří Enyaq iV ke špičce v nabídce značky Škoda a přináší díky tomu prvky i řešení často typická spíše pro vozy prémiových značek. Díky elektrické platformě, u které jsou baterie umístěny v podlaze vozu, dlouhému rozvoru a vpřed posunuté kabině je Enyaq iV velmi prostorný vůz. Dostatek místa mají cestující na všech sedadlech, zavazadlový prostor pak má velkorysý základní objem 585 litrů.
Pohon elektrického SUV Enyaq iV zajišťuje vždy primárně elektromotor na zadní nápravě, verze s pohonem všech kol pak mají ještě další elektromotor na nápravě přední. Škoda sice představila Enyaq iV v provedeních o třech velikostech baterie (kapacita 50, 62 a 82 kWh), v praxi se však setkáváme s verzemi s dvojicí vyšších kapacit. Výkon provedení iV 60 s pohonem zadní nápravy je 132 kW, verze iV 80 má výkon 150 kW a provedení iV 80x s pohonem všech kol přináší výkon 195 kW. Od roku 2022 je k dostání i dynamické sportovní provedení Enyaq RS iV, které má opět pohon všech kol a tentokrát celkový maximální výkon 220 kW. Tato verze má mimo jiné posunuté maximum rychlosti na 180 km/h, zatímco ostatní provedení mají maximum 160 km/h. Nabíjení funguje v závislosti na provedení výkonem až 135 kW a z 10 na 80 % tak může být baterie nabita (opět v závislosti na konkrétním typu) už za 29 minut. V cyklu WLTP má nejdelší udávaný dojezd varianta iV 80, konkrétně je to 542 kilometrů. Díky softwarovým updatům přitom došlo v průběhu modelového života vozu ke zlepšení těchto parametrů.
Výbava
Enyaq iV patří k samotnému vrcholu nabídky mladoboleslavské značky, výbava už základních verzí je tak opravdu bohatá. Vedle tradičních funkčních prvků se mohou majitelé vozu těšit na bohatou sadu asistenčních systémů a také na on-line služby spojené s infotainmentem vozu. Díky on-line připojení je pak možné aktualizacemi nebo třeba stažením vybraných aplikací ještě funkčnost vozu rozšířit.
Design
Design elektrického SUV Enyaq iV vychází z dynamických studií Vision E a Vision iV. Auto má vysokou linii boků s výraznou „tornádo“ linií, která je pro vozy Škoda tak typická. Dynamické pojetí vzhledu vozu pak podporují nadstandardně velká kola a také některé světelné prvky, mezi kterými je volitelnou specialitou osvětlená maska chladiče Crystal Face.
Spotřeba
V závislosti na provedení má Enyaq iV udávanou spotřebu v rozmezí 15,8 až 17 kWh na 100 kilometrů. To v praxi znamená, že udávaný dojezd elektromobilu se tentokrát v závislosti na velikosti použité baterie i dalších detailech pohybuje v rozmezí od 395 až 542 kilometrů s tím, že většina dostupných verzí udává dojez za hranicí 500 kilometrů na jedno nabití. To na rychlonabíječce zabere jen několik desítek minut, z 10 na 80 % se baterie dobije nejrychleji už za 29 minut.
Jízdní vlastnosti
Škoda Enyaq iV je relativně velké a těžké SUV, které ovšem těží z určitých výhod elektrického pohonu, ke kterým patří zejména nízko položené těžiště. Enyaq iV tak poskytuje řidiči vysokou míru jistoty. Obratnost auta zajišťuje pohon primárně zadní nápravy a k dobré ovladatelnosti přispívá také celková plynulost elektrického pohonu jako takového.
Bezpečnost
Enyaq iV má k dispozici ty nejmodernější asistenční systémy a byl vyroben s ohledem na ty nejpřísnější bezpečnostní normy. Není tedy divu, že si vůz z testů Euro NCAP odnesl špičkové pětihvězdičkové hodnocení. Samozřejmostí jsou u tohoto modelu prvky jako adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu nebo asistent udržování jízdního pruhu, vyšší výbavové verze mohou mít i pokročilejší asistenční funkce.
Praktičnost
Po praktické stránce je pro Enyaq iV velkou výhodou platforma MEB s plochou podlahou vyplněnou bateriemi. Díky této technice a dlouhému rozvoru náprav je kabina vozu skutečně skvěle prostorná, v podélném směru nabízí Enyaq iV určitě více místa, než jiná tradiční podobně velká SUV. Zavazadlový prostor pojme 585 litrů nákladu. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici až 1 710 litrů místa.
Komfort
Poměrně velké SUV je samozřejmě zaměřeno především na komfort posádky. Komfortní jsou jízdní vlastnosti, posádku pak hýčkají veškeré myslitelné komfortní prvky výbavy a k dobrému pocitu uvnitř přispívají také použité materiály. Cestující pak obecně ocení tichý elektrický pohon, díky kterému jízdu neruší zbytečný hluk.
Provozní náklady
Jízda elektromobilem je šetrná nejen k životnímu prostředí, ale také může být výhodná pro peněženku řidiče. V závislosti používaném způsobu nabíjení může být provoz SUV Enyaq iV opravdu velmi levný, výhodou jsou i oproti vozům se spalovacími motory menší servisní nároky. A stále platí i některá obecná zvýhodnění pro elektromobily, jako třeba odpuštěný poplatek za dálniční známku.