Proč koupit |
---|
Dobré jízdní vlastnosti Atraktivní vzhled Slušný vnitřní prostor Dobré ceny Nízká spotřeba paliva |
O vozidle
Seat Leon je dnes už tradičním zástupcem španělské automobilky v nižší střední třídě. Technicky vychází z Volkswagenu Golf, u druhé generace je to konkrétně Golf pětkový. Už od počátku měl Leon atraktivní tvary, druhá generace v roce 2005 přinesla výraznější posun kupředu, Leon se svým vzhledem chtěl vyrovnat atraktivním vozům Alfa Romeo. To se podařilo, Leon působí opravdu atraktivně, trochu ovšem dojíždí na to, že celá řada dalších vozů značky v podstatě jeho vzhled okopírovala. Tím jeho originální vzhled trochu zevšedněl. S designem zevnějšku také úplně neladí trochu obyčejněji vypadající interiér. Ten je alespoň solidně prostorný, a to i přesto, že Leon není zdaleka největší vůz své třídy. Líbivé auto má také dobré jízdní vlastnosti, však je za ně také chválen i Volkswagen Golf páté generace.
Bohatá je nabídka motorů, která se navíc časem různě měnila. Základem je čtrnáctistovka s výkonem 63 kW, což je mimochodem více, než měl stejný motor v Golfu. Základ je to vcelku důstojný, ale Leon si vyloženě říká o větší porci výkonu. Ta se bude hodit především při jízdě po dálnici, kde je základní motor už přece jenom dýchavičný. Druhým stupněm je šestnáctistovka FSI s výkonem 75 kW, to už je podstatně lepší volba. Hodně zajímavé jsou motory TSI, u nich je ovšem nutné dávat si pozor na stav jejich selhávajících rozvodových řetězů. Původně se pod kapotou objevil motor 1,4 TSI s výkonem 92 kW, další verze přišly později. Dvoulitr FSI s výkonem 110 kW je dalším krokem, pak už přicházejí motory se sportovnějším projevem. Osmnáctistovka TFSI má 118 kW, přeplňovaný dvoulitr byl k dispozici ve dvou verzích. V provedení FR s výkonem 147 kW, a v nabroušeném modelu Cupra dokonce 177 kW. Naftové motory nejprve zastupovaly tradiční a prověřené motory 1,9 TDI s výkony 66 nebo 77 kW, dvoulitr TDI byl k dispozici ve verzích s výkonem 103 a 125 kW.
Po modernizaci, ke které došlo koncem roku 2009, dostal Leon mírně obměněnou paletu motorů. Mezi benzinovou šestnáctistovku a přeplňovaný agregát 1,4 TSI se zařadil motor 1,2 TSI s výkonem 77 kW, který je pro Leon velmi příjemnou pohonnou jednotkou. Atmosférický dvoulitr z nabídky zmizel. Naopak na vrcholu se objevilo provedení Leon Cupra R s dvoulitrovým motorem TFSI vyladěným na 195 kW. Nabídku turbodieselů doplnil nový motor 1,6 TDI s výkonem 77 kW a pod kapotou modelu FR vystřídal dosavadní dvoulitr se vstřikováním čerpadlo-tryska modernější common-rail agregát shodného objemu i výkonu.
Výbava
Leon je povětšinou auto se solidní výbavou za dobrou cenu. Například za klimatizaci bylo ovšem v základním provedení nutné připlácet. Na druhou stranu Seat prodával celou řadu akčních modelů, které dostaly vcelku bohatou výbavu v rámci akčních paketů, takže o solidně vybavená auta není na trhu ojetin nouze.
Design
Druhá generace Seatu Leon je vzhledově atraktivní vůz, kvality jeho vzhledu ovšem trochu narušuje fakt, že design Leonu převzaly i ostatní modely automobilky a jednotlivá auta se od sebe hůře rozlišují. Leon je ale díky nižší stavbě stále dobře rozeznatelný. Design auta působí moderně i v současnosti, kdy už byl druhý Leon nahrazen třetí generací.
Spotřeba
Většina motorů pod kapotou Leonu se může pochlubit velmi dobrou spotřebou paliva. Platí to především pro vznětové agregáty, které dovedou být opravdu úsporné, ale ani základní benzinové pohonné jednotky nemají nijak vysoké nároky na palivo. A příjemně překvapí motory TSI, které jsou sice náchylnější na jízdní styl, při umírněné jízdě jsou ovšem rovněž velmi úsporné.
Jízdní vlastnosti
Leon má hodně dobré jízdní vlastnosti, však je také podědil po VW Golf páté generace. Auto má v zatáčkách velkou jistotu, snad jen s těžšími turbodiesely se nedotáčivost projevuje trochu dříve. Veškeré chování auta je však čitelné. Bohužel řízení není příliš komunikativní.
Bezpečnost
Druhá generace Leonu si od organizace Euro NCAP v jejích crashtestech vysloužila čtyřhvězdičkové hodnocení a dodnes patří Leon k solidně bezpečným vozům. Podepisují se na tom jak jisté jízdní vlastnosti, tak samozřejmě solidní konstrukce karoserie a dobrá bezpečnostní výbava.
Praktičnost
Druhá generace Leonu je prostornější než ta první, cestující především vzadu si tu už nebudou stěžovat na nedostatek místa. Zavazadlový prostor pojme vcelku průměrných 341 litrů nákladu, je však hůře přístupný. Kvůli snaze o dosažení vyšší tuhosti karoserie je totiž vstupní otvor pátých dveří docela malý.
Komfort
Leon má o trochu sportovnější projev než VW Golf, a jízdní komfort je tedy o trochu menší než u oblíbeného německého hatchbacku. Na druhou stranu podvozek tlumí nerovnosti stále velmi dobře a posádku může těšit také dobré odhlučnění vozu. I dostatek místa a dobrá výbava jsou příjemné.
Provozní náklady
Leon staví na poctivé technice koncernu Volkswagen, přesto ve statistikách spolehlivosti patří spíše do druhé poloviny žebříčku. Poruchovost auta není nijak kritická, ale různé menší potíže mohou přece jenom mírně zvednout jinak rozumné provozní náklady, na kterých se podepisuje především nízká spotřeba paliva jednotlivých motorů.