Proč koupit |
---|
Lákavý vzhled
Úsporné turbodiesely
Dobré zpracování
Široká paleta motorů
Příznivé ceny |
O vozidle
Seat Leon první generace se v roce 1999 stal vlastně jakousi hatchback variantou druhé generace populárního modelu Toledo. Od něj přebírá techniku, která pochází ze čtvrté generace VW Golf. Solidní a prověřená technika láká i dnes, obzvláště když je Leon běžnějším vozem než Toledo. Od Toleda druhé generace přebírá Leon vcelku atraktivní design, který v případě hatchbacku vypadá ještě lépe než u Toleda. I když už má Leon první generace svá léta za sebou, je to stále pohledný vůz, který lze sehnat za příznivé ceny. Kromě designu je u Leonu povedený také interiér, který si svou kvalitou nezadá s tím v Golfu, navíc je z estetického hlediska o něco lákavější než velmi strohý vnitřek VW. Na druhou stranu prostornost Leonu je pouze průměrná. Především na zadních sedadlech je méně místa jak pro kolena, tak nad hlavou, prostorností nevyniká ani zavazadlový prostor, který pojme průměrných 340 litrů. Dovnitř je ovšem alespoň dobrý přístup, na druhou stranu díky hodně skloněnému zadnímu oknu není prostor příliš dobře využitelný po sklopení sedadel. Jízdní vlastnosti Leonu jsou z dnešního hlediska spíše průměrné, auto ale dobře drží v zatáčkách, a to díky tužšímu odpružení. Komfort je ovšem trochu horší, na kvalitních cestách si sice vede Leon dobře, ovšem na nerovnostech podvozek znervózní a do interiéru se přenášejí výrazné rázy.
Nabídka pohonných jednotek pro první Leon je vcelku bohatá a v mnohém kopíruje Toledo, jde ovšem o trochu dále. Základem je benzinová čtrnáctistovka s 55 kW, která patří mezi populární motory, ale je jen pro klidnější řidiče. Lepší volbou jsou silnější šestnáctistovky, ať už starší se 74 kW, nebo novější se 77 kW. Jejich spotřeba se drží v rozumných mezích a poskytnou autu přiměřenou dynamiku. Dalším krokem je osmnáctistovka s výkonem 92 kW, což je navzdory udávanému výkonu vcelku letargický motor, který mívá vyšší spotřebu. Přeplňovaná verze motoru s výkonem 132 kW už ovšem nabídne velmi dynamické svezení a přitom je spotřeba vzhledem k výkonu rozumná. Dalším krokem je verze Cupra se šestiválcem 2,8 litru o výkonu 150 kW. Ještě výše pak stojí provedení Cupra R s přeplňovanou osmnáctistovkou vyladěnou na 154 a později až 165 kW. Vznětové motory mají všechny objem 1,9 litru. Základem je atmosférický 1,9 D s nedostatečnými 50 kW, pak už následují 1,9 TDI s výkony 66, 81 a 96 kW, ve verzi Cupra pak dokonce se 110 kW. Všechny tyto agregáty se mohou pochlubit velmi příznivou spotřebou paliva.
Výbava




Leon už z dnešního pohledu nepřekvapí ani výbavou. Ta byla u základních modelů chudší, takže u vozů se základními motory nelze očekávat zázraky. Výkonnější verze na tom byly výrazně lépe, a to třeba i z hlediska bezpečnostní výbavy.
Design




Seat Leon je hatchbackem odvozeným od druhé generace populárního sedanu Leon. Od něj přebírá design, který v kompaktnější karoserii vypadá ještě lákavěji než model se zavazadlovým prostorem. Povedený je také interiér a Leon nepůsobí příliš zastarale.
Spotřeba




Leon má vcelku širokou paletu motorů, z nichž většina dovede příjemně překvapit spotřebou paliva. Nevhodná je z tohoto hlediska atmosférická osmnáctistovka a také velký šestiválec. I silné přeplňované osmnáctistovky mohou být žíznivější, avšak apetit odpovídá výkonu. Naopak turbodiesely dovedou být, co se spotřeby paliva týče, doslova asketické.
Jízdní vlastnosti




Podvozek z Golfu čtvrté generace má slušný potenciál, avšak z dnešního pohledu je už pochopitelně překonaný. V zatáčkách drží stopu dobře, avšak chování už není tak vybrané a čitelné jako u modernějších vozů.
Bezpečnost




Nárazovými testy Euro NCAP nikdy Seat Leon první generace neprošel, můžeme se tu tedy pouze opírat o jeho konstrukční základ a výbavu. Ani jedno už dnes úplně neobstojí, nečekejte ani záplavu airbagů. Je potřeba s tímto počítat.
Praktičnost




Ladné tvary karoserie Leonu mají také nevýhodu v podobě menší nabídky místa. Je to dáno i použitou platformou, ta ze čtvrtého Golfu nedává posádce vzadu mnoho místa na nohy. Nižší střecha omezuje prostor nad hlavou a splývavá záď pak využitelnost zavazadlového prostoru v případě složení sedadel. Standardní objem je 340 litrů.
Komfort




Dobrého jízdního komfortu si posádka užije spíš při jízdě na kvalitní vozovce. Na nerovnostech Leon trochu znervózní a do interiéru se přenášejí výrazné rázy. Posádka má navíc trochu omezené množství místa, byť cestující vpředu si určitě stěžovat nebudou.
Provozní náklady




Leon je i přes vyšší věk vcelku solidním zástupcem své kategorie, který nezruinuje rodinný rozpočet. Už pořizovací náklady jsou nižší než u řady konkurentů, náklady na opravy a palivo pak určitě nebudou vyšší než u soupeřů.
Seat Leon