Proč koupit |
---|
Elegantní design
Kvalitní provedení interiéru
Dobrý jízdní komfort
Příznivé ceny
Rozumná spotřeba |
O vozidle
Seat Exeo se v roce 2009 stal snahou, jak ke španělské značce přilákat zákazníky, kteří dříve volili klasický sedan Toledo. Podobný vůz v nabídce Seatu dlouho chyběl a alespoň v našich končinách si to vyžádalo krutou daň – Exeo rozhodně nepatří k nejběžnějším vozům, Seatu se jednoduše zákazníky přilákat zpět nepodařilo. A to přitom automobilka zvolila recept, který měl být jen a jen úspěšný. Exeo totiž technicky i vzhledově vychází z předchozí generace Audi A4, která spatřila světlo světa v roce 2000. Seat tak dostal prověřenou prémiovou techniku, kterou nabízel v cenově vcelku zajímavém balení. Původ u Audi se projevuje především v interiéru – ačkoli vychází ze staršího modelu, interiér stále působí až luxusním dojmem a zpracování i kvalita materiálů jsou mnohem výše než u konkurenčních vozů. Možná i kvůli nejasnému vymezování vůči konkurenci nezaznamenalo Exeo mnoho prodejních úspěchů – auto se totiž tváří jako vůz střední třídy, velikostně ovšem odpovídá spíše současným sedanům a liftbackům třídy nižší střední. Exeo tak bylo soupeřem třeba pro druhou generaci Octavie nebo pro Chevrolet Cruze. Oproti nim mělo sice trochu sebevědomější cenovku, ovšem ne o mnoho a pocity v interiéru byly zcela jiné. Ten u Exea totiž působí jako z auta o několik set tisíc dražšího, třeba Cruze se při porovnání musí doslova hanbit. To dělá z Exea ideálního kandidáta na výhodnou koupi ojetiny. Dostanete totiž vlastně techniku i provedení staršího Audi A4, jen auto bude docela nové a přitom k mání za rozumné peníze.
Zařazení spíše do nižší střední třídy odpovídá i prostornost interiéru Exea. Ta je jen průměrná, vzadu už mohou dospělí cestující narážet na limity. Zavazadlový prostor také nenadchne, u sedanu je jeho objem 460 litrů, praktičtější combi ST s lepším přístupem nabídne jen 442 litrů. Co se jízdního projevu týče, Exeo zaostává za dynamickým charakterem svých stájových sourozenců. Jízdní vlastnosti rozhodně nejsou záludné a třeba řízení i řazení jsou přesné a řidič má docela dost informací o dění s vozem, ovšem v zatáčkách se vcelku brzy dostavuje nedotáčivost a celkově je Exeo méně ochotné měnit směr jízdy. To se ovšem pozitivně projeví na dálnici, kde drží směr opravdu dobře. I podvozek je vcelku komfortní, a to i s relativně velkými koly, Exeo je tak spíše atraktivní dálniční křižník než sportovní sedan.
Základní pohonnou jednotkou je poněkud slabší šestnáctistovka s výkonem 75 kW. Druhou benzinovou volbou je přeplňovaný motor 1,8 T s výkonem 110 kW, který dovede vcelku příjemně překvapit i rozumnou spotřebou. Vrcholem je motor 2,0 TSI s výkonem 147 kW. Diesely jsou zastoupeny dvoulitrovým motorem TDI ve třech výkonových provedeních – 88, 105 a 125 kW.
Výbava




Exeo dostalo už od základních provedení velmi bohatou výbavu. I nejlevnější modely mají duální automatickou klimatizaci, kompletní elektrickou výbavu včetně vyhřívání zrcátek, palubní počítač a řadu dalších vymožeností. Vyšší stupně pak obsahují třeba tempomat, multifunkční volant a mnoho dalšího.
Design




Seat Exeo vychází konstrukčně i vzhledově z Audi A4 z roku 2000, vzhledem k úpravám se tak ve Španělsku podařilo připravit elegantní sedan a combi s nadčasovým vzhledem. Původ v Audi se pozitivně projevuje především v interiéru, který působí mnohem luxusnějším pocitem než u všech soupeřů.
Spotřeba




Exeo dostalo vyváženou paletu pohonných jednotek, z nichž prakticky žádná netrpí nadměrnou žíznivostí. Dvoulitrový turbodiesel je pochopitelně úsporný ve všech výkonových variantách, spotřebou dovede ovšem příjemně překvapit i přeplňovaná benzinová osmnáctistovka.
Jízdní vlastnosti




Podvozek z Audi A4 slibuje jisté jízdní vlastnosti a ty Exeo opravdu má. Pochvalu zaslouží i řízení a řazení, ovšem celkově je podvozek spíše komfortnější a nesedí sportovnímu charakteru značky. Exeo méně ochotně mění směr jízdy, takže v zatáčkách s ním není příliš zábava a nedotáčivost se dostavuje brzy. Na dálnici ovšem drží směr skvěle.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP získal Seat Exeo v roce 2010 čtyřhvězdičkové hodnocení, které je nejspíš dáno přece jenom trochu starším konstrukčním základem. Ostatně, stejné skóre si v roce 2001 připsalo i Audi A4, ze kterého vychází. Zájemce jistě zaujme bohatá bezpečnostní výbava, ve které nechybí kompletní sada airbagů včetně kolenního pro řidiče.
Praktičnost




Z hlediska praktičnosti Exeo za svými soupeři přece jenom trochu zaostává, zavazadlový prostor sedanu pojme 460 litrů nákladu, combi ST pak 442 litrů. V interiéru je místa tak akorát, na zadních sedadlech mohou dospělí cestující už narážet na limity vozu.
Komfort




Exeo se může pochlubit velmi dobrým cestovním komfortem. Podvozek zvládá i s velkými koly dobře filtrovat nerovnosti našich vozovek, odhlučnění je také na solidní úrovni. Vysokou úroveň komfortu však přináší především provedení interiéru, který nezapře svůj původ v Audi.
Provozní náklady




Ačkoli vychází Exeo z vozu Audi, provozní náklady spíše odpovídají španělské značce. Motory jsou úsporné a Exeo je relativně spolehlivý vůz s prověřenou technikou. Ceny servisních úkonů odpovídají síti Seatu, ani náhradní díly nejsou přehnaně drahé.
Seat Exeo