Proč koupit |
---|
Dobré jízdní vlastnosti
Úsporné vznětové motory
Příznivé ceny
Velký zavazadlový prostor |
O vozidle
Seat Cordoba je sedan odvozený od malého modelu Ibiza. Model vyráběný od roku 2002 vychází ze třetí generace Ibizy, tedy z vozu, který je druhou Ibizou připravenou pod taktovkou koncernu Volkswagen. Na sedan má Cordoba trochu netradiční tvary, záď je poměrně vysoká a ladí s celkově bachratějšími proporcemi původního modelu Ibiza. Už v předchozí generaci platilo, že Cordoba je jedním z nejelegantnějších sedanů své kategorie, a pro generaci druhou to platí dvojnásob. Cordoba tak sice nemá pro sedany tak typické ladné křivky, ale mezi malými sedany je až neobvykle vyváženým a líbivým vozem. Na rozdíl od předchozí generace chybí v té druhé provedení combi. Cordoba může o zákazníky soupeřit třeba s Fabií sedan, kromě vnějších tvarů zaujme i nápaditějším provedením interiéru. Oproti Ibize má Cordoba trochu jinak naladěný podvozek, auto se přesto nezbavilo až zbytečné tvrdosti odpružení, jízdní komfort rozhodně není na úrovni, jakou by vzhledem k předpokládanému využití zákazníci očekávali. Cordoba je sice komfortnější než Ibiza, ale trochu tím utrpěly jízdní vlastnosti, zadní náprava v zatáčkách trochu odskakuje. Dobrá je nabídka vnitřního prostoru a zavazadlový prostor pojme velmi solidních 485 litrů nákladu.
Nabídka pohonných jednotek je bohatá, ovšem trpí v podstatě stejnými neduhy jako u ostatních malých koncernových vozů. Základ tvoří paleta tříválců 1,2 HTP, které jsou známé svým méně kultivovaným projevem a spotřebou, která se zátěží výrazně roste. Při uvedení byl na trhu slabý motor s výkonem 47 kW, po modernizaci v roce 2006 s výkonem 51 kW. Vzhledem k tomu, že Cordoba je zaměřením už spíš rodinný vůz, lze tříválec považovat za příliš slabý. Daleko lepší volbou pro delší cesty jsou čtrnáctistovky. Základní s výkonem 55 kW doplňuje šestnáctiventilová varianta s výkonem 74 kW, později se výkon základní verze zvedl na solidních 63 kW. Objem 1,4 litru má i tříválcový turbodiesel, který se z počátku prodával v provedení s výkonem 55 kW, později přišly varianty 51 a 59 kW. Tříválcový turbodiesel je sice velmi úsporný, ale zároveň má hodně hrubý projev. Pod kapotou Cordoby třetí generace můžeme potkat i diesely s objemem 1,9 litru. Nepřeplňovaný s výkonem 47 kW je ovšem velmi slabý a později byl nahrazen právě základní čtrnáctistovkou. Přeplňované verze mají výkon 74 a 96 kW.
Tím ovšem paleta motorů zdaleka nekončí. Benzinový dvoulitr s výkonem 85 kW také známe z Fabie a nenadchne spotřebou. Šestnáctistovka s výkonem 77 kW, která přišla s faceliftem, je naopak příjemně dynamický motor, u kterého se spotřeba drží v rozumných mezích. Sportovní verze známé z Ibizy se v případě Cordoby nenabízely.
Výbava
Výbava Cordoby druhé generace odpovídá době vzniku auta. Ve třídě malých vozů tehdy nebyly dostupné téměř žádné technické vymoženosti. O výbavu jako klimatizaci, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo elektrický paket ovšem většinou nepřijdete.
Design
Seat Cordoba druhé generace je jeden z nejpohlednějších a nejdynamičtějších sedanů třídy malých automobilů. Oproti mnohým působí elegantněji i po letech od ukončení výroby. Oproti koncernovým sourozencům má Cordoba také nápaditější provedení interiéru.
Spotřeba
Tříválce HTP se většinou chlubí nízkou spotřebou jenom na papíře, v praxi je nutné je více vytěžovat, a spotřeba tak neúměrně roste. Platí to vesměs pro všechny vozy těmito motory vybavené, pro Cordobu dvojnásob. Naopak dobrou volbou jsou čtrnáctistovky, stačí i základní s 55 kW, která je kultivovaná i úsporná. Velmi úsporné jsou turbodiesely, pro delší cestování jsou vhodné silnější devatenáctistovky. Tříválcový 1,4 TDI je úsporný v městském a příměstském provozu, při vyšším vytěžování ovšem i jeho spotřeba zbytečně roste. Solidní spotřebu má i benzinová šestnáctistovka, dvoulitr naopak docela „žere“.
Jízdní vlastnosti
Druhá generace Seatu Cordoba má sice stejný technický základ jako Ibiza třetí generace, podvozek je však trochu jinak naladěn. To se projevilo na mírném zlepšení jízdního komfortu, ale také zhoršením jízdních vlastností. Řízení je relativně přesné, avšak nepříliš komunikativní, kladem je dobré řazení.
Bezpečnost
Seat Cordoba druhé generace nárazovými testy Euro NCAP nikdy neprošel, v podstatě na něj však můžeme vztáhnout výsledky třetí generace Ibizy, která je konstrukčně shodná. Ta získala v roce 2002 čtyřhvězdičkové hodnocení, což odpovídá tehdejšímu standardu třídy. Úroveň bezpečnosti je tak solidní, je ovšem nutné počítat s tím, že Cordoba je malý vůz a že konstrukce už přece jenom má svůj věk, a současným náročným požadavkům tak už zcela nevyhoví.
Praktičnost
Seat Cordoba je opravdu zajímavým sedanem kategorie malých vozů, od Ibizy přebírá solidní vnitřní prostor a přidává k němu velký zavazadlový prostor o objemu 475 litrů. Jen přístup do něj je trochu horší. Ve své třídě však i přesto jde o jeden z nejprostornějších vozů.
Komfort
Jízdní komfort Seatu Cordoba druhé generace trpí kvůli příliš tuhému odpružení, byť to je tu méně tvrdé než u Ibizy. Filtrování nerovností je možná lepší i díky vyváženějšímu rozložení hmotnosti, stále však platí, že rozbitá cesta dovede podvozek docela rozhodit.
Provozní náklady
Seat Cordoba druhé generace je v současné době dobře dostupnou ojetinou, u které není problém se sháněním náhradních dílů, navíc i spolehlivost auta je na dobré úrovni. Servisní úkony i součástky jsou k dispozici za příznivé ceny. Pokud si vyberete pro svůj účel používání tu správnou pohonnou jednotku, odvděčí se Ibiza i velmi příznivou spotřebou paliva.