Recenze / Renault Mégane Scénic (1996–2003)

Výborný vnitřní prostor

Variabilní interiér

Elegantní design

Jízdní komfort

Nízké ceny

O vozidle

Renault Mégane Scénic je automobilem, který rozpoutal současnou vlnu popularity kompaktních MPV. V podstatě jej můžeme považovat za zakladatele této kategorie, byť podobné vozy už vznikaly i před jeho uvedením na trh. Ovšem žádný z nich nedotáhl koncept malého MPV tak daleko jako Renault. Mégane Scénic vznikl na základě techniky kompaktního modelu Mégane a má s ním i společný design, jen má celkově vyšší stavbu a podstatně variabilnější interiér. Ten se sice nemůže pochlubit kdovíjak kvalitními materiály nebo příkladným zpracováním, prostornost a variabilita však mohou překvapovat dodnes. Místa je ve všech směrech dostatek, dokonce i vzadu nad hlavou a pro kolena. Zavazadlový prostor má na kompaktní vůz (navíc na dnešní poměry nezvykle malý) opravdu veliký objem 410 litrů. Zadní sedadla lze navíc vyjímat, čímž lze vytvořit nákladový prostor o objemu až 1800 litrů, čemuž se nemohou rovnat ani mnohé kombíky střední třídy nejen tehdejší doby, ale i podstatně modernější. Mégane Scénic je tak malý prostorový zázrak.

Aby svou výjimečnost potvrdil, v rámci faceliftu řady Mégane v roce 2009 se od běžných modelů Scénic více odlišil a dostal jinou tvář. Od té doby už také v názvu nefiguruje označení Mégane a vůz je nabízen pouze jako Scénic. Specialitou po faceliftu se stalo provedení Scénic RX4, které má zvýšený podvozek, náhon na všechna kola a výrazné oplastování. V podstatě jej můžeme považovat za předchůdce dnešních kompaktních SUV. Z technického pohledu patří Scénic k méně spolehlivým vozům, to zdědil po klasickém Méganu. Patří však mezi nenáročné automobily s vcelku jednoduchým servisem, takže trochu problematičtější technika nemusí vadit. Výjimkou je verze RX4 s drahou viskózní spojkou. Pochvalu si nezaslouží ani řízení a řazení, obojí se přesností zrovna nevyznačuje. Jízdní vlastnosti můžeme označit za spíše průměrné, v dané kategorii však určitě dostačující. Měkké naladění podvozku znamená větší náklony v zatáčkách a trochu horší čitelnost chování. Stopu však drží Scénic dobře a je vcelku jistý a nezáludný.

Vcelku dobrá je také nabídka motorů, která se zásadně neliší od běžného Méganu. Od počátku byly dostupné motory 1,4 s výkonem 55 kW, 1,6 se 68 kW, dvoulitr s 84 kW a diesely 1,9 D a 1,9 TD s výkonem 47 a 66 kW. Zatímco Méganu tato skladba stačila, u Scénicu s předpokládaným vyšším vytížením není tato paleta zcela ideální, ať už z hlediska dynamiky, nebo spotřeby. Situace se výrazně zlepšila v roce 1998, kdy přišly nové motory 1,4 se 70 kW, 1,6 se 79 kWa dvoulitr se 103 kW. Ten už je však zbytečně žíznivý. Už o rok dříve se objevily spolehlivější turbodiesely 1,9 dTi s výkonem 62 nebo 72 kW. Po faceliftu pak v roce 2000 přibyl ještě moderní turbodiesel 1,9 dCi s výkonem 75 kW, který je asi nejžádanějším provedením.

Výbava

Scénic první generace pochází ještě z dob, kdy v nižší střední třídě nebyly příliš obvyklé nejrůznější komfortní prvky výbavy. Proto je nutné počítat spíše s chudší sestavou prvků, i když klimatizaci nebo například centrální zamykání lze mít vcelku bez problémů.

Design

Renault Mégane Scénic je dodnes vzhledově vcelku pohledné auto. Ladné a elegantní tvary faktického zakladatele kategorie kompaktních MPV tuto třídu v podstatě definovaly. Verze po faceliftu se od klasického Méganu opticky výrazněji odlišuje, avšak nová maska je zakomponována méně elegantně. Zajímavostí je zvyšené provedení RX4 s náhonem všech kol a oplastováním.

Spotřeba

Paleta motorů z prvních let výroby nebyla pro Scénic s předpokládaným větším vytěžováním příliš vhodná, motory byly slabší, a spotřeba tak zbytečně stoupala. Lepší je volit šestnáctiventilové motory nebo modernější turobodiesely dTi, či dokonce dCi, které mají nejen více síly, avšak také podstatně rozumnější praktickou spotřebu paliva.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Méganu Scénic určitě nejsou špatné a v kategorii kompaktních MPV v podstatě nastavily laťku. Byť pravda, nikoli příliš vysoko. Měkčí odpružení se odráží ve výrazných náklonech karoserie v zatáčkách, chování tak je trochu hůře čitelné, ovšem držení stopy je bezproblémové a celkově se Scénic chová nezáludně.

Bezpečnost

Nárazové testy Euro NCAP absolvoval první Scénic až po faceliftu v roce 2001. Získal tehdy skóre čtyř hvězdiček, což není špatné, avšak z dnešního pohledu je nutné počítat už se spíše průměrnou úrovní bezpečí.

Praktičnost

Mégane Scénic jakožto průkopník kategorie kompaktních MPV zaslouží za praktickou stránku jen a jen chválu. Zavazadlový prostor má hodně nadstandardní objem 410 litrů, posádka, která sedí trochu více zpříma, má dostatek místa ve všech směrech a zadní sedadla lze navíc vyjímat, a snadno tak Scénic přeměnit v malý stěhovák s kapacitou 1800 litrů. Nechybí také řada odkládacích míst.

Komfort

Mégane Scénic první generace se chlubí velmi dobrým jízdním komfortem, který mu přináší měkké naladění podvozku. Filtrování nerovností je na velmi dobré úrovni. Za touto mírou komfortu ovšem zaostává provedení interiéru a akustický komfort při vyšších rychlostech.

Provozní náklady

Renault Mégane Scénic první generace nepatří mezi zrovna spolehlivé vozy, ovšem provozní náklady zůstávají v rozumných mezích. Je to díky spotřebě paliva i v současnosti nízkým cenám jak samotných vozů, tak náhradních dílů i případných oprav.

Renault Megane Scenic

Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.

Nutné Vždy aktivní

Funkční

Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.

Marketingové

Zrušit

Momentálně je online 57 odborníků Volejte denně 8:00 - 21:00 Zavolejte mi