O vozidle
Renault Kadjar se stal v roce 2015 druhým pokusem francouzské značky na poli kompaktních SUV. S předchozím typem Koleos s nezvyklým designem a korejským původem to příliš u zákazníků nevyšlo, Kadjar se tak stal určitou sázkou na jistotu. Namísto korejského základu od dceřinné automobilky Samsung Motors tentokrát Renault sáhl po osvědčeném receptu, Kadjar totiž vyvíjel společně s Nissanem a jeho druhou generací oblíbeného modelu Qashqai, který patří k nejpopulárnějším vozům své kategorie v Evropě i na celém světě.
Tato sázka na jistotu se vyplatila nejen z hlediska zájmu zákazníků, ale samozřejmě i kvalit samotného vozu. Kadjar, byť je dostatečně svébytný, je mnohými svými vlastnostmi oblíbenému kompaktnímu SUV od Nissanu velmi blízký a to samozřejmě řada zákazníků ocení. Obě auta jsou si například velmi podobná svými proporcemi a i když Renault a Nissan připravili pro své kompaktní SUV modely odlišné kabáty, příbuznost tu jednoduše znát je. Kadjar vsadil u své karoserie na oblejší a svalnatější tvary, které odpovídají soudobému designovému jazyku francouzské automobilky. I to se setkalo s mnohem lepší reakcí, než vzhled předchozího typu Koleos, který moc do stylu automobilky nezapadal. Mimochodem, pod označením Koleos se nakonec později nabízel sourozenec Kadjaru s možností sedmimístného uspořádání interiéru.
Ale zpět ke kompaktnímu modelu. Ten je tedy elegantní a ve své svalnaté karoserii nabízí posádce dostatek místa, což byla už jedna z předností jeho předlohy od Nissanu. Interiér je moderní, ale zároveň ukazuje již trochu na dobu vzniku: například dotykový displej infotainmentu je zabudován ve středové konzole a ne navrchu, jak je dnes moderní. Jízdně je Kadjar vyrovnané a především komfortní moderní SUV, které rozhodně řidiče nenabádá ke sportovnímu stylu jízdy.
Z počátku nabídky vozu převládaly pod kapotou naftové motory. Benzínový agregát byl jen základem nabídky, motor 1.2 TCe s výkonem 96 kW je dostačující, ale nafťáky s vyšším točivým momentem se k charakteru auta hodí lépe. Základem u nich bylo provedení 1.5 dCi s 81 kW, silnější alternativou byl agregát 1.6 dCi s 96 kW. Ten jediný šlo kombinovat s pohonem všech kol, jinak byla poháněna přední náprava. Automat byl vyhrazen dieselové patnáctistovce. Postupné modernizace ale přinesly (nejen) pod kapotou změny. Namísto benzínové dvanáctistovky nastoupil agregát 1,33 litru ve výkonových variantách 103 a 117 kW. Diesel 1.5 Blue dCi posílil na 85 kW a vrcholem nabídky se stal agregát 1.7 dCi se 110 kW. Ten převzal štafetu jediné varianty s pohonem všech kol, volba automatické převodovky se z dieselové patnáctistovky rozšířila i na oba benzínové přeplňované motory.
Výbava
Kadjar patří v hierarchii Renaultu nad klasický hatchback Mégane, což znamená, že už může jít o velmi dobře vybavené auto. Na druhou stranu se snažila automobilka držet náklady trochu na uzdě, což ale učinila hlavně skrze omezenější nabídku automatických převodovek a pohonu všech kol. Z hlediska výbavy na tom tak je Kadjar většinou dobře.
Design
Renault Kadjar nezapře svou příbuznost s Nissanem Qashqai, obě auta mají především velmi podobné proporce. Kadjar má ale celkově oblejší pojetí designu a některé specifické detaily, kterými se od sourozence na platformě CMF odlišuje. Vzhled tohoto SUV je elegantní a nekonfliktní.
Spotřeba
Především naftové motory slibují u Renaultu Kadjar opravdu nízkou spotřebu paliva. A i když je realita samozřejmě o trochu méně optimistická, spotřeba zůstává v příznivých mezích. Kadjar má sice trochu vyšší stavbu, ale málokdy spotřebu zvyšuje pohon všech kol. Moderní dvouspojková převodovka umí palivo oproti manuálu ušetřit.
Jízdní vlastnosti
Kadjar patří k autům, které dávají přednost jízdnímu komfortu před sportovními zážitky a vzhledem ke koncepci vozu je to jistě dobré rozhodnutí. Jízdní vlastnosti jsou jisté, ale k dynamické jízdě Kadjar rozhodně neláká, jeho projev je houpavější a vyhoví především klidnějším řidičům.
Bezpečnost
Francouzský Renault má v oblasti zajištění špičkové bezpečnosti posádky opravdu bohatou historii, pěti hvězdičkami v testech Euro NCAP se u svých modelů chlubí v reklamních kampaních snad už od nepaměti. Kadjar v tomto ohledu není výjimkou, plné pětihvězdičkové hodnocení získal už v roce 2015 a stále patří k velmi bezpečným vozům.
Praktičnost
Mezi kompaktními SUV patří Renault Kadjar po boku svého oblíbeného sourozence od Nissanu k velmi praktickým vozům. Interiér nabízí nadprůměrné množství místa pro posádku a ani 472 litrů pro zavazadla není vůbec k zahození.
Komfort
Dostatek vnitřního prostoru a podvozek naladěný na pohodovou notu. To jsou hlavní stavební prvky celkově velmi dobrého jízdního komfortu Renaultu Kadjar. Ke komfortu mohou přispět i některé pokročilé asistenční systémy, které mohl Kadjar dostat.
Provozní náklady
Renault Kadjar je podobně jako spřízněný Nissan Qashqai autem pro široké masy řidičů a tomu samozřejmě odpovídají provozní náklady. V dané třídě se Kadjar chlubí příznivou spotřebou paliva an ostatní náklady nebudou nijak zásadně vystupovat nad obvyklý průměr kategorie kompaktních SUV.