Proč koupit |
---|
Výrazný design Dobrá praktičnost Technické vymoženosti na palubě Dobrý cestovní komfort |

O vozidle
Renault Espace je legendou mezi rodinnými vozy. Vůz, který v roce 1984 v podstatě zakládal kategorii MPV, tedy jednoprostorových rodinných aut, si oblíbily generace motoristů. V roce 2015 ovšem přišla u tohoto modelu zásadní změna: z velkého rodinného MPV se stal trochu crossover, který možná mírně ubral na praktičnosti, ale zato přidal na luxusu a technické výbavě. Výsledkem je originální auto, které se v době úpadku celé kategorie MPV staví statečně do boje s čím dál populárnějšími vozy SUV. A zbraně k tomu má opravdu silné.
A zákazníci žádající praktičnost se rozhodně nemusí bát, že se jeho původní charakter vytratil. Ano, Espace má trochu zvýšený podvozek a kabina možná není tak vzdušná, jako u předchozích generací, ale místa na všech sedadlech je stále více než dost. Stále lze mít sedmimístnou verzi, jen celková variabilita se vydala trochu jiným směrem. Zatímco u dřívějších modelů Espace šla třeba i druhá řada sedadel vyjímat, tady tato možnost chybí, takže auto neposlouží jako velká dodávka. Ale sedadla třetí řady se sklápí do podlahy a druhá řada, ve které jsou tři samostatně posuvná sedadla, se sklopí (klidně elektricky z kufru, zvedají se ale ručně) do roviny s touto podlahou, takže vznikne jedna dlouhá ložná plocha, kterou lze použít i pro stěhování větších předmětů.
V čem udělal Espace páté generace oproti předchozím provedením velký pokrok, je vzhled. Vnější design vozu je opravdu originální a umí zaujmout. I když stále nezapře původ v kategorii jednoprostorových MPV, tvary jsou celkově rafinovanější a s řadou zajímavých detailů, takže Espace vypadá až honosně. Podobné je to v interiéru, kde jsou použity příjemné materiály, především přední sedadla překvapí svou velkorysostí a pohodlím a celkově interiér působí velmi moderně a cestujícím poskytuje řadu moderních vymožeností výbavy – od dotykového infotainmentu, přes zajímavé „náladové“ osvětlení kabiny až po luxusní možnosti jako masážní přední sedadla a vyhřívaná sedadla zadní (ve vyšších výbavách). To dělá z Renaultu Espace opravdu luxusní „kočár“, který těmito prvky výbavy překonává i některé daleko dražší limuzíny.
Co se pohonných jednotek týče, je jasně vidět, že Renault Espace přišel na trh v době, kdy vrcholila vlna takzvaného downsizingu. Z počátku tak byly pod kapotou k mání pouze přeplňované šestnáctistovky: benzínová s výkonem 147 kW a naftová s 96 kW nebo 118 kW. Při modernizaci v roce 2017 ale došlo i na objemnější motory. Šestnáctistovka byla nahrazena novým čtyřválcovým motorem o objemu 1,8 litru, který je velmi blízkým příbuzným pohonné jednotky používané i ve sportovním modelu Alpine. V Espace je naladěn na 165 kW a dodává mohutnému autu poměrně suverénní dynamiku. Později došlo ke změně i u vznětových agregátů: od podzimu 2018 se namísto šestnáctistovek pod kapotou objevily dvoulitry Blue dCi s výkonem 118 a 147 kW. Zatímco diesely mají šestistupňovou dvouspojkovou převodovku, benzín sedmistupňovou, nejslabší diesel byl k dispozici s převodovkou manuální.
Výbava
Renault Espace umí být opravdu dobře vybaveným autem. Pravdou je, že to platí především pro vyšší výbavové verze, ty dovedou posádku hýčkat opravdu luxusními prvky, jako jsou masážní sedadla vpředu, vyhřívání i u zadních (krajních) sedadel, či třízónová automatická klimatizace a další vymoženosti.
Design
Design páté generace Renaultu Espace se vymanil z klasických měřítek MPV, což vozu jedině prospělo. Svým vzhledem umí Espace zaujmout, vypadá honosně až luxusně a je originální. Karoserie na pomezí SUV a MPV modelů působí elegantně má originální detaily, díky kterým rozhodně není fádní. Velmi povedený je i vzhled interiéru, který stále působí vzdušně, ale přidává k tomu ještě nádech luxusu. Po nezvyklých modelech jako Vel Satis a Avantime tak má Renault další auto vymykající se standardním měřítkům.
Spotřeba
Ačkoli rozhodně není Espace žádný drobeček, moderní pohonné jednotky s dostatečným výkonem auto bez problémů rozpohybují a přitom drží spotřebu paliva příjemně nízko. Platí to obzvlášť pro vznětové verze, ale ani benzínové agregáty nejsou nijak přehnaně žíznivé. A to vlastně i díky tomu, že auto obecně nabádá spíše ke klidnému cestovnímu tempu.
Jízdní vlastnosti
I když říkáme, že Espace nabádá k poklidnému jízdnímu tempu, není to kvůli nevalným jízdním vlastnostem. Je to spíše celkovou atmosférou vozu a jeho naladěním. Podvozek je totiž jinak velmi jistý a ve vyšších verzích se špičkovým systémem řízení zadní nápravy 4control umí být Espace i nečekaně agilní a přesný. Ale tohle rozhodně není sportovní auto, což ukazuje i použití pneumatik sice s velikým průměrem, ale jen vcelku běžným profilovým číslem a šířkou.
Bezpečnost
Na bezpečnosti si Renault vždy hodně zakládal a tak není divu, že si velké rodinné auto, kterým Espace bez pochyby je, vysloužilo v nárazových testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Došlo k tomu v roce 2015 a na tehdejší dobu byl Espace vybaven i nadstandardním množstvím bezpečnostních a asistenčních systémů, takže se z tohoto hlediska rozhodně neztratí ani v dnešní době.
Praktičnost
Espace možná trochu ztratil na vzdušnosti své kabiny u předchozích generací a zadní řada sedadel je nevyjímatelná, nicméně praktické triky vůz umí také skvěle. Zadní trojice sedadel se dá nezávisle posouvat a sklápět, sklápění lze provést i elektricky z kufru, pak vznikne jedna zcela rovná ložná plocha. Sedadla případné třetí řady se sklápí rovněž do podlahy. Zavazadlový prostor se pyšní základním objemem ohromných 680 litrů, se sklopenými sedadly pak až 2 101 litr.
Komfort
Ve své páté generaci vsadil Espace na rapidní zvýšení cestovního komfortu. Ano, podvozek je naladěn komfortně, ale to tu už bylo, stejně jako velmi pohodlná (přední) sedadla. Vyšší úroveň komfortu ale zajistí případný adaptivní podvozek a auto se o pohodu na palubě stará například propracovaným osvětlením interiéru nebo různými prvky jako jsou masážní sedadla vpředu.
Provozní náklady
Espace je největší a nejdražší z běžných osobních Renaultů, přesto jeho provozní náklady zůstávají v rozumné míře. Je to dáno už značkou a použitím vcelku univerzální a hodně rozšířené techniky z koncernu Renault-Nissan. Dále k rozumným nákladům přispívá nízká spotřeba paliva.