Proč koupit |
---|
Dobrá trvanlivost
Jízdní komfort
Po faceliftu dobrá výbava
Pružné motory
Elegantní vzhled |
O vozidle
Renault Clio druhé generace, vyráběný od roku 1997, je tak trochu rozporuplné auto. Jedni na něj nedají dopustit a tvrdí, že jde o robustní vůz, jiní si stěžují na jeho horší spolehlivost. Pravda ovšem leží někde uprostřed. Clio bylo na svou dobu velmi pohledným malým vozem s pohodlným podvozkem, avšak zároveň nezáludnými a čitelnými jízdními vlastnostmi. Na těchto faktech se navíc dodnes mnoho nezměnilo, dokazuje to ostatně i fakt, že i po nahrazení druhé generace Clia tou třetí se druhá nadále úspěšně vyráběla a prodávala jako levnější model coby Clio Storia. Léty prověřená technika by tedy nemusela příliš zlobit. Pravda je taková, že Clio mělo od počátku dobře dimenzované mechanické části a ty potíže znamenat nebudou, především u motorů je ovšem potřeba s přibývajícím věkem a kilometry přece jenom důkladnější péče – platí to především pro vznětové agregáty. U Clia platí, že čím jednodušší model, tím méně potíží mít může. Za řadu problémů totiž může elektroinstalace. Trochu v protikladu k tomuto faktu jde vcelku dobrá výbava, především u verzí po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2001. S tímto rokem se krom designu změnila i celá řada dalších věcí. Hodnotněji působí interiér, který navíc dostal podstatně pohodlnější sedadla, ta byla do té doby především malá a měkká. Zlepšila se i bezpečnost, Clio také dostalo výrazně lepší brzdy. Modely po modernizaci jsou tedy jistě výhodnější koupí.
Na malý vůz můžeme pod kapotou Clia najít až překvapivě širokou nabídku motorů. Zážehové motory měly nejprve osmiventilové rozvody a objem 1,2, 1,4 a 1,6 litru. Výkon byl 43, 55 a 66 kW. Z hlediska dynamiky i spotřeby paliva jsou však zajímavější modernější šestnáctiventilové motory, které při stejném objemu dávají výkony 55, 72 a 79 kW. Především šestnáctiventilová dvanáctistovka si zaslouží vaši pozornost, je to svižný a přitom velmi úsporný agregát, který bude v Cliu sloužit dlouho a spolehlivě. Silnější motory jsou pak opravdu dynamické. Diesely nejprve zastupovaly hrubé a méně spolehlivé agregáty 1,9 D a 1,9 dTi s výkony 47 a 59 kW. S faceliftem však přišly velmi úsporné a kultivované motory 1,5 dCi se 48 nebo 60 kW, existovala i verze s výkonem 74 kW, ta se však u nás neprodávala. Z dnešního pohledu jen motory dCi vyžadují více péče a častější výměnu oleje, než předepisuje výrobce, doporučuje se tankovat kvalitní naftu. Pokud se k nim takto choval předchozí majitel, mohou fungovat velmi spolehlivě a odvděčí se velmi nízkou spotřebou paliva.
Renault připravil v druhé generaci i sportovní verze Clia, které se mohou pochlubit velmi agilnímí jízdními vlastnostmi a charakterními motory s dobrým zátahem. O pohon verze RS, také občas nazývané Cup, se staral dvoulitr s výkonem 124 a po modernizaci 132 kW. Extrémní a velmi vzácnou specialitou, která však řidičsky nenadchne, je unikátní šestiválcové Clio V6 Renault Sport s motorem uloženým za předními sedadly a pohonem zadních kol. Hodně nedotáčivý a záludný vůz disponoval výkonem od 169 nebo 188 kW po modernizaci. Zábavnější než RS však tato verze rozhodně nebyla, a tak je dnes spíše sběratelskou raritou.
Verze Storia vyráběné od roku 2005 měly jen omezenou paletu motorů. Zůstaly tu dvanáctistovky (osmiventilová se 43 a šestnáctiventilová s 55 kW) a turbodiesel 1,5 dCi se 47 kW.
Výbava
V době prodeje Clia druhé generace byla výbava vozu vcelku nadstandardní, ovšem z dnešního hlediska nebudí kdovíjaký rozruch. Dobrá byla bezpečnostní výbava a například klimatizaci také najdeme v celé řadě vozů na trhu.
Design
Design Clia se daří Renaultu, snad až na trochu usedlou třetí generaci, opravdu trefovat. Druhé Clio je tak dodnes vcelku líbivým malým autem a dlouhověkost jeho designu potvrzuje fakt, že verze Storia se s malými optickými úpravami vyráběla až do roku 2012. Ve výrobě tak druhá generace přežila více než 15 let.
Spotřeba
Původní osmiventilové motory za spotřebu příliš chválit nemůžeme, šestnáctiventilové verze jsou však o poznání úspornější i živější. Velmi úsporné dovedou být také turbodiesely. U Clia tak není problém vybrat vhodnou motorizaci, která bude z nádrže upíjet střídmě.
Jízdní vlastnosti
Druhá generace Renaultu Clio byla na svou dobu velmi povedeným vozem a dokazují to i jízdní vlastnosti. Ostatně, sportovní verze dovedou svým jízdním projevem nadchnout i dnes a něco z jejich poslušnosti a přesnosti zdědila i civilnější provedení.
Bezpečnost
Ač vzhledem a jízdními vlastnostmi Clio druhé generace osloví i dnes, v oblasti bezpečnosti je situace přece jenom trochu horší. A to i přesto, že časem docházelo ke zlepšování bezpečnostní výbavy a ve své době získalo Clio v nárazových testech Euro NCAP solidní skóre čtyř hvězdiček.
Praktičnost
V době vzniku druhé generace Clia se mohl model pochlubit solidním vnitřním prostorem především díky nadstandardnímu rozvoru kol. Dnes už jsou vozy této třídy trochu dále, ale Clio si nevede úplně špatně. Jen nad hlavou vzadu je místa docela málo. Zavazadlový prostor s objemem 255 litrů je vcelku obvyklá míra.
Komfort
Clio druhé generace poskytne v běžných verzích i vcelku slušný jízdní komfort, ovšem lepší je kvůli němu vyhledávat modely po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2001. Ty mají totiž krom komfortního podvozku z původního provedení především výrazně vylepšená sedadla.
Provozní náklady
Clio je vcelku robustní malý hatchback, jehož mechanické části se vyznačují dobrou výdrží. Přesto může být kvůli některým problémům častějším návštěvníkem servisů. Pokud ovšem motorům dopřejete kvalitní palivo a pravidelnou péči, zásadních výdajů za jejich opravy byste se měli vyhnout – samozřejmě za předpokladu, že kupujete vůz, kterému věnoval předchozí majitel péči stejnou. Spotřeba většiny motorů je příznivá.
Renault Clio