Proč koupit |
---|
Výkonné motory
Skvělé jízdní vlastnosti
Velký vnitřní prostor
Perfektní zpracování
Jízdní komfort |
O vozidle
Porsche Cayenne je pro mnohé velmi kontroverzní SUV, kterému ovšem nelze upřít řadu kladných stránek. Skalní zastánci automobilky jej nepovažují za pravověrné Porsche a vzhledem k tomu, že má Cayenne společný technický základ s mnohem „obyčejnějším“ VW Touareg, mohou mít tak trochu pravdu. Jenže stačí usednout za volant a okusit schopnosti Cayenne a je jasné, že značku Porsche vozí tohle SUV na masce zcela právem. Navíc univerzální technika není na první pohled poznat, to, že je shodné šasi a některé další konstrukční prvky, se prakticky neprojeví. Jízdní projev Cayenne, provedení interiéru nebo třeba celková nabídka motorů jsou zcela svébytné záležitosti.
Svébytný je i vzhled Cayenne, dodnes budí auto rozporuplné reakce. Vysoká a plochá příď dostala světlomety podobné modelu 911, což je hodně neobvyklá kombinace, na kterou si ve spojení s maskou chladiče propojenou s nárazníkem mnoho lidí nezvyklo. Na druhou stranu tak lze Cayenne poměrně snadno ztotožnit se značkou. Tvary auta jsou svalnaté, v roce 2007 se trochu měnily v rámci faceliftu. Interiér přebírá typické estetické prvky z modelu 911, přidává k tomu ovšem ohromnou dávku vnitřního prostoru. Třeba do zavazadelníku se vejde 520 litrů nákladu. Kabina je komfortní, za řadu luxusních prvků je ovšem u Porsche zvykem připlácet.
Luxus a image jsou jenom jedna stránka Cayenne. Tou druhou stránkou je jeho jízdní projev, který patří k tomu nejlepšímu ve třídě SUV. Podvozek jako by téměř popíral fyzikální zákony, Cayenne je na velké, přes 2 tuny vážící auto nebývale dobře ovladatelný a agilní. Výkonné motory tak dovedou zprostředkovat netušené zážitky za volantem. Na druhou stranu, pro jízdu v terénu je vhodné zvolit zcela jiný vůz. Mimo zpevněné cesty se sice může Cayenne díky vyšší světlé výšce vydat, ovšem limitují jej zde především velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami.
Motory pro Cayenne jsou většinou hodně silné, základem se ovšem stal motor V6 3,2 litru z dílen Volkswagenu, vyladěný na 184 kW, což znamená jen průměrnou dynamiku. Verze Cayenne S už však dostala pořádný osmiválec s objemem 4,5 litru a výkonem 254 kW. Provedení Cayenne GTS dostalo na 4,8 litru zvětšenou verzi s výkonem 298 kW. Model s krásnou gradací výkonu umí stovku za 5,7 sekundy. Obvyklejší jsou ovšem přeplňované verze Cayenne Turbo a Turbo S. Ty mají opět 4,5litrový osmiválec, tentokrát s turbodmychadlem a výkonem 331 a 383 kW, což stačí na akceleraci na stovku za 5,3, respektive 5 sekund. Facelift pak přinesl ještě vyšší výkony. Základem se stal nový šestiválec 3,6 litru s výkonem 213 kW, osmiválec v Cayenne S povyrostl na 4,8 litru a disponuje výkonem 300 kW. Model GTS posílil výrazně méně, „jenom“ na 305 kW. To u přeplňovaných typů je opět nárůst výraznější. Turbo má po faceliftu výkon 368 kW, Turbo S pak ohromujících 404 kW. V roce 2009 se pod kapotou premiérově objevil i turbodiesel – jde o třílitrový šestiválec z dílen koncernu VW, jeho výkon je 176 kW.
Výbava
Úroveň výbavy jednotlivých vozů se může v případě Cayenne dost lišit. V podstatě platí, že čím silnější provedení, tím lepší výbava. Ovšem za řadu prvků se dalo připlácet i u obyčejnějších provedení. Celkově je výbava docela bohatá.
Design
Vzhled Porsche Cayenne je často předmětem debat, bez diskusí však jde o nepřehlédnutelné auto s velmi svébytným stylem. Svalnatá a mohutná karoserie velkého SUV používá některé prvky z opravdových sportovních modelů značky, podobná je i situace v interiéru.
Spotřeba
Silné motory Porsche Cayenne znamenají vysokou spotřebu paliva. Existuje jediná výjimka, kterou je dieselové provedení vyráběné od roku 2009, ovšem většina modelů má výkonné benzinové motory. Už základní šestiválec nemá nízkou spotřebu, osmiválce pak v nádrži dovedou udělat pořádný vír. Tomu ovšem odpovídají dynamické schopnosti auta, kvůli kterým si jej většinou zájemci pořizují.
Jízdní vlastnosti
Ačkoli používá Porsche Cayenne stejný technický základ jako VW Touareg, jízdně je to zcela jiné auto. Na rozdíl od Touaregu jako by podvozek Cayenne uměl ošálit fyzikální zákony, obří SUV je výborně ovladatelné a na svou třídu v zatáčkách nebývale stabilní. Přispět k tomu může samozřejmě i aktivní podvozek, kterým jsou lepší verze vybaveny.
Bezpečnost
Porsche Cayenne se v nárazových testech Euro NCAP neobjevilo, ovšem sesterský Volkswagen Touareg v nich uspěl. V roce 2004 získal maximální pětihvězdičkové hodnocení, které vzhledem k velmi příbuzné konstrukci může platit i pro Cayenne.
Praktičnost
Praktické Porsche, to byl až donedávna protimluv. Ale v Cayenne najde dostatek místa a pohodlí i pětice cestjících, byť opravdu komfortně se tu bude cítit maximálně čtveřice. Místa je spousta i v zavazadlovém prostoru, 520 litrů bude stačit i opravdu hodně náročným majitelům.
Komfort
Porsche Cayenne přináší krom špičkových jízdních vlastností i velmi dobrý komfort. Pravda, na trhu určitě najdeme pohodlnější SUV s tiššími pohonnými jednotkami, vzhledem ke schopnostem Cayenne je ovšem úroveň komfortu nad očekávání dobrá.
Provozní náklady
Výkonné a žíznivé motory, prestižní značka i častá dynamická jízda znamenají, že provozní náklady Porsche Cayenne jsou opravdu vysoké. Servis Porsche je finančně náročnou záležitostí, u Cayenne je například potřeba počítat s vyšším opotřebením brzd, to kvůli vysoké hmotnosti. Ani pojistky a další výdaje spojené s provozem vozu nebudou nízké.