Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor
Dobrá ovladatelnost
Dobré řízení
Elegantní vzhled
Široká nabídka verzí |
O vozidle
Peugeot Expert druhé generace se objevil na trhu v roce 2007. Jde o dodávkový vůz, který na trhu vyplňuje mezeru mezi velkými MPV a klasickými dodávkovými vozy, jako je třeba Peugeot Boxer. Stejně jako první generace, i druhý Expert vznikl ve spolupráci s koncernem Fiat – jeho sourozenci jsou Citroën Jumpy a Fiat Scudo, méně známou variantou je Toyota ProAce. Tentokrát už ovšem nejde o přepracované MPV pro užitkové účely, je to samostatný model se specifickou technikou a vzhledem. Základní tvary vozů jednotlivých značek jsou shodné, liší se především čelní maska. Oproti běžným velkým dodávkám se může Expert pochlubit vcelku nečekaně elegantní karoserií. Příď auta je hodně protažená, opticky dokonce více než u mnohých vozů kategorie MPV. Dlouhá karoserie pak dodává vozu vyvážené proporce. Expert je k dispozici jako klasický van s různou úrovní prosklení nebo osobní verze v provedení Tepee. Van je na výběr ve dvou verzích délky a dvou výškách karoserie, celková přepravní kapacita je od pěti do sedmi metrů krychlových. U osobních verzí je na výběr jen jedna výška karoserie, ovšem nadále i dvě varianty délky. Interiér je velmi prostorný a variabilní, ovšem samotný jeho design není nejlepší stránkou vozu. Estetika je trochu obyčejnější a použitými materiály jsou obyčejné tvrdé plasty. Ty jsou sice vcelku trvanlivé, ovšem v osobních verzích by si posádka přece jenom zasloužila trochu lepší zpracování.
Z hlediska jízdních vlastností je velká dodávka docela příjemným překvapením. Už za volantem je pozice docela podobná osobním vozům. Auto velmi dobře drží zvolenou stopu a vcelku dobře se ovládá, při ostrém zacházení se postupně dostavuje dobře čitelná nedotáčivost. Jízdní komfort je velmi dobrý, filtraci nerovností zvládá slušně i nenaložený vůz a pochvalu zaslouží i odhlučnění a fakt, že rozměrná karoserie nijak výrazně nerezonuje.
O pohon Expertu se starají výhradně vznětové motory, ty zážehové by stejně příliš význam neměly. Trochu překvapením je možná základní motor o 1,6 HDi s výkonem 66 kW. To není na tak veliký vůz mnoho, a je proto potřeba počítat s letargičtějším projevem. Silnější provedení už má dvoulitrový motor 2,0 HDi. Ten je na výběr rovnou v několika výkonových provedeních. Pro dodávkovou verzi je prakticky vyhrazen motor s výkonem 100 kW, později s nižším výkonem 94 kW. Osobní verze Tepee může mít i slabší verzi s výkonem 72 kW a také ještě silnější špičkovou variantu s výkonem 120 kW. Specialitou modelu Peugeotu je možnost získat Expert i s pohonem všech kol – výhradně ve verzi s výkonem 94 kW.
Výbava




Výbava Expertu může být na poměry dodávkových vozů vcelku bohatá, ovšem v základu je spíše obyčejná, i za airbag spolujezdce se připlácí. Za příplatek je i klimatizace, v osobních provedeních ve vyšším výbavovém stupni je pak standardem. Celkově je dobré výbavu Expertu při koupi detailněji prozkoumat.
Design




Peugeot Expert druhé generace patří ke vzhledově nejpovedenějším dodávkám na trhu. Na dodávku má Expert nezvykle dlouhou příď a díky tomu velmi vyvážené a docela dynamické proporce jakéhosi zvětšeného combi. Dojem se ovšem trochu zhorší v interiéru, kde jsou použity vcelku obyčejné materiály.
Spotřeba




Velká dodávka Peugeotu je vybavena výhradně vznětovými motory. Ty mají většinou solidní výkon a zároveň se mohou pochlubit příznivou spotřebou paliva. Platí to i pro nejsilnější motorizaci, která najde uplatnění u nejvytěžovanějších vozů. Na trhu ojetých vozů jsou ovšem běžnější spíše základní verze.
Jízdní vlastnosti




Na poměry dodávkových vozů má Expert opravdu výborné jízdní vlastnosti. Auto se dobře chová i nenaložené. I přes velké rozměry mu nedělají potíže zatáčkovité pasáže, ve kterých přichází nedotáčivost postupně a velice čitelně. Navíc lze mít i verzi s pohonem všech kol, která se hodí do oblastí s hodně proměnlivým počasím.
Bezpečnost




Bezpečnost není nejlepší disciplínou velkých vanů koncernů Fiat a PSA. Konkrétně model Scudo prošel nárazovými testy Euro NCAP až v roce 2012 a výsledkem je zisk v podstatě podprůměrného skóre tří hvězdiček. Ostatně, karoserie nemá dostatečnou tuhost a v bezpečnostní výbavě běžně figuruje jen čelní airbag řidiče.
Praktičnost




Peugeot Expert existuje v celé řadě konfigurací od klasické dodávky až po minivany pro přepravu až devíti cestujících. Přepravní prostor má kapacitu od pěti do sedmi metrů krychlových a přístup do interiéru usnadňuje dvojice posuvných zadních dveří.
Komfort




Expert přináší pasažérům překvapivě dobrý jízdní komfort. Auto zvládá dobře tlumení nerovností i v nenaloženém stavu, cestující mají ve všech směrech dostatek místa a to platí i vpředu, kde jsou rovněž tři sedadla. I hlučnost je nižší než u většiny dodávkových modelů.
Provozní náklady




Větší dodávka už má vyšší spotřebu než vozy odvozené od MPV, na poměry své třídy je na tom Expert ovšem vcelku dobře. I spolehlivost je veskrze průměrná a vůz netrápí žádné extrémní potíže, takže provozní náklady by se měly držet v rozumných mezích.
Peugeot Expert