




Proč koupit |
---|
Lákavý design Jízdní komfort Kvalitní a hodnotný interiér Jízdní komfort Velký vnitřní prostor Výborné odhlučnění |

O vozidle
Peugeot 308 nahradil v roce 2007 populární „Třistasedmičku“. Pokračoval v jím nastoleném trendu komfortního auta nižší střední třídy. Může se tedy pochlubit velmi solidní nabídkou vnitřního prostoru, pohodlnými sedadly a dobrým jízdním komfortem. Přidává se k tomu opět o něco modernější technika a také design, který reflektoval aktuální směr s opravdu velkou maskou chladiče. Po faceliftu v roce 2011 se však vzhled trochu umírnil. Pro mnohé bude 308 opravdu atraktivním vozem, ještě více než zevnějšek však zaujme interiér auta. Ten je totiž vyveden v opravdu kvalitních a hodnotných materiálech a celkově působí 308 jako o třídu větší auto. Posádka tu rozhodně nebude strádat. Kromě pětidveřové verze je k mání také jako praktičtější combi SW nebo elegantní kabriolet s pevnou skládací střechou 308 CC. Trochu horší stránkou auta jsou jízdní vlastnosti a ostatní záležitosti, které se týkají řízení. Komfort odpružení je sice na velmi dobré úrovni, avšak samotné tlumení nerovností především na hodně rozbitých cestách už trochu zaostává za špičkou třídy. V zatáčkách sice už 308 funguje lépe než předchozí vozy, stále však nemá takovou jistotu jako mnozí soupeři ve třídě.
Paleta motorů pod kapotou je vcelku bohatá. Základem je benzinová čtrnáctistovka s výkonem 70 kW, která je pro model vcelku dostačující pohonnou jednotkou. Druhým stupněm je 88 kW v motoru 1,6 VTi. Velmi solidní dynamiku přináší přeplňované motory 1,6 THP, které tu najdeme ve výkonech 110 a 115 kW. Provedení GT pak má stejný motor s výkonem dokonce 128 kW. Nabídka turbodieselů je také široká a mnohdy jsou tyto motory častější volbou zákazníků. Základem jsou motory 1,6 HDI, první má výkon 66 kW, druhá verze pak 80 kW. Od modernizace v roce 2011 má šestnáctistovka výkony 67 a 84, silnější varianta je dostupná i v ekonomičtějším provedení e-HDI s integrovaným stop-start systémem. Od této verze je také standardem šestistupňová převodovka. Vrcholem je dvoulitrové HDI, které mělo nejprve výkon 100 a 103 kW, po modernizaci pak 110 a 120 kW. Silnější provedení je vždy vyhrazeno pro vrcholnou verzi s automatickou šestistupňovou převodovkou.
Výbava




Základní výbava Peugeotu 308 je na solidní úrovni, navíc v praxi často potkáme vozy s vyššími stupni. 308 totiž automobilka často nabízela s různými akčními slevami a výbavovými pakety, takže o dobře vybavená auta není na trhu ojetých vozů nouze.
Design




Peugeot 308 se vyznačuje výrazným designem, jehož hlavním prvkem je masivní maska chladiče a výrazný „nos“, který je tvořen výběžkem z kapoty. U modernizovaných vozů byl tento detail trochu uhlazen, designový jazyk Peugeotu se totiž začal ubírat trochu decentnějším směrem. Celkově je 308 atraktivní vůz, který už od pohledu působí mohutnějším a prostorným dojmem, tyto pocity pak v kabině jasně převládnou.
Spotřeba




Jak vznětové motory, tak i benzinové jednotky dovedou být pod kapotou 308 rozumně úsporné. V případě benzinových motorů to překvapivě platí i pro silnější motorizace – přeplňované motory THP jsou na jízdní styl trochu méně náročné než konkurenční TSI z dílen VW. Pochopitelně však diesely zůstávají tou nejhospodárnější variantou, konkrétně to platí pro verzi 1,6 e-HDI, uvedenou po modernizaci.
Jízdní vlastnosti




Peugeoty se nikdy v kompaktní třídě nesnažily zákazníky zaujmout úchvatnými jízdními vlastnostmi. Třistaosmička ovšem alespoň trochu smazala ztrátu, kterou měly předchozí Peugeoty na konkurenci. Jízdně není záludná, avšak řízení, řazení i reakce podvozku jsou spíše rozvláčné, takže o sportovním projevu nemůže být řeč.
Bezpečnost




Model 308 se vyznačuje výrazně tuhou karoserií s celkově mohutnou konstrukcí a také velmi dobrou bezpečnostní výbavou. V nárazových testech Euro NCAP si vůz připsal maximální pětihvězdičkové hodnocení v roce 2009 a dodnes patří z hlediska úrovně bezpečí k vynikajícím modelům.
Praktičnost




Už předchozí Peugeot 307 patřil k nejprostornějším vozům své třídy, 308 v tomto trendu pokračuje. Zároveň je to jeden z největších hatchbacků kategorie. Vnitřní prostor nabízí posádce dostatek místa, navíc zabaleného do opravdu kvalitních materiálů. Zavazadlový prostor nabídne pro zavazadla 442 litrů, u combi SW je to dokonce ohromujících 674 litrů. Velmi solidní porci zavazadel pojme i kabriolet CC – 465 litrů. To ovšem platí jenom při natažené střeše, se staženou se do kufru vejde 266 litrů.
Komfort




Jízdní komfort je typickou doménou Peugeotů, přesto v oblasti filtrace nerovností auto na špičku mírně ztrácí. Jenže zbytek dohání především perfektním odhlučněním, rozměrnými a pohodlnými sedadly a velmi kvalitním provedením interiéru.
Provozní náklady




Úsporné motory jsou základem k nízkým provozním nákladům Peugeotu 308. Zájemci se tentokrát nemusejí obávat vlastně ani žádné z benzinových jednotek, spotřeba všech je přiměřená. I spolehlivost by měla být lepší než u předchozích modelů, na druhou stranu u konkurence najdeme i spolehlivější auta.
Názor odborníka
Zatímco u předchůdce dokázala poruchová elektroinstalace (a bohužel nejen ona) přivést mnohé majitele do blázince, pověst modelu 308 žádné trapasy v podobě nespočetných svolávacích akcí nenarušily. Technicky do značné míry vychází z předchůdce a zdá se, že jeho dětské nemoci byly konečně vychytány. Ve statistikách spolehlivosti se zatím umisťuje poměrně vysoko. U vozů z počátku výroby byly známé především problémy s rozvody u benzinové šestnáctistovky VTi, které potrápily například i BMW řady 1. Z prodejního hlediska však „Třistaosmička“ na rozdíl od předchůdce rekordy netrhá, což platí jak pro trh nových, tak i ojetých vozů. Výběr ojetin je prozatím vzhledem k dosavadnímu nízkému modelovému stáří nevalný, zhruba dvě třetiny nabízených aut pocházejí z individuálního dovozu. Pod jejich kapotou zpravidla klape diesel, což dává tušit minulost služebního vozu, v horším případě auta z francouzské autopůjčovny. Benzinových verzí je málo, což však vzhledem k hrozícím problémům s jedna šestkou není ani příliš na škodu.