Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor
Variabilní interiér
Pohodlná sedadla
Spolehlivost
Solidní jízdní vlastnosti |
O vozidle
Opel Meriva byl v roce 2002 jedním z prvních vozů kategorie malých MPV na trhu. Konstrukčně vychází Meriva z techniky Opelu Corsa, podvozek byl jen patřičně prodloužen a upraven. Mohlo by se tak zdát, že jízda s Merivou bude trochu nejistá a nepohodlná, opak je však pravdou. Podvozek je vyladěn výborně, takže auto je zároveň dostatečně komfortní a přitom velmi jisté jak v přímém směru, tak v zatáčkách. I přes vysokou stavbu netrpí Meriva přílišnou citlivostí na boční vítr a z hlediska řidiče překvapí i příjemně přesné řízení s rozumnou zpětnou vazbou. Meriva jednoduše velmi dobře jezdí a příjemně se řídí, což je u malého rodinného vozu významné plus. Rodiny bude ovšem zajímat především vnitřní prostor Merivy. I ten je překvapivě veliký, byť dozadu se pohodlně usadí spíše dva než tři cestující. Pro kolena je tu místa dostatek i s předními sedadly zcela posunutými vzad, nad hlavou je pak místa nadbytek. Interiér se také může pochlubit opravdu vysokou variabilitou. Zadní trojici sedadel lze posouvat, a měnit tak dle potřeby objem zavazadlového prostoru v rozmezí 350 až 405 litrů. Po složení prostředního sedáku lze krajní sedadla posunout do samostatné pozice dále od dveří, což výrazně zvýší komfort sezení na nich. Zadní sedadla lze také sklopit tak, že vytvoří s podlahou zavazadlového prostoru jednolitou ložnou plochu, pak odveze Meriva až 1410 litrů nákladu. Pod podlahou zavazadlového prostoru se navíc nachází ještě úložné místo pro drobnosti. Meriva je tak velmi praktickým vozem s překvapivou mírou pohodlí a prostoru. Vraťme se ještě k sedadlům. Ta vypadají na první pohled trochu subtilně, ovšem ve skutečnosti jsou velmi pohodlná a poskytují tělu dobrou oporu. Posádka v nich nebude trpět ani při dlouhých cestách.
Základní pohonnou jednotkou pro Merivu byl z počátku již trochu archaický motor 1,6 litru s osmi ventily. Výkon 64 kW ani celkový projev motoru nenadchnou, navíc je tento motor u jinak velmi spolehlivé Merivy asi jediným trochu větším potížistou. Daleko lepší volbou je tak nástupnický motor 1,4 s výkonem 66 kW, který pro pohon malého MPV docela stačí. Výborná je zážehová šestnáctistovka s výkonem 74 kW, která je trvanlivá, dynamická a má rozumnou spotřebu paliva. Řidiči, kteří touží po ještě větší dynamice, mohou sáhnout po motoru 1,8 s výkonem 92 kW nebo po ostře laděné verzi OPC s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu velmi solidních 132 kW. Ta je ovšem vcelku vzácným jevem. Turbodiesely reprezentoval od počátku malý motor 1,3 CDTi s 55 kW a sedmnáctistovka ve dvou provedeních. To první s označením DTI mělo překvapivě stejný výkon jako malý motor, má však přece jen trochu více síly. Modernější verze 1,7 CDTi pak poskytuje výborných 74 kW a je pro Merivu jednou z ideálních pohonných jednotek. V roce 2006 se také objevila ještě silnější verze motoru s výkonem 92 kW.
Výbava




Výbava Merivy patří v základu k těm chudším a celkově si nelze do auta připlatit za mnoho kdovíjak vyspělých prvků. Většině uživatelů však bude nabídka ojetých vozů stačit, vozy s rozumnou výbavou nejsou ničím neobvyklým.
Design




Opel Meriva je tvarově vcelku jednoduché malé MPV, které se nesnaží své především praktické zaměření nijak maskovat. Tvary jsou konzervativní a nijak nápadité, ovšem stále vcelku elegantní. Jednoduchost vzhledu se promítá i do interiéru, který se chlubí dobrým zpracováním, ale mohl by působit elegantněji a hodnotněji.
Spotřeba




Meriva první generace je vesměs vybavena úspornými motory s dostatečnou silou pro pohon vozu. Jako ideální se jeví především turbodiesel 1,7 CDTi s výkonem 74 kW, který je silný a velmi úsporný zároveň. Špatně na tom není ani benzinová šestnáctistovka se shodným výkonem, byť očekávat stejnou spotřebu jako u dieselů tu pochopitelně nelze.
Jízdní vlastnosti




Opel Meriva má na malé MPV i nečekaně dobré jízdní vlastnosti. Chování auta je velmi dobře čitelné, řidič má díky vcelku přesnému a komunikativnímu řízení dobrý přehled o celkovém dění, na rozdíl od mnoha malých aut je také Meriva stabilní při jízdě na dálnici. Ani z dnešního pohledu se tak Meriva ve své kategorii neztratí a patří svým jízdním projevem na špičku.
Bezpečnost




První generace Opelu Meriva prošla nárazovými testy organizace Euro NCAP v roce 2003 a získala přitom hodnocení čtyř hvězdiček z maximálních pěti. Auto se může pochlubit na MPV tuhou konstrukcí karoserie, která dobře ochrání posádku. Bezpečnostní výbava je z dnešního pohledu spíše základní.
Praktičnost




Na poměry malých aut je Meriva nebývale praktická a ani mnohá modernější malá MPV se jí nemohou rovnat. Zadní sedadla jsou posuvná, což mění objem zavazadlového prostoru v rozmezí 350–405 litrů. Pod podlahou prostoru je ještě další úložné místo na drobnosti. Sedadla v zadní řadě lze uspořádat do pohodlnější konfigurace bez prostředního sedáku. Také je lze zcela sklopit, a získat tak vcelku dlouhou rovnou ložnou plochu.
Komfort




Ke všem kladům Merivy lze připočítat i velmi dobrý cestovní komfort. Pasažéři si mohou užívat prostorného a vzdušného interiéru a líbit se jim budou i pohodlná sedadla s dobrou oporou pro tělo. I odpružení je vcelku komfortní, byť základ je trochu tužší.
Provozní náklady




Opel Meriva je spolehlivé malé MPV. To znamená v podstatě ideální provozní náklady. Nároky na palivo nejsou vysoké, spolehlivost znamená, že Meriva nemusí příliš často do servisu a náhradní díly jsou navíc dostupné za rozumné ceny
Opel Meriva
Další vozy