O vozidle
Opel Astra je stálicí nižší střední třídy a mezi kompaktními vozy jedním z hlavních soupeřů pro Volkswagen Golf nebo Ford Focus. Ve své páté generaci, označované interně písmenem K, je to zároveň jeden z modelů, kterým se Opel definitivně loučil s érou koncernu General Motors. Vedle typu Insignia to byla právě totiž Astra K, která z původních modelů postavených na technice GM zůstávala v nabídce německé automobilky, dnes již v držení francouzského koncernu PSA, nejdéle. Svým způsobem to svědčí i o kvalitách Astry v této generaci.
Ta přitom byla často právě vedle svých věhlasnějších soupeřů trochu přehlížena, jenže určitě neprávem. Však se také může Astra chlubit titulem Evropské auto roku 2016. I ten samozřejmě o kvalitách modelu mnohé napovídá. A ještě víc samozřejmě ukáže praxe. Ta je totiž jednoznačná, Astra patří k modelům, které si na nic nehrají. Je to především praktické a užitečné auto, které nechce být žádným crossoverem, nežene se za zbytečným luxusem, ani neslibuje přehnané možnosti z hlediska prostoru ani moderní digitální výbavy. Chtělo by se říci, že je Astra na první pohled vlastně takový průměrný hatchback, jenže právě v této průměrnosti se skrývají jeho kouzlo a dokonalost. Je to účelné auto pro široké masy řidičů, kteří spíš než ostře řezané rysy karoserie a řezání zatáček ocení jízdní komfort, vyladěné a klidné motory a sem tam nějakou tu užitečnou techniku.
Astra K je elegantní a nadčasové auto, které svým vzhledem neprovokuje a zároveň není přehnaně usedlé. Je to prostě správný mix pro každou příležitost. Interiér auta neklade důraz na obří dotykové displeje, ale spíš na dobrou ergonomii a tradičně velmi povedená jsou sedadla, která už v základních verzích svou oporou předčí mnohá příplatková u konkurence. Totéž vlastně platí i pro techniku pod kapotou. Ano, moderní litrové tříválce najdeme téměř v každém kompaktním hatchbaku stejné éry a základní agregát Astry vlastně ani není ničím výjimečný, rozhodně ne výkonem 77 kW. Jenže v praxi funguje velmi dobře, je živější, než se na papíře zdá a vůbec mu nevadí pětistupňvoá převodovka. Další důkaz, že tohle je především funkční a praktické auto, než stroj, který by se hnal za úchvatnými čísly na papíře, která by pak v praxi zklamala. Přeplňovaná čtyřválcová čtrnáctistovka pak slibuje díky výkonu 92 nebo 110 kW přeci jen i dynamičtější jízdní výkony, k dispozici je i šestnáctistovka s výkonem 147 kW. Diesely mají také objem 1,6 litru a výkon 70, 81, 100 nebo dokonce u dvojitě přeplňované varianty 118 kW. Hodně zajímavý je z hlediska motorizací facelift z roku 2019 – tehdy dostala Astra zbrusu nové motory, které přitom nejsou variací na jednotky francouzského PSA. Základem je tříválec 1,2 litru s výkonem 81, 96 kW, nebo 107 kW, stejný výkon jako nejsilnější provedení nabídne čtyřválec 1,4 litru, který je spojen s CVT automatem. Velmi neobvyklý je naftový motor, jde totiž opět o tříválec, tentokrát o objemu 1,5 litru s výkonem 77 nebo 90 kW.
Výbava
Rozsah výbavy Opelu Astra K může být opravdu široký. Základní verze nedbaly příliš na širokou nabídku jízdních asistentů ani prvků digitální výbavy, ale zajímavostí byl například dodávaný držák na mobilní telefon, který usnadnil jeho použití jako navigace. Lépe vybavené verze nebo modely po faceliftu z roku 2019 pak mohou mít ale i některé velmi pokročilé prvky výbavy.
Design
Astra generace K si na nic nehraje nejen z hlediska parametrů, ale i po stránce designu. Vzhled auta je elegantní, ale spíše konzervativní, zas to ale s usedlostí zbytečně nepřehání. Proporce jsou vyvážené a platí to jak pro klasický pětidveřový hatchback, tak pro praktičtější a prostornější provedení kombi, které se od hatchbacku odlišuje kompletně jiným designem zádě včetně odlišného provedení zadních světel.
Spotřeba
Moderní přeplňované jednotky pod kapotou Opelu Astra možná na papíře zapadnou do průměru, ale v praxi umí být velmi úsporné. Jistotou je z tohoto hlediska nenáročná varianta s litrovým tříválcem a samozřejmě také provedení se vznětovými motory, u kterých se umí spotřeba držet opravdu velmi nízko.
Jízdní vlastnosti
Astra K možná na první pohled nehraje na sportovní notu, jako mnohé o trochu mladší konkurenční hatchbacky, ale to neznamená, že její podvozek není jistý a nenabídne řidiči i trochu té zábavy. Astra působí jistě a je výborně ovladatelná.
Bezpečnost
Testy Euro NCAP absolvovala Astra K v roce 2015 se ziskem plného počtu pěti hvězdiček. Ten ukazuje jak dobrou úroveň ochrany posádky, tak i solidní bezpečnostní výbavu, která se navíc postupně a především s faceliftem vylepšovala.
Praktičnost
Na papíře opět Astra možná nevypadá jako nejpraktičtější auto, vždyť třeba objem zavazadlového prostoru hatchbacku 370 litrů je spíše průměrný. Ale praxe ukáže, že plně dostačující a skvěle využitelný, provedení kombi pak nabídne solidních 540 litrů a samozřejmě lepší variabilitu a větší celkový objem po sklopení sedadel.
Komfort
Podvozek Opelu Astra je naladěn na komfortní notu a auto působí při jízdě velmi kultivovaným dojmem. Na palubě se posádka cítí příjemně a může si užívat lehce nadprůměrné nabídky místa. A k tomu také velmi povedených sedadel, kterými Astra řadu soupeřů rozhodně předčí.
Provozní náklady
Opel Astra bude z hlediska provozních nákladů velmi přívětivým vozem. Technika je relativně nenáročná a celkově servisní i další provozní náklady zůstávají v nižších hladinách. K tomu se pak přidává i příjemně nízká spotřeba paliva moderních agregátů.