




Proč koupit |
---|
Dobré jízdní vlastnosti Prostorný interiér Bohatá výbava Vysoká úroveň komfortu Výborné odhlučnění |

O vozidle
Čtvrtá generace Opelu Astra (J) byla odhalena koncem roku 2009 a představuje další snahu Opelu posunout svůj model střední třídy mezi ty nejlepší v kategorii. Opět platí, že i čtvrtá generace Astry je velmi vyvážený a atraktivní vůz. Jeho design hraje na momentálně oblíbenou dynamičtější notu, Astra je jedním ze vzhledově nejatraktivnějších vozů své třídy. Pomáhá tomu i fakt, že v nižší střední třídě patří k největším vozům, s délkou 4419 mm překonává hatchback drtivou většinu soupeřů. To vozu dává vyvážené proporce. Vůz je opět dostupný v pětidveřovém provedení, třídveřovém GTC a variantě combi. Sedan (zatím) chybí a kupé-kabriolet byl vyřazen z nabídky a v podstatě nahrazen samostatným modelem Cascada s plátěnou skládací střechou.
Astra opět potěší širokou nabídkou motorů. Nenáročným řidičům tentokrát budou stačit i základní motorizace, ať už v benzinovém, nebo vznětovém provedení. Atmosférická 1,4 dává výkon 74 kW, vznětová třináctistovka pak 70 kW. Vhodnější volbou jsou však silnější provedení, v případě turbodieselů 1,7 CDTI, v případě benzinových motorů atmosférická 1,6 nebo přeplňovaná 1,4. Tyto motory poskytnou solidní dynamiku a příznivou spotřebu paliva. Naopak trochu za očekáváním zaostává motor 1,6 Turbo se 125 nebo 132 kW s vyšší spotřebou. Výkonný dvoulitrový turbodiesel nabídne 121 kW a z hlediska poměru dynamiky a spotřeby jde zcela jistě o nejvhodnější motorizaci pro relativně těžkou Astru. Ta se může chlubit nadále velmi komfortním podvozkem a jistými jízdními vlastnostmi, a to i přes to, že stále používá jednoduchou zadní nápravu. Specialitou Opelu je však přední náprava HiPerStrut, která zlepšuje stabilitu přední nápravy a minimalizuje nežádoucí projevy hnacích sil v řízení. Jízdními vlastnostmi tak patří Astra na špičku třídy, navíc je možné do vozu přikoupit v této třídě neobvyklý aktivní podvozek, který vlastnosti ještě vylepší.
Posádka má ve voze dostatek místa, což platí především pro cestující vpředu, vzadu by přece jenom v oblasti kolenou mohlo být prostoru více. Na danou velikost auta je průměrná i kapacita zavazadlového prostoru, která u hatchbacku činí 370 litrů. Combi pojme 500 litrů nákladu.
Výbava




Astra patří k nadprůměrně vybaveným modelům své třídy a oproti předchozí generaci úroveň výbavy opět o něco pokročila. Už základní provedení tak má vnější prvky jako nárazníky nebo kliky a zrcátka v barvě karoserie, standardem je čtveřice airbagů (konkurence nabízí i více) a klimatizace. Výrazným krokem kupředu je druhý výbavový stupeň, u kterého přibude například tempomat.
Design




Čtvrtá generace Opelu Astra patří ke vzhledově nejatraktivnějším vozům nižší střední třídy a to platí pro všechna karosářská provedení. Dynamické linky jsou zároveň velmi líbivé, podepisují se na tom především celkově velmi vyvážené proporce auta. I hatchback je totiž na svou třídu až neobvykle dlouhý, což umožnilo například dosáhnout výrazného sklonu zadního okna.
Spotřeba




Nabídka moderních pohonných jednotek v Astře je opravdu bohatá a většina motorů dovede s palivem zacházet vcelku střídmě. U základních motorizací (například dieselu 1,3 CDTI) nelze ovšem počítat s tím, že by se v praxi spotřeba přiblížila udávaným hodnotám (4,1 litru). Silnější motory se k údajům výrobce přiblíží snáze. To ovšem neplatí pro přeplňovanou šestnáctistovku. Spotřeba paliva opravdu není její předností, navíc motor zůstává za očekáváním i z hlediska dynamického.
Jízdní vlastnosti




V nižší střední třídě se poměrně obvyklou stala víceprvková zadní náprava, ta ovšem modelu Astra H chybí. Ovšem na agilních a jistých jízdních vlastnostech to nic nemění, je až překvapivé, jak dobře dovede Astra držet krok s konkurencí s vyspělejším zavěšením.
Bezpečnost




Astra H získala už v roce 2004 plné pětihvězdičkové hodnocení v nárazových testech Euro NCAP, což v té době nebylo v dané třídě vozů vůbec obvyklé. Dodnes tak Astra patří k vozům s nadprůměrnou úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti.
Praktičnost




Astra má vcelku jednoduchou stavbu karoserie, která poskytuje dostatek místa všem cestujícím. Navíc prostorný je i zavazadelník, ve verzi GTC je to 340 litrů, pětidveřový hatchback pojme 375 litrů. Sedan odveze velmi solidních 490 litrů, stejně jako daleko praktičtější kombík.
Komfort




Prostorný a komfortní interiér je velkou předností Astry, a to i přesto, že vzadu přece jenom mohou mít cestující s nabídkou místa drobné problémy. Velkorysá je nabídka prostoru vpředu. Jistý podvozek je zároveň velmi komfortní a pohodlí ještě vylepší příplatkový aktivní podvozek. Pohodlí zvyšuje i velmi dobrá výbava vozu a celkově atraktivní vzhled kabiny.
Provozní náklady




Čtvrtá Astra patří mezi novější automobily, u nichž by se provozní náklady měly omezovat na pravidelné servisní prohlídky a palivo. Motory jsou vcelku úsporné, byť konkurence dovede být v obdobných provedeních ještě o něco šetřivější – je to dáno především vyšší hmotností Astry.