Proč koupit |
---|
Výborné terénní schopnosti
Často bohatá výbava
Spolehlivost a robustní konstrukce
Silné motory |
O vozidle
Nissan Navara je jedním z mála klasických terénních pick-upů na našem trhu. V aktuálním provedení se vyrábí od roku 2004, s tím, že v roce 2010 prodělal vůz facelift, který přinesl především o něco modernější tvář, vylepšením prošla i technika pod kapotou. Na první pohled je Navara majestátní automobil s především užitkovými vlastnostmi. Vůz byl dodáván celkem ve třech provedeních – s kabinou King Cab s dvojicí spíše nouzových míst vzadu nebo ve verzi Double Cab s prodlouženou kabinou s klasickou zadní dvojicí dveří a celkem pěti plnohodnotnými místy pro posádku. Tato verze navíc existuje i v provedení s prodlouženou ložnou plochou. Nejčastěji ovšem na trhu narazíme na provedení Double Cab klasické délky, jiné varianty jsou podstatně vzácnější, a i proto se prodejce rozhodl v posledních letech nabízet na našem trhu jenom tuto nejpopulárnější konfiguraci kabiny. Samotná ložná plocha může být vybavena nástavbami, které ukryjí náklad před zraky nenechavců či rozmary počasí. Ložná plocha je u provedení Double Cab dlouhá 1511 milimetrů, King Cab nabídne 1861 mm. Maximální šířka plochy je 1560 mm, mezi podběhy pak 1130 mm. Výška po hranu bočnic je 457 mm. Přepravní kapacita je tedy opravdu veliká.
Mohutný vůz s více než pětimetrovou délkou se vyznačuje drsným designem, který určitě budí respekt. V interiéru je situace trochu umírněnější a například použité materiály naznačují užitkové zaměření vozu – tvrdé a na pohled obyčejné plasty tu převládají. Vozy po faceliftu jsou na tom z estetického hlediska v oblasti interiéru určitě lépe. Jízda s velkým pick-upem je dost specifická. Auto má lichoběžníkovou nápravu vpředu a tuhou vzadu, tato kombinace znamená vcelku dobrou ovladatelnost na silnici, i tak ovšem přicházejí v zatáčkách výrazné náklony a poměrně brzké tendence k opouštění stopy. Chování je ovšem dobře čitelné. K pohonu zadních kol lze připojit i kola přední a auto disponuje pro lepší průchodnost terénem i redukční převodovkou a diferenciálem s omezenou svorností a uzávěrkou. Limitující je v terénu délka vozu, respektive jeho hodně dlouhý rozvor, který omezuje přechodové úhly. Pro posádku dovede Navara nabídnout velmi solidní komfort – jízda bývá vcelku pohodlná a nerovnosti filtruje vůz dobře, byť občas je znát nervozita zadní tuhé nápravy. Navara může mít překvapivě bohatou výbavu s celou řadou komfortních prvků.
O pohon velkého pick-upu se starají výhradně vznětové motory. Před modernizací šlo o čtyřválec s objemem 2,5 litru a výkonem 106 nebo 126 kW. Motor překvapí i ve slabší verzi solidní dynamikou a celkovou pružností a tažnou silou, která umožňuje Navaře vozit náklad o hmotnosti až zhruba 800 kilogramů dle provedení a tahat těžké přívěsy. Po faceliftu v roce 2010 se pod kapotou objevil modernizovaný čtyřválec 2,5 dCi – jeho základní výkon 106 kW byl zachován, silnější varianta však nově disponuje hodně solidními 140 kW. Výjimečně se pak můžeme setkat i se šestiválcovým turbodieselem 3,0 dCi s výkonem hodně solidních 170 kW. S ním je Navara opravdu svižným vozem s vysokou přepravní i tažnou kapacitou.
Výbava
Především pracovně zaměřený a v terénu schopný pick-up překvapí zájemce i solidní výbavou. V té sice chybí vyloženě luxusní prvky, ovšem klimatizace, elektrické ovládání dveří, centrální zamykání nebo i tempomat nejsou ničím neobvyklým, byť některé z těchto prvků jsou dostupné až u vyšších úrovní výbav.
Design
Nissan Navara je drsně vyhlížející pick-up, který dává jasně najevo své pracovní a terénní zaměření. Auta po faceliftu vypadají o něco moderněji a Navara v jakémkoli provedení bude na silnici určitě budit solidní respekt. Za vnějším designem ovšem trochu zaostává provedení interiéru.
Spotřeba
Většinou je Navara k sehnání s některou verzí dvouapůllitrového turbodieselového čtyřválce. Ten dovede být vzhledem k hmotnosti a jízdním odporům auta překvapivě úsporný, ovšem oproti běžným vozům je pochopitelně spotřeba vysoká.
Jízdní vlastnosti
Rámová konstrukce s tuhou zadní a lichoběžníkovou přední nápravou není to pravé pro špičkové jízdní vlastnosti na silnici. Ty by ovšem od pracovního pick-upu očekával málokdo, důležité tak je, že chování auta je dobře čitelné a přicházející limit podvozku prozrazují výrazné náklony karoserie i pískání pneumatik dříve, než dojde ke kritické situaci.
Bezpečnost
U velkých pick-upů je z hlediska bezpečnosti problémem jejich samotná konstrukce. Rám je vlastně jediným tuhostním a bezpečnostním prvkem, karoserie mu v tomto případě příliš nepomáhá. To dokázaly i nárazové test Euro NCAP, které Navara absolvovala hned dvakrát. Nejprve s tragickým skóre jediné, navíc ještě přeškrtnuté hvězdičky, po úpravách (od VIN VSKCVND40U0016577) pak vůz získal tři hvězdičky. I tak se rám při mohutném nárazu zlomil a pronikal do prostoru kabiny pro cestující.
Praktičnost
Navara je především vysoce praktický a užitečný automobil. Svou přepravní kapacitou překonává veškeré klasické off-roady, a proto je často používána jako montážní vůz do těžko přístupných míst nebo jako zásobovací auto v horských oblastech.
Komfort
Jízdní komfort v Nissanu Navara je překvapivě solidní. Odpružení je naladěno komfortně a tuhá zadní náprava neposkakuje výrazně ani u nezatíženého auta. Pravda, na sérii nerovností je její nervozita znát a posádka ji pocítí. Ke komfortu přispívají pohodlná sedadla a také dobrá výbava pick-upu.
Provozní náklady
Základ konstrukce Nissanu Navara je vcelku jednoduchý a auto se vyznačuje dobrou spolehlivostí i celkově vysokou trvanlivostí. I tak je vzhledem k vyšší spotřebě paliva a přece jen vyšším cenám náhradních dílů třeba počítat s vyššími provozními náklady.
Nissan Navara