Proč koupit |
---|
Atraktivní design
Dynamické motory
Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
Dobré jízdní vlastnosti
Přesné řízení |
O vozidle
Japonská automobilka Nissan se v poslední době pasovala do role specialisty na vozy vyplňující různé okrajové segmenty trhu. Klasické modely jako například kompaktní hatchback nebo sedan a combi střední třídy nevyrábí, zato to zkouší s hodně netradičními automobily. Jedním takovým je i Nissan Juke, v podstatě průkopník kategorie malých stylových SUV. Je jedním z prvních vozů této kategorie a Nissan tuto premiéru doprovodil ještě opravdu nezvyklým a hodně originálním designem. Ten se vyznačuje velmi svalnatými linkami, úzkými okny a celkově hodně dynamickým výrazem. Dynamický výraz se projevuje i v interiéru, tady standardně najdeme pohodlná sportovní sedadla s velmi dobrým bočním vedením. Některé detaily v interiéru sice působí trochu lacině, ale celkově je i tady vzhled velmi originální a stylový. Narazíme tu ovšem také na jeden nedostatek – především cestující na zadních sedadlech mají docela málo místa, a to jak pro kolena, tak hlavně nad hlavou, rekordy netrhá ani zavazadlový prostor. Juke je jednoduše spíše stylovým autem pro dva a ideálně ještě do městského provozu, byť pochopitelně ani dalekých cest se nebojí. Zajímavostí je, že použitá platforma B0 je například i základem většího, podstatně levnějšího a praktičtěji zaměřeného rumunského SUV Dacia Duster.
Design naznačuje, že Juke by mohl být jízdně zábavným automobilem. A jízdní projev to jen potvrzuje. Podvozek je docela slušně přitvrzený, i přes vyšší stavbu se Juke v zatáčkách naklání jen málo a stopu drží opravdu s velkou vervou. Jen trakce přední nápravy u silnějších provedení by mohla být lepší, to ovšem může změnit koupě verze s pohonem všech kol. Velmi příjemně překvapí řízení, které je přesné a komunikativní. Juke tak i přes vyšší stavbu a hmotnost schopnostmi v zatáčkách překonává většinu malých vozů, a dokonce i celou řadu kompaktních hatchbacků. Na druhou stranu trochu nepříjemné je řazení u zážehových motorů – páka má v kulise hodně nepřesný chod.
O pohon malého dynamického SUV se starají dynamické motory. Výjimkou je jen základní šestnáctistovka o výkonu 69 kW u akčního provedení Visia. Jinak má běžně šestnáctistovka výkon slušných 86 kW, vždy je kombinována pouze s pohonem předních kol a na výběr je manuální nebo CVT převodovka. Přeplňované provedení DIG-T má výkon hodně slušných 140 kW a krom pohonu předních kol jej lze kombinovat i se systémem 4x4. Opět lze mít i převodovku CVT, která ovšem trochu krotí temperament motoru. Přeplňovaná šestnáctistovka existuje i v tovární úpravě Nismo s výkonem zvýšeným o 7 kW. Na výběr je buď verze pouze s pohonem předních kol a manuální převodovkou, nebo čtyřkolka, ovšem s bezestupňovým ústrojím CVT. Turbodiesely pak zastupuje agregát 1,5 dCi s výkonem 81 kW, tentokrát jen výhradně s pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou, která se vyznačuje v tomto případě přesnějším řazením.
Výbava
Mezi malými auty určitě patří Juke k nejlépe vybaveným kouskům, chybět tu od základních provedení nebude šest airbagů, většina modelů má klimatizaci a další vymoženosti. Vyšší výbavy umějí nabídnout například vyhřívaná sedadla, tempomat nebo systém Nissan Connect s pětipalcovým displejem a parkovací kamerou. Přitom tahle výbava nemusí být úplně neobvyklá.
Design
Design Nisssanu Juke je opravdu originální a je nejvýraznějším prvkem automobilu. Je jasné, že existuje velká skupina, které se Juke nebude líbit, ale svalnaté tvary malému autu sluší a dělají z něj nepřehlédnutelný dopravní prostředek. Mezi malými vozy asi jiný takto originálně tvarovaný automobil nenajdete.
Spotřeba
Nissan Juke používá vcelku moderní motory, které ovšem nemají úplně nejnižší spotřebu paliva. Důvodem je například vyšší hmotnost auta a také zpřevodování. Jednotlivé převody jsou docela krátké, a ve vyšších rychlostech se tak motory drží zbytečně v otáčkách, což sice prospívá dynamice jízdy, ale spotřebě nikoli.
Jízdní vlastnosti
Velkou předností Nissanu Juke jsou jeho jízdní vlastnosti. Podvozek je docela slušně přitvrzený, i přes vyšší stavbu se Juke v zatáčkách naklání jen málo a stopu drží opravdu s velkou vervou. Jen trakce přední nápravy u silnějších provedení by mohla být lepší, to ovšem může změnit koupě verze s pohonem všech kol. Velmi příjemně překvapí řízení, které je přesné a komunikativní. Juke tak i přes vyšší stavbu a hmotnost schopnostmi v zatáčkách překonává většinu malých vozů, a dokonce i celou řadu kompaktních hatchbacků.
Bezpečnost
Malý Juke má hodně robustní a tuhou karoserii a také slušnou bezpečnostní výbavu, což se v nárazových testech Euro NCAP v roce 2011 projevilo pozitivně v zisku plného počtu pěti hvězdiček.
Praktičnost
Praktická stránka je naopak velkou slabinou Nissanu Juke, projevuje se tu jeho výrazně stylový charakter. Ve svalnaté karoserii totiž není mnoho místa, cestující vzadu se tak budou trochu tísnit. A ačkoli je Juke větší než malé vozy, zavazadlový prostor s kapacitou pouhých 207 litrů je podprůměrný i na tuto třídu.
Komfort
Jízdní komfort není kdovíjakou předností Juku, pokud toužíte po lepším než skákavém projevu na našich rozbitých silnicích, volte verzi s pohonem všech kol, která má vyspělejší zadní víceprvkovou nápravu. Ta dovede přece jenom nerovnosti lépe filtrovat.
Provozní náklady
Juke používá vcelku obyčejnou velkosériovou techniku, a tak nebude problém s jeho servisem. Provozní náklady ovšem budou oproti běžným malým vozům a zřejmě i kompaktním hatchbackům vyšší kvůli vyšší spotřebě paliva i některým specifikům vozu. Na druhou stranu by měl být Juke spolehlivým autem.
Nissan Juke
Další vozy