Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Atraktivní design vozu Vůz ke každodennímu použití Bohatá výbava Vybavený systém s LCD displejem Vysoký výkon Perfektní zpracování |
O vozidle
V roce 2001 byl na autosalonu Tokyo Motor Show představen první koncept sportovního vozu GT-R. Ten byl později modifikován a v roce 2005 představen pod názvem GT-R Proto, ze kterého měla z 80 % vycházet ostrá verze vozu. Sériový model se objevil na japonském autosalonu v roce 2007 a první vozy byly na trhu k dispozici tentýž rok, přesněji v prosinci. Kupé s výkonným přeplňovaným šestiválcem V6 3,8 litru disponovalo výkonem 480 koní, točivým momentem 588 Nm, dvouspojkovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Od roku 2008 bylo GT-R k dispozici také v Americe a na evropský trh dorazil tento sportovní japonský vůz v roce 2009. V roce 2011 prošel vůz faceliftem, kdy byl zvýšen především výkon motoru, a to až na neuvěřitelných 530 koní. Díky zvýšení točivého momentu na 612 Nm se zvýšila maximální rychlost o 5 km/h (320 km/h) a zrychlení z 0 na stovku se zlepšilo o dvě desetiny, tedy na 3,3 vteřiny! V roce 2013 se uskutečnila další modernizace, kdy pohonná jednotka dostala dalších 20 koní, na výsledných 550. Pod kapotou najdeme také nové vstřikovače precizněji dávkující palivo a nový pomocný ventil bypassu turbodmychadla potlačující rychlý pokles tlaku na vstřikovacích jednotkách, které společně zlepšují odezvu na přidání plynu. Změn doznala i podvozková část, přesněji tlumiče, stabilizátor a samotná geometrie zavěšení. Tyto změny byly patrné při testovací jízdě na Severní smyčce Nürburgringu. Z původního času 7:21 min. dokázalo nové GT-R umazat více než dvě vteřiny.
Výbava
GT-R patří mezi kvalitně vybavené sportovní vozy na trhu. Multifunkční kožený volant s malým průměrem se drží velmi dobře. Ze stejné měkké, ručně šité kůže jsou také řadicí páka, přístrojová deska, středová konzole a čalounění dveří. Sportovního řidiče zaujme také červené startovací tlačítko na středové konzole. Ve voze nechybí ani multifunkční přístrojový LCD displej o úhlopříčce 7 palců, kterou naleznete v horní části středové konzole ve stejné výšce, jako jsou sdružené přístroje. Na tomto LCD displeji lze sledovat hned několik údajů o voze. Tuto grafiku totiž vyvinul Nissan ve spolupráci se společností Polyphony Digital Inc., která navrhla například oblíbenou konzolovou hru GranTurismo. Displej tak zobrazuje například podélné a příčné zrychlení, sešlápnutí plynového pedálu, úhel natočení volantu, teplotu a tlak oleje, plnění turbodmychadla a další důležité údaje o voze. GT-R je vybaveno také kombinovaným audio a navigačním systémem Nissan Premium Connect s volným diskem 40 GB. To je jen krátký výčet předností interiéru.
Design
Design Nissanu GT-R je více než účelový. Japonský výrobce totiž přišel s novou aerodynamikou předního a zadního nárazníku, dále pak zadního žebrovaného karbonového difuzoru, díky čemuž dochází ke snížení koeficientu aerodynamického odporu na pouhých 0,26. Zároveň tím došlo ke zvýšení množství vzduchu proudícího do motorové části, dále pak chladiče a mezichladiče, stejně tak k předním i zadním brzdám, což jen zkvalitňuje maximální jízdní zážitek pro sportovně naladěného řidiče.
Spotřeba
V tomto ohledu patří Nissan GT-R k těm nejžíznivějším vozům ve své třídě. S vozem se sice dá jezdit kolem 10 litrů na sto kilometrů, ale to se jen tak někomu asi nepodaří. Počítejte tak většinou s minimální spotřebou kolem 17 litrů, a pokud budete více šlapat na plynový pedál, spotřeba se zastaví na ukazateli 30–40 litrů.
Jízdní vlastnosti
Díky propracovanému pohonu všech kol zvládá GT-R bez problémů přenos vysokého výkonu na vozovku. Řízení by sice mohlo být tužší, přesto poskytuje velmi dobrou odezvu s dostatkem informací. Výhodou jsou jak krátký poměr otáček, tak i možnost rychlých reakcí. Při jízdě na limitu může být výjezd ze zatáčky doprovázen mírným powerslidem, ten je ale velmi lehce kontrolovatelný, a tak lze za volantem tohoto sportovního vozu zažít notnou dávku adrenalinu a vzrušení. Díky možnosti nastavení jízdních režimů lze přizpůsobit jízdu daným podmínkám. Při jízdě městem lze použít komfortní režim. I tak ale počítejte s citelným poskakováním a nefiltrováním nerovností. Sportovní vůz se v tomto ohledu bohužel nezapře.
Bezpečnost
Nárazovými testy Euro NCAP Nissan GT-R sice neprošel, přesto se může pochlubit vynikající bezpečností. Velká pozornost totiž byla věnována nejen ochraně posádky, ale i chodců. Kapota, přední blatníky a kryt byly navrženy tak, aby zmírnily zranění chodců, a pro přední nárazník byl dokonce vybrán energii pohlcující materiál pro zmírnění zranění nohou chodců. Výhodou vozu je také nejvyspělejší bezpečnostní systém proti krádeži, který splňuje standardy prestižní britské klasifikace Thatcham.
Praktičnost
U sportovního vozu většinou nehledáme vysokou praktičnost. Přesto GT-R poskytuje dostatečné množství prostoru, pohodlí a vzdušnosti. Zadní dvojice sedadel je pohodlná pro většinu dospělých při jízdě na kratší vzdálenosti. Při delším cestování je tento prostor lepší využít jako přídavný zavazadlový prostor. I když ani ten není nezanedbatelný. Zavazadelník disponuje objemem 315 litrů, a je tak dostatečně velký i pro objemnější zavazadla. Lze tak bez nadsázky říci, že v případě GT-R se Japoncům podařilo zkonstruovat sportovní vůz pro každodenní použití.
Komfort
Obě přední sportovní sedadla nabízejí nejen pohodlí, ale také bezpečné vedení v zatáčkách. Tvarování sedáku a delší sedací plocha také omezují únavu v oblasti stehen a beder. Přes tvrdší, sportovní nastavení podvozku lze GT-R používat při každodenním cestování. Prostřednictvím jízdních režimů lze přizpůsobit nastavení podvozku daným podmínkám. Výhodou vozu je i bohatá výbava, která zpříjemní řidiči každou jízdu.
Provozní náklady
Majitelé čerpacích stanic vás budou milovat. V tomto ohledu si GT-R nezadá s žádným jiným sportovním vozem, ba naopak. Dvě turba, vyšší hmotnost a obrovský výkon, to jsou parametry, které dokážou zatraceně zvýšit průtok paliva v nádrži. S GT-R lze jezdit i za deset litrů, ale to byste se museli zatraceně ploužit. Pokud alespoň z části využijete výkon vozu, počítejte se spotřebou 15 až 30 litrů na 100 kilometrů. Ušetřeni nebudete ani v dalších oblastech. Opotřebení brzd a pohonného ústrojí se vám může pěkně prodražit. GT-R má poměrně vysokou také spotřebu pneumatik.