Proč koupit |
---|
Precizní jízdní vlastnosti Bohatá výbava Překvapivý jízdní komfort Atraktivní design Účinné brzdy Přesné řízení a řazení Skvělá sportovní sedadla s výborným bočním vedením |
O vozidle
Byl to neustálý boj. Mitsubishi vs. Subaru. A to jak na tratích rychlostních zkoušek světových závodů, tak i o zákazníky a příznivce. Obě značky se snažily angažovat do svých týmů nejoblíbenější světové jezdce, a získat tak jejich příznivce na svou stranu. To samé platilo při vývoji vozu. Jak Mitsubishi, tak i Subaru patří v segmentu podobných sportovních automobilů k naprosté špičce, k vrcholu ve vývoji osobních vozů. Mitsubishi Lancer EVO X tak bylo vyráběno s takovou pečlivostí jako u Paganiho v případě vzniku Zondy. Lze tak říci, že se jedná prakticky o kusovou výrobu, kdy každý plní svůj účel a ručně zpracovává jednotlivé úkony při tvorbě jednoho z nejpopulárnějších a nejoblíbenějších sériových sportovních vozů. K této skutečnosti samozřejmě přispívá množství nejrůznějších závodních komponentů nebo stálého pohonu všech kol. A co že se vlastně ukrývá pod přední kapotou? Bezpochyby jeden z nejlepších motorů, přeplňovaný benzinový dvoulitr s výkonem 217 kW (295 koní) při 6500 otáčkách a s točivým momentem 366 Nm při 35 000 otáčkách. Výhodou tohoto motoru je tzv. „atmosférický“ projev. Do 3500 otáček to sice není ono, ale jakmile tuto hranici překročíte, budete se divit, co se bude pod vámi dít. Tento motor navíc lze točit až na hranici 7500 otáček. No řekněte, není to neuvěřitelné a bechderoucí záležitost? Stačí jen usednout, nastartovat a vyrazit vstříc adrenalinu a poznávání nových emocí.
Výbava
Základní výbava Mitsubishi Lancer Evo X by se dala zhodnotit jako velmi bohatá. Nechybí automatická klimatizace, čelní airbagy dvoufázové se spínačem deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy řidiče a spolujezdce, okenní a kolenní airbagy, kotoučové přední 4pístkové brzdy Brembo a zadní 2pístkové brzdy Brembo, systém pohonu všech čtyř kol, přední diferenciál se zvýšenou svorností, super zadní aktivní diferenciál, aktivní centrální diferenciál (pro tři povrchy – sníh, štěrk a sníh), dále pak antiblokovací brzdový systém, EBD, ASC, RISE, sportovní sedadla Recaro, ovládací páčky pod volantem, sportovní hliníkové pedály ad.
Design
Modelovou řadu Evo každý pozná již na dálku. Závodní přední nárazník se spoilerem, upravená přední kapota s výdechy, boční prahy, zadní nárazník s deflektorem a velké křídlo na víku zavazadlového prostoru, které účinně odvádí vzduch mimo zadní část karoserie. Výhodou je také zadeklování podvozku, díky kterému je vůz ještě více přilepený k vozovce, ale také pomáhá chladit systémy podvozku.
Spotřeba
Podle údajů výrobce lze s Evo X jezdit v kombinované spotřebě za 10,5 litru na sto kilometrů. Ovšem kdo by měl u takovéhoto „závodního“ vozu lehkou nohu? Nejen skvělé jízdní vlastnosti, agresivní zvuk a nebývale vysoký výkon, to jsou věci, kvůli kterým se šlápnout na plyn vyplatí. Kvůli tomu ale dochází k výraznému zvýšení spotřeby, a tak očekávejte vyprazdňování nádrže po 20 a více litrech na sto kilometrů.
Jízdní vlastnosti
Nastavení podvozku nepatří k nejtvrdším, což by mohlo být pro sportovně naladěné řidiče zklamáním. Ovšem filtrování nerovností jistě potěší každého, a pokud takovýto vůz přivezete domů, ukážete manželce, svezete ji, tak bude stejně jako vy příjemně překvapená. Vy si užijete sportovní jízdu, ona zase dostatek pohodlí. A jak se chová v zatáčkách? Přestože disponuje na sportovní vůz poněkud měkčím nastavením podvozku, náklony karoserie jsou minimální, a především jízdní vlastnosti doslova skvělé. Vůz drží i ve vysokých rychlostech stopu s maximální jistotou, čemuž napomáhá množství podpůrných systémů. Pokud ale chcete, můžete si užít i jízdu plnou smyků. Jet dveřmi napřed ale u desítky není tak jednoduché jako u předchozích generací. Bude to přece jen chtít ještě víc cviků, na druhou stranu, jakmile zvládnete s tímto vozem draftovat, nic vás jen tak nepřekvapí.
Bezpečnost
Robustní a tuhá karoserie, to jsou základní kameny, díky kterým získalo standardní provedení Lanceru v nárazových testech Euro NCAP maximální počet pěti hvězdiček. K tomu přispívá samozřejmě také velmi bohatá výbava verze Evo X, která se od té standardní v mnohém liší, a skvělé jízdní vlastnosti. Díky tomu patří tento vůz k nejbezpečnějším ve své třídě.
Praktičnost
Co se velikosti týče, dalo by se říci, že Lancer patří mezi praktické vozy. Interiér ale působí spíše stísněnějším dojmem. I přesto mohu říci, že na předních sedadlech mají cestující dostatek místa. Daleko horší situace nastává v případě velikosti zavazadlového prostoru. Ten činí pouhých 400 litrů, a ve svém segmentu tak patří jednoznačně k nejmenším. Na obranu Evo X můžeme ale říct, že tento vůz nemá ambice stát se praktickým vozem, neboť jeho přednosti jsou někde úplně jinde, a to na silnici.
Komfort
Desátá evoluce desítky patří oproti předchozím generacím k podstatně komfortnějším vozům. Mitsubishi zareagovalo na konkurenční modely WRX a WRX STI a připravilo vůz, se kterým nebude problém cestovat po nerovných českých silnicích. Rázy v kabině jsou minimální. To vše podtrhuje bohatá výbava Eva, ale také použité vysoce kvalitní materiály a pohodlné sportovní sedačky.
Provozní náklady
V této oblasti je samozřejmě dobré dopředu očekávat vyšší provozní náklady. A to nejen kvůli vysoké spotřebě paliva, ale také drahým náhradním dílům. Ty bývají navíc nedostatkovým zbožím u českých dealerů, a tak se může stát, že si počkáte, než daný komponent dorazí letadlem nebo lodí z Japonska. Provozní náklady zvyšují také drahé servisní úkony. Na druhou stranu, je nutné podotknout, že Lancery Evo X patří mezi vysoce spolehlivé vozy, a tak byste neměli vyhledávat servisy příliš často.