Proč koupit |
---|
Spolehlivost
Výkonné benzinové motory
Příznivé ceny
Solidní výbava |
O vozidle
Mitsubishi Carisma je kompaktní sedan nebo liftback, kterým se však automobilka snažila postavit spíše zavedeným modelům střední třídy. Velikostně je to však konkurent pro Škodu Octavia první generace a další podobné vozy. Carisma je technicky velmi blízká švédskému Volvu S40, se kterým vznikala na stejné lince v nizozemském závodě NedCar. Shodné jsou podvozkové partie, ostatní záležitosti včetně karoserie a pohonných jednotek jsou ovšem zcela svébytné. Společní ovšem mohou být jejich praktičtí soupeři, jako například sedan Volkswagen Bora nebo Subaru Impreza. Carisma je oblý a elegantní automobil, na kterém se ovšem dnes už přece jenom projevuje jeho věk. Interiér je z hlediska zpracování takovým lepším průměrem. Prostornost je o trochu lepší než u řady podobně koncipovaných vozů stejné kategorie, je to dáno především tím, že Mitsubishi se více soustředilo na prostor pro posádku než na zavazadlový prostor. Posádka má tedy v podélném směru dostatek místa, trochu horší je to vzadu nad hlavou.
Z hlediska jízdních vlastností není Carisma žádným přeborníkem. To ostatně platí i pro spřízněné Volvo S40, takže to nepřekvapí. Podvozek je měkčí a tlumení nerovností není úplně jisté. Alespoň se může Carisma pochlubit solidním cestovním komfortem. Vozy japonské značky platí celkově za spolehlivé a většinou to platí i pro tento model vyráběný v evropském závodě. Ovšem na některé potíže je potřeba si dát trochu větší pozor. Například modely před faceliftem vyráběné do roku 2000 mohou častěji trápit potíže s brzdami.
Specifickou pozornost vyžadují i jednotlivé motorizace. Bezproblémový a spolehlivý je především základní zážehový motor 1,6i, který můžeme ve voze najít ve výkonových verzích 66, 73 a u nejnovějších 76 kW. Ten se vyznačuje i solidní úsporností, byť spotřeba paliva byla hlavním lákadlem jiného agregátu. Carisma totiž dostala ve své době revoluční motor 1,8 GDI, který dosahoval výkonu 90 a později 92 kW i díky přímému vstřikování paliva do válců. Vzácně narazíme i na variantu s běžným vícebodovým vstřikováním, ta má výkon 80 kW. Přímovstřikový motor je náchylný na kvalitu paliva – pokud je provozován s méně kvalitním benzinem, spotřeba zbytečně roste a navíc se v něm hromadí karbonové usazeniny, které po případném uvolnění mohou poškodit válec. Dekarbonizace je tak doporučována, s kvalitním palivem pak funguje motor spolehlivě a při solidní dynamice se může majitel těšit z příznivé spotřeby paliva. Vznětové motory zastupují dva motory o objemu 1,9 litru. Typ 1,9 TD má výkon 66 kW a je trvanlivější než modernější a výkonnější provedení 1,9 DI-D s výkonem 75 nebo 85 kW. U něj mohou zlobit vstřikovače a překvapivě krátká může být životnost turbodmychadla.
Výbava




Výbava Mitsubishi Carisma byla na svou dobu vcelku bohatá, dnes už ovšem nelze očekávat kdovíjak moderní prvky. Japonský automobil nabízel většinu prvků už v základu, přesto mohou být mezi jednotlivými vozy značné rozdíly – především u vozů před a po faceliftu.
Design




Mitsubishi Carisma je vůz technicky příbuzný s modely Volvo S40/V40, po stránce vzhledu však jde o zcela svébytný automobil. Design je spíše konzervativní, oblé tvary už dnes vykazují znaky stárnutí, avšak mají stále dostatek elegance.
Spotřeba




Spotřeba paliva motorů Mitsubishi Carisma je vcelku příznivá. Základní šestnáctistovka je spolehlivý a relativně nenáročný motor, spotřebou dovede příjemně překvapit také osmnáctistovka GDI, která je ovšem náchylná na kvalitu paliva. Turbodiesely jsou sice velmi úsporné, ovšem také poměrně vzácné.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti nepatří mezi velké přednosti Mitsubishi Carisma. Podobně jako u Volva se tady naladění podvozku úplně nepovedlo, jízdní stabilita je tak jen průměrná a auto opouští stopu o trochu dříve než někteří soupeři.
Bezpečnost




Z hlediska bezpečnosti se na Mitsubishi Carisma už výrazně projevuje jeho věk. Nárazovými testy Euro NCAP prošla až faceliftovaná verze v roce 2001, přesto vůz získal pouhé tři hvězdičky – to je mimochodem horší výkon než technicky příbuzné Volvo. Ochrana posádky je tak spíše základní.
Praktičnost




Mitsubishi Carisma rozhodně nemůžeme řadit mezi kdovíjak praktické automobily. Vůz sice nabízí docela slušný prostor pro posádku, ovšem se zavazadly je to trochu horší. Sedan pojme lehce podprůměrných 430 litrů nákladu, hatchback je na tom s kapacitou 460 litrů přece jenom o něco lépe.
Komfort




Podvozek Mitsubishi Carisma je naladěn měkce, to ovšem automaticky neznamená výborný jízdní komfort. Naladění podvozku působí trochu méně jistým dojmem. Filtrování nerovností může také zhoršovat i stav podvozku, jehož některé části vyžadují více pozornosti.
Provozní náklady




Mitsubishi Carisma je relativně spolehlivý automobil, u kterého je ovšem nutné počítat s některými specifickými obtížemi. Ty mohou trochu potrápit peněženku majitelů, při pravidelné údržbě a slušném zacházení je ovšem Carisma provozně nenáročná.