Proč koupit |
---|
Atraktivní stylový design Nápaditý interiér K dispozici pohon všech kol Výkonné motory Překvapivá variabilita Výtečné jízdní vlastnosti |

O vozidle
Automobilka Mini už nevyrábí jen opravdu ta nejmenší auta. V roce 2010 se v její nabídce kromě jiných modelů objevilo i malé SUV s názvem Countryman, které je největším modelem značky. Jeho první generace se vyráběla zhruba do roku 2017 a pro zájemce o stylové automobily Mini to byla ta nejpraktičtější a nejprostornější varianta. Na poli malých SUV patří tento model spíše k menším modelům, což potvrzuje délka 4 110 mm. Díky ní ale představuje Countryman zajímavou kombinaci kompaktních rozměrů do městského provozu a dobré prostornosti i pro delší cesty ve větším počtu pasažérů. V případě ojetých vozů jsou tyto vlastnosti kombinovány ještě s velmi zajímavou cenou, ta původní u nového vozu byla pro mnohé příliš vysoká.
Mezi malými SUV je Mini Countryman rozhodně jedním z nejoriginálnějších modelů. Ikonický a líbivý design modelů mini přenáší do světa SUV s grácií. Auto má vyvážené proporce a oproti klasickým modelům Mini má drsnější vizáž, což ještě zvyšuje jeho vizuální přitažlivost. Přitom se nadále drží osvědčeného receptu, má nápaditý interiér a nadchne svými jízdními vlastnostmi. Vedle modelu Clubman tak je Countryman volbou fanoušků značky, kteří ale přeci jen potřebují praktičtější vůz, než jen klasické malé Mini.
Co se jízdního projevu týče, jistý a velmi hravý podvozek mají všechny verze modelu Countryman, který byl k dispozici jak s pohonem předních kol, tak ve verzích s pohonem všech kol All4. Řidiči ocení nejen velmi jistý podvozek, ale také přesné a komunikativní řízení, přesně v duchu ostatních vozů značky Mini. Z hlediska jízdního komfortu jsou tu určité kompromisy, ale ty výrazně zredukoval facelift v roce 2014. Při něm se podařilo podvozek vyladit na takovou úroveň, že je zároveň jistý a přitom poskytuje i velmi dobrý jízdní komfort. Starší verze jsou z hlediska svého projevu řekněme o něco sportovnější.
V interiéru najdeme klasické designové prvky Mini včetně velkého kruhového rychloměru, který je dominantou přístrojové desky a který rámuje systémy infotainmentu. Vnitřní prostor je na dané rozměry velmi solidní a Countryman nabízí i nečekanou variabilitu.
Sportovní choutky umí uspokojit i nabízené pohonné jednotky. Páteří jsou zážehové čtyřválce o objemu 1,6 litru, tento agregát vyvíjelo BMW, pod které značka Mini spadá, ve spolupráci s koncernem PSA. Základní šestnáctistovka vykazuje výkon 72 kW, druhým stupněm je 90 kW. Populárnější jsou ale varianty s přeplňováním v modelu Cooper S: ty mají výkon 135 kW ve verzi před faceliftem, modernizace v roce 2014 přinesla navýšení výkonu na 140 kW. Verze John Cooper Works pak nabídla díky twin-scroll turbodmychadlu výkon 155 a po faceliftu dokonce 160 kW. V nabídce byly i vznětové verze, šestnáctistovka dává výkon 66 nebo 82 kW, zajímavější dvoulitr pak 105 kW. Tento motor dodává malému Countrymanu velmi solidní dynamiku a přitom zůstává vůz zároveň velmi úsporný. Převodovky jsou šestistupňové, ať už manuální, či automatické.
Výbava
Mini jsou prémiová auta a jako taková mohou mít velmi bohatou výbavu. Jelikož je ale automobilka součástí koncernu BMW, výbava jednotlivých vozů a verzí se může významně lišit, jelikož seznam položek příplatkové výbavy byl opravdu široký. Většinou je však výbava bohatá, obsahuje veškeré obvyklé bezpečnostní i komfortní prvky.
Design
Právě design je jedním z hlavních důvodů, proč po Mini Coutryman zákazníci touží. Je to originální malé SUV, které si s jiným jistě nespletete. Oproti klasickým malým modelům Mini má dospělejší a mohutnější vzhled, ale nepůsobí zbytečně agresivním dojmem: stále je to spíše takové přátelské auto, která má pozitivní image a rozdává dobrou náladu.
Spotřeba
Countryman je vcelku lehké auto, díky čemuž vykazuje nejen solidní dynamiku, ale také příznivou spotřebu paliva. Především vznětové verze dovedou z hlediska spotřeby opravdu příjemně překvapit, ta navíc dramaticky nestoupá ani při sportovní jízdě. Zážehové motory jsou na jízdní styl trochu náchylnější, ale ani tady nebudou náklady na palivo nijak zbytečně vysoké.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou excelentní disciplínou Mini Coutryman. Malé SUV se řídí jako opravdový sportovní hatchback, dokonce i náklony v zatáčkách jsou příjemně minimalizované. Řízení je přesné a komunikativní, malým volantem s tlustým věncem se dají vozu udělovat pokyny hezky precizně. Countryman tak dovede řidiče pobavit a to nejen na poměry dané kategorie, ale i kategorie běžných vozů.
Bezpečnost
Pětihvězdičkové hodnocení od organizace Euro NCAP jsou jasným důkazem toho, že první generace Mini Countryman myslí i na ochranu posádky i dalších účastníků silničního provozu. Nechybí tu řada asistenčních systémů, celkově navíc toto Mini navozuje u posádky oproti ostatním vozům značky nadstandardní pocit bezpečí. Samozřejmě k tomu přispívá ono SUV pojetí.
Praktičnost
Pouze 4,1 metru dlouhý vůz je překvapivě prostorný a praktický. Cestující na všech sedadlech mají solidní porci místa – netvrdíme, že je ho vzadu nadbytek, ale vyloženým nedostatkem tu většina pasažérů trpět nebude. Zadní lavice se dá navíc posouvat, čímž lze určit preferenci buď prostoru pro kolena cestujících, nebo objemu zavazadlového prostoru. Objem zavazadelníku se pak pohybuje v rozmezí od 350 do 450 litrů, což je na tak velké auto nadprůměrná hodnota.
Komfort
Provedení Mini Countryman před faceliftem v roce 2014 preferuje spíše sportovní jízdní projev, verze po modernizaci ovšem přináší i solidní jízdní komfort, byť podvozek zůstává tuhý a jistý. Trochu vyšší než u konkurentů je tu hluk od odvalujících se pneumatik, ale pohodlí přispívá dobrá výbava a solidní nabídka místa.
Provozní náklady
Z hlediska nákladů na provoz je Mini Countryman jakousi střední cestou. Malé a relativně lehké auto nespotřebuje příliš paliva, ale prémiová značka znamená vyšší výdaje v servisu a při případných komplikacích. Každopádně by měl být Mini Countryman vůz s přijatelnými provozními náklady.