Proč koupit |
---|
Široká nabídka provedení i motorů
Robustní konstrukce
Výborné terénní schopnosti
Velký vnitřní prostor |
O vozidle
Mercedes třídy G patří k terénním legendám podobně jako Toyota LandCruiser nebo Land Rover Defender. Vůz se v podstatě jen s drobnými změnami vyrábí od roku 1979, což je téměř k neuvěření. V průběhu let jen Mercedes přidal různé modernizace a moderní prvky výbavy, řadu G také rozdělil na dvě větve. Tou první je klasický model řady 461, který se vyznačuje oproti původnímu typu z roku 79 jen opravdu minimem změn, ke kterým došlo především pod kapotou. Dnes je tento model prodáván pod označením Professional a je jako původní vůz určen do nejtvrdšího terénu. Od roku 1990 pak Mercedes nabízí i model 463, který je civilnější variantou tohoto extrémního off-roadu. Typ 463 se vyznačuje především opravdu širokou nabídkou verzí a vlastně neustálými modernizacemi, které do klasického hranatého kabátu přinášejí nejmodernější techniku.
I tak vyniká „Géčko“ především schopnostmi v terénu, vozům nechybí pohon všech kol, redukce ani závěrky diferenciálů. Přísně hranaté tvary také usnadňují orientaci v terénu. V posledních letech se jakýmsi druhým extrémem staly stylové a brutálně výkonné varianty AMG, které nabízí opravdu nejvyšší luxus na úrovni třídy S a výkon těch nejlepších supersportů. Model 463 se prodával ve třech karosářských provedeních – krátkém třídveřovém, z něj odvozené verzi kabriolet a dlouhém pětidveřovém provedení. Kabriolet se přestal v roce 2013 vyrábět, ostatní verze jsou nadále v nabídce výrobce. Nejběžnější jsou na trhu ojetých vozů pětidveřová provedení. Jízdní vlastnosti na silnici nejsou v tomto případě příliš důležité, tuhé nápravy a klasická konstrukce podvozku spíše zajišťují plavnost. V zatáčkách je nutné být obezřetnější, avšak „Géčko“ má svá specifika, a to především u výkonných variant, kde vás obrovská síla motorů z oblouku doslova vytáhne.
Motorů pod kapotou třídy G najdeme v průběhu času celou řadu. Už od počátku výroby v roce 1990 nechyběl v modelu 463 silný osmiválec o objemu pět litrů. Od roku 1997 je k dispozici turbodiesel o objemu 2,9 litru a také šestiválec v modelu G320, model G500 dostal nový osmiválec. V roce 2002 se objevila také první varianta AMG. Provedení G55 AMG dostalo osmiválec s výkonem 260 kW. V roce 2005 následovala další modernizace vozu. Při ní se pod kapotu dostal třeba nový osmiválec 5,5 litru v modelu G550, typ AMG pak dostal nově výkon 350 kW. Ten obřímu teréňáku umožňuje zrychlit na stovku za 5,4 sekundy. V nabídce také byla vznětová provedení G270 CDI a G400 CDI. V roce 2006 přišla další inovace, oba diesely byly nahrazeny motorem G320 CDI, dále tu zůstaly varianty G500 a G55 AMG. I nadále byl však model vylepšován, výkon G55 AMG se zvýšil až na 500 koní, tedy 368 kW. Stovku s ním vůz zvládá za 5,2 sekundy. V roce 2009 se pro změnu objevil silnější turbodiesel G350 CDI, který nahradil agregát G320 CDI.
V roce 2012 pak následovala zatím poslední větší modernizace „Géčka“. Základní motory zůstaly stejné, tedy diesely G300 CDI se 135 kW, provedení G350 BlueTec se 155 kW a benzin G500 s výkonem 285 kW. Modely AMG dostaly nový dvojitý absolutní vrchol. V modelu G63 AMG najdeme brutální přeplňovaný osmiválec vyladěný na neskutečných 400 kW. Komu tohle nestačí, může se dívat po verzi G65 AMG s dvanáctiválcem o výkonu 450 kW. Před cenou tohoto kousku ovšem blednou i vozy Rolls-Royce.
Výbava
Výbava Mercedesu G může být opravdu hodně bohatá. Tradiční off-road pravidelně dostává tu nejmodernější techniku, takže v interiéru se můžete cítit opravdu královsky. Na světě snad neexistuje jiný off-road, který by například disponoval špičkovými ortopedickými sedadly s hydraulickým dofukováním jednotlivých částí na přání sedícího. Pochopitelně, taková výbava je k mání za tučný příplatek.
Design
Vzhled Mercedesu G je doslova ikonický. Přísně hranaté tvary se za více než třicet let existence vozu změnily jen minimálně, znát jsou především designové změny u nejvýkonnějších verzí, které mají dodat vozu na majestátu. Teprve v posledních letech se dočkal Mercedes G i vylepšení interiéru, který jinak odkazoval na osmdesátá léta.
Spotřeba
Mercedes G rozhodně není úsporný vůz, a to ani ve slabších provedeních. Je to dáno jak vysokou hmotností, tak aerodynamikou vozu. Spotřeba paliva není tak důležitá, v terénu je stejně vyšší než na silnici. U extrémně výkonných verzí pak spotřeba pochopitelně roste do závratných výšin.
Jízdní vlastnosti
Klasický off-road od Mercedesu nemá kdovíjak perfektní jízdní vlastnosti, je to dáno klasickou konstrukcí s tuhými nápravami. Těžkopádné auto se do zatáček skládá velmi postupně, na druhou stranu není nijak záludné. Ovšem u výkonných provedení AMG je nutné být obezřetný při zacházení s plynem v obloucích.
Bezpečnost
Nárazové testy Euro NCAP Mercedes třídy G nikdy neabsolvoval. Možná z obavy z toho, že by tento mastodont zbořil tamní testovací centrum. Robustní konstrukce auta a vysoká hmotnost znamenají, že při střetu téměř s čímkoli má „Géčko“ navrch, ovšem v konstrukci mohou být i nedostatky. Na druhou stranu byl model pravidelně vylepšován o nejlepší bezpečnostní prvky.
Praktičnost
Přísně hranaté tvary karoserie znamenají spoustu místa pro posádku i zavazadla. A to i přesto, že je „Géčko“ na své rozměry relativně úzké. Vzhledem k prakticky svislým bočním oknům se dozadu vcelku pohodlně posadí trojice cestujících. Zavazadlový prostor dlouhého modelu pojme 480 litrů nákladu, po sklopení sedadel pak 2250 litrů. Krátká třídveřová verze pobere 250 litrů, po sklopení sedadel pak 1580 litrů.
Komfort
Mercedes G dovede ve třídě nekompromisních off-roadů poskytnout opravdu špičkový komfort. Nejlepší je komfort samozřejmě u luxusních provedení AMG s až neuvěřitelnými prvky výbavy, které často vůz přebírá od nejluxusnější limuzíny třídy S. Modely AMG však na druhou stranu asi nezavítají do terénu.
Provozní náklady
Podobně jako ostatní velké off-roady není ani Mercedes G provozně zrovna levným automobilem. A to i přes moderní turbodiesely instalované v posledních letech. Vzhledem ke značce jsou vyšší téměř všechny běžné náklady na provoz vozu, u výkonných variant pak provozní náklady rostou do astronomických výšin.
Mercedes-Benz G