Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor Dobré vznětové motory Relativně nízké ceny Pohon předních kol (použitelnost v zimě) |
O vozidle
Pro někoho to může být trochu překvapivá informace, ale první generace užitkového Mercedesu Vito má společný technický základ s osvědčeným VW Transporter T4. Techniku, která už byla tou dobou u VW nějakou dobu ve výrobě, se Mercedes rozhodl použít jak pro čistě užitkovou verzi, nazvanou Vito, tak pro velké, luxusněji pojaté MPV, pojmenované jako třída V. Tím tedy snadno odlišíme provedení pro podnikání a verze pro osobní přepravu. Platforma T4 znamená, že Vito má vpředu napříč uložené motory, které pohánějí přední kola. Vzhledem k původu techniky nepřekvapí, že pod kapotou modelu V jsme se mohli setkat se známým šestiválcem VR6 právě z dílen Volkswagenu. Ostatní pohonné jednotky už ovšem pocházejí od Mercedesu. Automobilka u této dodávky příliš neexperimentovala s množstvím nabízených verzí a oproti tradičnější konkurenci, jako je Transit nebo právě Transporter, jsou tak možnosti voleb trochu omezenější.
Naopak paleta motorů je tradičně vcelku bohatá, ovšem i v osobním provedení jsou spíše slabší. Převažují pochopitelně turbodiesely. Nejsilnějším z nich je motor v provedení 112 CDI, tedy čtyřválec s výkonem 90 kW a točivým momentem 300 Nm. To opravdu není mnoho, avšak pro osobní použití jde o ideální jednotku, především díky příznivé spotřebě paliva. Benzinový šestiválec VR6 s výkonem 128 kW totiž sice dynamiku přinese, spotřeba paliva ale stoupá velmi výrazně. Slabší jednotky, jako například základní turbodiesel o výkonu 60 kW v provedení 108 CD nebo 75 kW v provedení 110 CD, jsou vhodné spíše do užitkových verzí používaných řemeslníky nebo pro rozvážkovou dopravu. Krom VR6 se v běžném Vitu daly objednat benzinové motory 2,0 litru s výkonem 95 kW (Vito 113) nebo 2,3 litru s výkonem 105 kW (Vito 114). Nabídka motorů v třídě V se může mírně lišit a označení motorů je jiné, například prostřední turbodiesel se prodával jako V230 TD a měl výkon 72 kW.
Výbava
Mercedes-Benz Vito, případně třídu V, lze sehnat v širokém množství konfigurací výbav. Navíc, jak je u Mercedesu vcelku obvyklé, seznam příplatkových položek dovedl být hodně bohatý. Základní užitkové verze budou většinou vybaveny velmi chudě, ovšem osobní varianty mohou posádku hýčkat nebývalými prvky, včetně například vestavěné navigace.
Design
Vito stojí na technickém základu oblíbeného Transporteru T4, a pokud se pozorně podíváme, uvidíme, že designéři Mercedesu platformu obestavěli velmi podobným způsobem jako ti od VW. Vito je však svébytným modelem a působí možná o něco elegantnějším dojmem.
Spotřeba
Pro zážehové motory, a obzvlášť pro verzi VR6 platí, že jsou vcelku náročné na palivo. Turbodiesely naopak dovedou být rozumně úsporné, pro dlouhé cestování při přepravě osob je ovšem vhodný jen ten nejsilnější. Ostatní motory dovedou být spořivé především v klasickém rozvážkovém režimu a při krátkých trasách.
Jízdní vlastnosti
Vzhledem k použité technice z Transporteru T4 se může Vito pochlubit solidními jízdními vlastnostmi, které jsou dané mimo jiné i neobvyklým řešením přední nápravy. Opět je ovšem nutné počítat s rozměry a hmotností vozu, Vito bývá kritizováno za slabší brzdy.
Bezpečnost
Dobrý rozhled i jednoduše tvarovaná karoserie příznivě působí na celkovou bezpečnost vozu. Ta je ovšem vzhledem k dodávkové konstrukci celkově jen průměrná, a to i vzhledem k bezpečnostní výbavě vozu. Ta je samozřejmě lepší u osobních verzí třídy V. U lepších verzí nad bezpečím bdí alespoň protiskluzový systém ASR.
Praktičnost
Vysoká míra praktičnosti Vita a třídy V nepřekvapí, vždyť jednoduše tvarovaná karoserie dokonale využívá obestavěný prostor. I pro osobní verze tak platí, že mají doslova obrovský zavazadelník, objem 581 litrů je opravdu veliký. Se sklopenými sedadly vzroste až na více než 4500 litrů, čistě skříňová verze pojme ještě o něco více. U osobních variant je také k dispozici několik možností uspořádání interiéru s možností řady variabilních úprav.
Komfort
Velký vnitřní prostor a variabilita interiéru hrají do karet cestovnímu komfortu posádky. Řidičovo pracoviště je také ergonomicky dobře poskládáno. Na druhou stranu odpružení by mohlo být na lepší úrovni a v některých verzích by posádka ocenila lepší použité materiály i celkové zpracování.
Provozní náklady
Byť patří servisní úkony na Vitu k těm levnějším z hlediska značky, je třeba počítat s trochu vyšší cenou služeb i dílů. Navíc Vito není etalon špičkové kvality a spolehlivosti, takže je potřeba s výdaji na případné opravy počítat. Úsporné jsou v podstatě jen vznětové motory.