Proč koupit |
---|
Obrovský vnitřní prostor Velká variabilita Možnosti luxusní výbavy Výborný cestovní komfort Skvělá obratnost |

O vozidle
Mercedes-Benz Viano je osobní verzí dodávkových vozů Vito, známý také někdy jako třída V. Obecně byl tento model v nabídce ve velmi širokém množství verzí, které umožnily splnit různorodá přání zákazníků. Viano druhé generace vyráběné v letech 2003 – 2014 tak bylo nabízeno se dvěma délkami rozvorů a celkem třemi délkami karoserie v rozmezí od 4 748 do 5 223 milimetrů. Užitečná hmotnost dosahuje i více než 900 kilogramů a Viano je veskrze praktické auto, které ale díky péči Mercedesu umí proměnit svůj charakter a stát se velkoprostorovou cestovní limuzínou.
Interiér velkého MPV, které přímo vychází z dodávkového vozu, může mít šest, sedm, ale i osm míst k sezení. Zadní sedadla nabízí obvykle velkou variabilitu, lze je vyjímat, libovolně posouvat a sklápět, cestující v druhé a třetí řadě k sobě mohou sedět čelem, sedadla druhé řady lze tedy otočit proti směru jízdy.
Velmi oblíbenou verzí Viana je pak provedení Marco Polo, které je určeno pro cestování a kempování. Marco Polo je tedy konkurencí pro oblíbený Volkswagen Transporter California. Podobně jako tento vůz má i Marco Polo výklopnou střechu, která vytvoří spací prostor pro dvě osoby. Další dvě se vyspí na rozměrném lůžku, které vznikne sklopením sedadel a instalací matrace v zadní části vozu. Auto může být vybaveno i vlastní malou kuchyňkou s vařičem, ledničkou a dřezem. Nechybí nádrže na pitnou i odpadní vodu. Na přípravě této verze se podílela legendární společnost Westfalia, kterou koncern Daimler AG v roce 1999 koupil (dnes už mu zase nepatří). Kromě této verze vznikaly i různá individuální a velmi luxusně vybavená provedení modelů Viano, která jsou ovšem na trhu ojetých automobilů vzácná. Špičkový komfort byl mimo jiné dán nejen zpracováním a celkovou péčí od Mercedesu, ale také možností instalace vzduchového odpružení na zadní nápravu – jeho hlavním úkolem je vyrovnávat zatížení vozu a udržovat záď stále ve stejné výšce i při plném obsazení, ale samozřejmě přispívá i k jízdnímu komfortu.
Luxusní zaměření tohoto velkého a velmi praktického MPV pak prokazuje i paleta nabízených motorů. Ta je vcelku široká, zároveň v ní nechybí i překvapivě výkonné pohonné jednotky. Obvykle najdeme pod kapotou turbodiesely, většinou čtyřválce, z nichž je asi nejoblíbenější stálicí motor 2.2 CDI s výkonem 110 kW. Nabídka ale začíná variantou s 80 kW (a později 85 kW) označovanou jako 2.0 CDI. Po roce 2010 pak agregáty posílily na 100 a 120 kW, což už je i na velkou osobní dodávku velmi solidní výkon. Viano ale může mít pod kapotou i šestiválce, opět především vznětové. Provedení 3.0 CDI dávalo nejprve výkon 150 kW, od roku 2010 pak posílilo na 165 kW. Existují ale i verze s benzínovými vidlicovými šestiválci. Nejprve byly k dispozici třílitry s výkonem 140 a 160 kW, později pak silnější verzi nahradil motor 3,7 litru s výkonem 170 kW a od roku 2007 do konce výroby byl pak hlavní šestiválcovou benzínovou jednotkou agregát 3,5 litru s výkonem 190 kW. Zatímco čtyřválce měli buď šestistupňový manuál či pětistupňový automat, šestiválce se pojí výhradně s pětistupňovým automatem. Viano se kromě verzí s pohonem zadní nápravy objevilo i s pohonem všech kol.
Výbava
Výbava velkého MPV od Mercedesu může být opravdu velmi bohatá, záleží na tom, jak moc byl ochoten původní majitel připlácet a k jakému účelu měl vůz sloužit. Viano v konfiguracích luxusních konferenčních vozů ovšem nebývá v nabídkách ojetých vozů moc obvyklé. Ale celkově mívají na svou kategorii Viana nadstandardní výbavu, ve které nemusí chybět tempomat či vyhřívaná přední sedadla.
Design
Po vzhledové stránce nenechává Mercedes-Benz Viano nikoho na pochybách, že toto je vůz s původem v dodávce. Od užitkového modelu Vito se vzhledově Viano liší jen minimálně a ve vyšších verzích přidává některé elegantní detaily. Mercedes se celkově snažil design vozu trochu odlehčit a třeba dynamickou oblou boční linkou se mu to docela podařilo. Viano tak ve své kategorii vypadá nadstandardně dobře.
Spotřeba
Pod kapotou Mercedesu-Benz Viano najdeme většinou vznětové motory. V běžných provedeních převládají čtyřválce, ale výjimkou nemusí být ani šestiválec. Ani jeden z motorů není nijak nadstandardně žíznivý, byť je třeba počítat s tím, že spotřeba bude oproti klasickým osobním vozům kvůli rozměrům a hmotnosti přeci jen trochu vyšší. Platit to bude ovšem hlavně pro silné benzínové verze, které jsou však vzácné.
Jízdní vlastnosti
Viano stojí na platformě s pohonem zadních kol, což mu dodává překvapivě dobrou obratnost. Verze se základním rozvorem mají průměr otáčení 11,8 metru, verze s prodlouženým rozvorem pak 12,5 metru. Viano je na silnici jisté a nezáludné, což je asi vše, co od automobilu této kategorie budou zájemci očekávat.
Bezpečnost
Mercdedes-Benz Viano prošel testy organizace Euro NCAP v roce 2008 a za ochranu dospělých pasažérů získal čtyři hvězdičky, u dětí hvězdičky tři. Na tu dobu to bylo obvyklé skóre, pro velké MPV či dodávkový vůz pak šlo o veliký úspěch. Bezpečnostní výbava je ale v této druhé generaci celkově poplatná době vzniku – základ v podobě čelních aribagů nechybí, ale další prvky měly až některé modernější verze Viana.
Praktičnost
Velmi silnou stránkou Mercedesu-Benz Viano je praktičnost. Auto bylo dodáváno v řadě konfigurací, ve dvou délkách rozvoru a třech délkách karoserie, interiér může mít šesti, sedmi nebo osmimístné uspořádání s tím, že sedadla zadních dvou řad lze různě posouvat, vyjímat či druhou řadu otočit proti směru jízdy. Pro zavazadla či náklad je tu v podstatě tolik místa, kolik si uživatel prací se sedadly vytvoří.
Komfort
Druhá generace Viana patří k nejkomfortnějším dodávkovým modelům své doby. Jízdní komfort obstarala nejen nadstandardní výbava od Mercedesu a pohodlná sedadla, ale také celkově dobré odladění podvozku, který mohl mít i vzduchové odpružení na zadní nápravě. Na poměry dodávkových vozů a MPV je nadstandardní i odhlučnění.
Provozní náklady
I když jde o Mercedes-Benz, nebudou provozní náklady Viana výrazně vyšší, než u konkurenčních luxusněji zaměřených velkých MPV odvozených od dodávek. Konkurence je totiž v tomto ohledu docela málo a cenové hladiny nových vozů se držely výše, zatímco provozní náklady snížil fakt, že jde o vozy odvozené z dodávek, u kterých firmy právě na provozní náklady výrazně dbají.