Proč koupit |
---|
Image značky
Praktický a prostorný interiér
Nízké ceny
Hospodárné motory |
O vozidle
Mercedes-Benz Vaneo je poměrně krátce vyráběným kompaktním MPV, které bylo založeno na technice Mercedesu třídy A. Používá jeho sendvičovou platformu a čtyřválcové motory, s délkou 4,2 metru ovšem nabízí výrazně větší vnitřní prostor a za příplatek byla k dispozici také třetí řada sedadel, takže Vaneo celkem pojalo až sedm cestujících. Vaneo lze považovat za konkurenta klasických kompaktních MPV, jako je Renault Scénic, ale zároveň také svým způsobem za soupeře zcivilizovaných dodávek jako například Citroën Berlingo nebo Renault Kangoo. Oproti těm prvním v podstatě příliš nevyniká, mezi těmi druhými je ovšem pochopitelně králem. Vaneo bylo vyráběno krátce především proto, že zanedlouho po jeho uvedení se do výroby dostala druhá generace Mercedesu A a s ní se objevilo i trochu konvenčněji řešené kompaktní MPV třídy B.
Pro někoho, kdo hledá cenově dostupný kompaktní vůz s doslova obrovským vnitřním prostorem, ovšem může být Vaneo skvělou volbou, značku Mercedes k tomu získá jako bonus. Při servisu to ovšem může být někdy bráno trochu negativně, přece jen ceny některých dílů jsou trochu vyšší. Prestiž značky ovšem není v interiéru příliš znát, podobně jako první áčkový Mercedes používá Vaneo trochu obyčejnější materiály, které se v podstatě nijak neliší od neprémiové konkurence. Vaneo má na svou délku nezvykle dlouhý rozvor náprav a také vysokou stavbu karoserie, která je dána právě sendvičovou podlahou. Aby nad ní bylo co nejvíce místa pro posádku a náklad, musí být i karoserie samotná hodně vysoká. Nákladu pojme Vaneo opravdu hodně, volitelně je k dispozici v sedmimístném provedení. Pak zbývá pro zavazadla jen 150 litrů. Standardní objem v pětimístném uspořádání je ovšem ohromujících 715 litrů a s vyjmutou druhou řadou sedadel do Vanea nacpete více než 2400 litrů nákladu a to už je pořádná porce i pro některé dodávkové vozy. Praktické jsou i posuvné zadní boční dveře. Posádka tak najde v autě spoustu místa jak pro sebe, tak pro veškerá zavazadla.
Z jízdního hlediska není Vaneo kdovíjakým šampionem. Komfort odpružení je spíše průměrný, podvozek dá nerovnosti posádce trochu pocítit. I přes kompaktní rozměry nemá vůz kdovíjakou manévrovatelnost, to je dáno dlouhým rozvorem. Na ovládání auta je tak nutné si trochu zvyknout.
Paleta pohonných jednotek je podobná té u Mercedesu A, s žádným z motorů ovšem není větší Vaneo žádným sprinterem. Základem je čtyřválec 1,6 litru s výkonem 60 kW, který může být kombinován s manuální převodovkou nebo bezespojkovou převodovkou ACS. Silnější verze šestnáctistovky pak má výkon 75 kW a k dvojici předchozích převodovek tu v nabídce přibyl automat. Motor 1,9 pak má 92 kW a opět možnost volby ze tří převodovek. I tento motor má s Vaneem docela dost práce. Turbodiesel byl k dispozici jediný – agregát 1,7 CDI s výkonem 67 kW bude lákat především ty, kdo chtějí jezdit klidně a úsporně.
Výbava




I výbavy přebírá Mercedes-Benz Vaneo od svého menšího sourozence třídy A. Je tak vcelku bohatá a u vozů nebylo nutné připlácet za samozřejmé prvky. Obvyklou komfortní výbavu jako klimatizaci, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna i zrcátka tak má prakticky každé Vaneo na trhu.
Design




Mercedes Vaneo není žádný krasavec, je to spíše účelně navržený automobil, který vzhledově částečně vychází z modelu A. Má ovšem podstatně větší a vyšší karoserii, ke které trochu neladí dlouhý rozvor a relativně malá kola.
Spotřeba




Zatímco na malé Áčko nabízené motory docela dobře stačí, na Vaneo určené pro převoz většího množství osob i nákladu jsou trochu slabé, což znamená zvýšenou spotřebu paliva. Situaci ovšem zachraňuje turbodiesel 1,7 CDI, který dovede být i v tomto případě velmi úsporný.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Vanea jsou do jisté míry dané použitou platformou z Mercedesu A. I tady zůstala vysoká stavba karoserie a nutnost podvozek trochu přitvrdit, aby nedocházelo k přílišným náklonům v zatáčkách. Dlouhý rozvor omezuje i agilitu auta, řízení řidiče svou zpětnou vazbou také nepotěší.
Bezpečnost




Podobně jako příbuzné Áčko je na tom Vaneo naopak velmi dobře v oblasti bezpečnosti. Může za to nezvyklá konstrukce se sendvičovou podlahou, která je schopna v případě havárie pohltit energii a do které se zasouvá motor, prostor pro posádku tak zůstává zachován. V nárazových testech Euro NCAP proto Vaneo získalo v roce 2002 čtyři hvězdičky.
Praktičnost




Nákladu pojme Vaneo opravdu hodně, volitelně je k dispozici v sedmimístném provedení. Pak zbývá pro zavazadla jen 150 litrů. Standardní objem v pětimístném uspořádání je ovšem ohromujících 715 litrů a s vyjmutou druhou řadou sedadel do Vanea nacpete více než 2400 litrů nákladu a to už je pořádná porce i pro některé dodávkové vozy. Praktické jsou i posuvné zadní boční dveře.
Komfort




Jízdní komfort Vanea sestává především z velkorysé nabídky místa pro posádku. Samotný podvozek je tužší a nerovnosti dá trochu posádce pocítit. Vzhledem k vysoké a vzdušné stavbě karoserie je také mírně vyšší úroveň hlučnosti.
Provozní náklady




Technika Mercedesu A znamená, že Vaneo není nijak problémový vůz. Ovšem vzhledem ke značce, kterou vozí na kapotě, je nutné počítat s vyššími cenami náhradních dílů i samotných servisních úkonů, čímž se celkově provoz auta trochu prodraží.