Proč koupit |
---|
Široká nabídka verzí
Vnitřní prostor
Úsporné a silné motory
Dobrý komfort
Překvapivě nižší hmotnost |
O vozidle
Mercedes-Benz Sprinter je velký dodávkový vůz, který koncern Daimler vyvinul ve spolupráci s Volkswagenem. U něj nese obdobný vůz označení LT. Sprinter se podobně jako ostatní dodávkové vozy vyznačuje jednoduše tvarovanou, rozměrnou karoserií, která byla dostupná v celé řadě rozličných konfigurací. Kromě klasického skříňového furgonu ve třech délkách karoserie a dvou výškách existují i osobní prosklené verze pro přepravu většího množství cestujících. K dispozici byl i samotný podvozek k instalaci libovolné nástavby. Sprinter se oproti konkurentům vyznačuje překvapivě lehkou konstrukcí, která přitom není na úkor celkové pevnosti vozu nebo trvanlivosti podvozkových dílů. Proto se vůz vyznačuje příznivou spotřebou, kvůli které bývá často vyhledáván. Sprinteru se však nevyhýbají ani potíže a ty mají trochu překvapivě souvislost s kvalitou. Velká dodávka od Mercedesu rozhodně nepatří k těm nejspolehlivějším a navíc ani antikorozní ochrana neodpovídá předpokládané životnosti automobilu. U Sprinteru je tak nutné si dát větší pozor na stav automobilu i jeho servisní historii. Na druhou stranu jsou ojeté exempláře k mání za vcelku příznivé ceny.
Sprinter je dodávkou s pohonem zadních kol a maximální celkovou hmotností v rozmezí 2,6–4,6 tuny podle verze. K pohonu slouží v drtivé většině vznětové motory, jediným benzinovým agregátem je jednotka 2,3 litru se solidním výkonem 105 kW, který se však stejně k charakteru dodávky moc nehodí. Diesely začínaly u nepřeplňovaného agregátu 2,3 D s výkonem pouhých 58 kW. Následoval přeplňovaný pětiválec s výkonem 75 nebo 90 kW. Tyto motory byly k dispozici do modernizace v roce 2000. Po ní se už pod kapotou po boku jediného zážehového motoru objevily modernější agregáty CDI. Základem je motor 2,2 ve třech hodně rozličných úrovních výkonu – 60, 80 a 95 kW. Nejsilnějším agregátem se stal pětiválec 2,7 litru s výkonem 115 kW.
Výbava




Z hlediska výbavy nelze u užitkových Sprinterů očekávat kdovíjaké nadstandardní prvky. Jde tu především o praktické záležitosti, jako je třeba centrální zamykání nebo seřizování zrcátek, komfortní prvky ve velké míře zastoupeny nejsou.
Design




Mercedes Sprinter první generace patří ještě k dodávkám s čistě utilitárním designem. Auto se v podstatě vzhledově neliší od mnoha ostatních konkurentů a příslušnost ke značce hlásá pouze maska chladiče. Jednoduché tvary jsou účelné, ale rozhodně nevyvolávají kdovíjaké estetické zážitky.
Spotřeba




Velký Sprinter má o něco lehčí konstrukci než řada konkurentů, což mu dává výhodu v podobě nižších nároků na palivo. I u zatíženého vozu je totiž rozdíl trochu znát a právě pod velkým zatížením pak spotřeba s každým kilogramem navíc u dodávkových vozů roste výrazněji. Proto je Sprinter vcelku příjemně úsporný.
Jízdní vlastnosti




V rámci dodávkových vozů má Sprinter i lehce nadstandardní jízdní vlastnosti, byť tu jde především o jistější držení stopy a přesnější řízení. Chování v zatáčkách je vcelku standardní a dané náhonem zadní nápravy.
Bezpečnost




Na bezpečnost se u dodávkových vozů v době vzniku prvního Sprinteru nekladl takový důraz, a proto i tady platí, že ochrana posádky je víceméně spíše základní. V bezpečnostní výbavě najdeme maximálně čelní airbagy.
Praktičnost




Podobně jako u většiny konkurentů není v oblasti praktičnosti velké dodávce od Mercedesu co vytýkat. Auto bylo dostupné v celé řadě provedení s různými délkami karoserie a její konkrétní konfigurací. Nákladový prostor je bohatě dimenzovaný.
Komfort




Sprinter je na dodávku svého věku i nadstandardně komfortní, podílí se na tom celkové naladění podvozku a dobré chování auta. Ve výbavě vozu ovšem nelze očekávat příliš mnoho komfortních prvků. Pochopitelně například verze pro rozvoz osob mohou být vybaveny lépe.
Provozní náklady




Ačkoli je Mercedes Sprinter vcelku úsporná dodávka, provozní náklady u ní budou na stejné nebo mírně vyšší úrovni jako u konkurence. Důvodem je bohužel trochu vyšší výskyt závad na vozidle. Jejich odstranění ve značkových servisech může být navíc docela drahé.