Proč koupit |
---|
Atraktivní design Výborné jízdní vlastnosti Atraktivní a kvalitně zpracovaný interiér Dobré odhlučnění Úsporné motory |
O vozidle
S třetí generací opustil Mercedes-Benz třídy A neobvyklou sendvičovou konstrukci a proti konkurenci tentokrát vyslal tradiční hatchback nižší střední třídy. Audi A3 a BMW 1 tak získaly nesmírně silného soupeře, především proto, že třetí Áčko patří ke vzhledově nejatraktivnějším vozům segmentu. Design se opravdu povedl a platí to jak pro exteriér vozu, tak pro jeho interiér. Tady zapracovali návrháři nejenom na rozložení jednotlivých prvků, ale také použitých materiálech. Příkladné je samozřejmě také zpracování, třída A je teď opravdový prémiový model kompaktní třídy. A v ní patří na špičku téměř ve všech ohledech. Tento fakt ovšem reflektuje i cena vozu, která je výrazně vyšší než u předchozích provedení a sebevědomě může působit i ve srovnání se soupeři. Paradoxně je řada A dražší než větší model B, který zůstal u konstrukce blízké kompaktním MPV. Na trhu ojetých automobilů je třetí generace Áčka zatím spíše nováčkem a výběr vozů je menší, časem se pochopitelně bude zlepšovat.
Vybírat jistě bude z čeho, atraktivní Áčko může mít pod kapotou celou řadu pohonných jednotek rozličného výkonu. Základem je šestnáctistovka o výkonu 90 kW v modelu A180. A200 má šestnáctistovku přeplňovanou, s výkonem 115 kW. V modelu A250 je dvoulitrový přeplňovaný motor o výkonu 155 kW. Tento motor lze mít i ve verzi s pohonem všech kol. Nejnovějším benzinovým provedením je pak speciální verze AMG s označením A45 AMG. To má rovněž pohon všech kol a jeho přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec dává úctyhodný výkon 265 kW. Turbodiesely začínají u varianty A180 CDI s výkonem 80 kW. Jde o patnáctistovku z dílen Renaultu, která je pod kapotou Áčka možná trochu hlučnější než ostatní jednotky, ale má velmi příjemnou spotřebu a její výkon je pro pohon auta dostatečný. Pod označením A180 CDI najdeme i vůz vybavený osmnáctistovkou se shodným výkonem. Tento motor je určen pro vozy vybavené automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Jeho výkonnější verze se 100 kW se pak nachází pod kapotou modelu A200 CDI. Prozatím nejsilnějším nabízeným naftovým provedením je A220 CDI s výkonem 125 kW, která má 2,2litrový vznětový motor.
Výbava
I třetí Áčko je na prémiový vůz už v základu vcelku dobře vybaveno. Součástí jsou opravdu komfortní sedadla, standardem je klimatizace nebo třeba sledování tlaku v pneumatikách a opotřebení brzdových destiček. U Mercedesu lze pochopitelně připlácet i za hodně luxusní prvky a lépe vybavená auta nebudou na trhu ojetin výjimkou.
Design
Třetí generace Mercedesu A opustila dosavadní konstrukci s vyšší stavbou a stal se z ní běžný hatchback. Design auta se opravdu povedl, Áčko patří k nejatraktivnějším vozům své třídy a jeho dynamické linky se zákazníkům opravdu líbí.
Spotřeba
Pod kapotou Mercedesu A třetí generace najdeme samé moderní pohonné jednotky. Ty se krom kultivovaného chodu vyznačují i nízkou spotřebou paliva. Překvapivě to neplatí jenom pro turbodiesely, které mají opravdu nízké nároky na palivo – normovaná spotřeba u žádného z nich nepřekročí 5 litrů. Překvapivě úsporné jsou ovšem i benzinové varianty.
Jízdní vlastnosti
Mercedes A třetí generace dostal zcela nový podvozek, který kombinuje jak výborný komfort, tak především opravdu špičkové jízdní vlastnosti. Těmi patří na vrchol v kompaktní třídě, ovládání auta je příjemně přímočaré, podvozek skvěle drží stopu a v zatáčkách se nenechá rozhodit, případná nedotáčivost se dostavuje postupně a je velmi dobře čitelná.
Bezpečnost
I když už nemá sendvičovou konstrukci, která jedinečným způsobem chránila posádku, získal Mercedes A třetí generace v nárazových testech Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček. Toto hodnocení získané v roce 2012 přitom zůstává v platnosti i podle přísnějších pravidel roku 2013. Na bezpečnosti se podílí nejen tuhá karoserie a robustní konstrukce, ale také velmi dobrá bezpečnostní výbava.
Praktičnost
Jestli v některé oblasti áčkový Mercedes třetí generace oproti svým předchůdcům ztratil, tak je to v praktičnosti. Vysoká stavba s nesmírně prostorným interiérem tentokrát ustoupila klasickému řešení, které zákonitě nabídne podstatně méně místa. Interiér Áčka tak můžeme označit spíše za útulný. Na svou třídu není ani malý ani kdovíjak prostorný, prostě solidní průměr. Dokazuje to i objem zavazadlového prostoru 341 litrů.
Komfort
Kromě vytříbených jízdních vlastností je Mercedes třídy A třetí generace také velmi pohodlný vůz, opět v této oblasti patří na špičku své třídy. Podvozek dobře filtruje nerovnosti a velmi dobré je i odhlučnění, snad jen základní turbodiesel hladinu hluku v interiéru trochu zvedne. Ke komfortu přispívá i dobrá výbava a také celkově skvělý pocit z interiéru.
Provozní náklady
Úsporné naftové i benzinové motory minimalizují náklady na palivo, kompaktní prémiový Mercedes je z tohoto hlediska až překvapivě nenáročný. Zároveň jde o mladý vůz, u kterého by se neměly vyskytovat častější závady a Mercedes navíc v poslední době přinesl i zajímavé balíčky servisních služeb za příznivé ceny. I tak je však potřeba počítat s tím, že především časem a nutností investice do náročnějších dílů se může provoz trochu prodražit.