




Proč koupit |
---|
Image značky Praktický a prostorný interiér Příznivé ceny Úsporné motory Výborná ovladatelnost Kvalitní zpracování |

O vozidle
Mercedes-Benz třídy A je malý prostorový zázrak. Na půdorysu opravdu malých vozů nabízí prostor větší než mnozí zástupci kompaktní třídy. Z tohoto hlediska nemá vůz prakticky žádnou konkurenci, koncepčně se mu může trochu blížit snad jen Honda Jazz. Z hlediska prémiových soupeřů byl ovšem „áčkový“ mercedes soupeřem pro Audi A3 nebo jedničkové BMW. Jeho netradiční konstrukce ovšem znamená, že v očích konzervativní klientely prémiových automobilek to není úplně ten pravý Mercedes, což se projevuje na rychlém poklesu hodnoty ojetého vozu. Z toho ovšem mohou právě kupující těžit, Mercedes A je jednou z nejdostupnějších možností, jak si pořídit zánovní vůz prémiové značky. A to nejen té s trojcípou hvězdou ve znaku. Spíše než prestižní vůz je však Áčko auto praktické. Je skvěle ovladatelné, v druhé generaci už se Mercedesu podařilo definitivně vyřešit potíže se stabilitou dané vyšší stavbou vozu. Druhé Áčko je jednoduše přikrčenější a má širší rozchod kol než původní model, který proslul svým zaškobrtnutím v losím testu. Interiér je skvěle prostorný a z auta je také výborný výhled. Také zpracování interiéru a použité materiály odpovídají úrovni automobilky, takže Áčko je opravdu příjemný vůz. Překvapením může být, že Áčko druhé generace se dá krom pětidveřového provedení sehnat i v třídveřové verzi. Tuhá konstrukce karoserie a sendvičová platforma navíc malému, ale překvapivě prostornému vozu propůjčují i další velkou výhodu. Tou je vysoká bezpečnost, která je daná právě netypickou konstrukcí. Při nárazu totiž energii pohlcuje právě sendvič, tedy podlaha pod nohama cestujících, tuhá karoserie zůstává stabilní a ochrání posádku.
Pod kapotou auta, nebo spíš vlastně v přední části sendvičové podlahy, může být celá řada motorů. Základem je benzinová patnáctistovka v modelu A150. Má výkon 70 kW a pro vůz je vcelku dostačující. Druhým stupněm je sedmnáctistovka v A170, ta má výkon 85 kW. Rovných 100 kW má dvoulitr z modelu A200, jeho přeplňovaná verze z A200 turbo dává 142 kW. Turbodiesely jsou tu výhradně dvoulitrové, výkon sahá od 60 kW u verze A160 přes 80 kW u A180 až po 103 kW u A200. Nejslabší turbodiesel není příliš dynamický, ale potěší nízkou spotřebou paliva.
Výbava




Zato výbava Áčka je celkem solidní, Mercedes tu nenastolil tradiční taktiku obyčejnějších výbav a bohatého příplatkového ceníku. V základu je už řada komfortních prvků včetně klimatizace a elektrické výbavy, palubního počítače nebo kontroly tlaku v pneumatikách.
Design




Áčkový Mercedes druhé generace přebírá design modelu prvního a jen jej rozpracovává dále. Auto už nepůsobí tak vysokým a úzkým dojmem, má robustnější proporce. Tvary jsou jinak vcelku jednoduché a konzervativní, jak jen to na netypicky konstruovaný hatchback jde. Mercedes A rozhodně není vzhledově nejreprezentativnější model značky, to však ani nelze od nejmenšího auta s trojcípou hvězdou čekat.
Spotřeba




Motorová paleta Áčka je dobře zvolená, snad jen základní turbodiesel je trochu slabší. Jinak motory nemají s autem mnoho práce, což se příznivě projevuje i na spotřebě, která zůstává v příjemných mezích. Více paliva snad spotřebují jen největší benzinové modely, ovšem i u nich spotřeba odpovídá výkonům.
Jízdní vlastnosti




Jizdní vlastnosti Áčka jsou vcelku dobré, oproti předchozí generaci se je podařilo Mercedesu výrazně vylepšit. Auto tentokrát lépe maskuje svou vyšší stavbu a je celkově stabilnější. Auto je skvěle ovladatelné i díky svým malým rozměrům.
Bezpečnost




Bezpečnost je parádní disciplínou Mercedesu A. Je daná hodně neobvyklou konstrukcí se sendvičovou podlahou. Veškeré mechanické skupiny jsou umístěny pod ní, podlaha navíc slouží také k pohlcování energie při havárii. Tuhá kabina tak zůstává stabilní a nehrozí, že by posádku ohrožoval posun motorového prostoru. V testech Euro NCAP potvrdil Mercedes A své kvality v roce 2005 ziskem pěti hvězdiček.
Praktičnost




Tak malé a zároveň tak prostorné auto, jako je Mercedes A, budete hledat jen těžko. Opět za to vůz vděčí své netradiční konstrukci, prostor nad podlahou vozu téměř beze zbytku vyplňuje kabina pro cestující. Ti mají dostatek místa ve všech směrech, a to i nad hlavou. Zavazadlový prostor má doslova ohromný rozměr 435 litrů.
Komfort




První generace Áčka byla i kvůli dodatečným úpravám podvozku trochu tvrdá a jízdní komfort trpěl. U druhé generace se však vše podařilo vyřešit už při návrhu modelu, a tak je jízdní komfort na velmi dobré úrovni. Jenom odhlučnění je trochu horší, než by se dalo od vozu prémiové značky očekávat.
Provozní náklady




Úsporné motory Áčka provoz rozhodně neprodraží, malý Mercedes se také vyznačuje solidní spolehlivostí. Navíc s věkem jako by Áčko zrálo jako víno a ve statistikách spolehlivosti stoupá vzhůru. Provozní náklady by tak v podstatě měly zvyšovat jen vyšší náklady na servisní síť nebo některé náhradní díly.