Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Dokonalá automatická převodovka Výkonné a úsporné motory Kvalitní systém i-stop |

O vozidle
Mazda CX-5 je kompaktní crossover japonského výrobce, který se na trh dostal v roce 2012 a hned si dokázal získat velké množství příznivců a spokojených zákazníků. Japonci jsou známí svou pečlivostí a u tohoto modelu to ukázali v tom nejlepším možném světle. Elegantní, neokoukaný design, skvělé jízdní vlastnosti, maximální výbava včetně všech nejdůležitějších asistenčních prvků a vzdušný interiér, to vše dokázali zabalit do jednoho balíčku a pojmenovali jej Mazda CX-5. Toto SUV získalo v roce 2013 dokonce významné ocenění Japonský vůz roku. Vezmeme-li v potaz širokou nabídku japonských vozů, je toto vynikající výsledek. CX-5 je k dispozici celkem s trojicí motorů. Najdeme zde benzinové motory 2,0 l Skyactiv s výkonem 121 kW a točivým momentem 210 Nm. Pokud je vám tento výkon málo, můžete si vybrat pohonnou jednotku 2,5 l Skyactiv. Nejideálnější volbou ale je vznětová verze 2,2 l Skyactiv s výkonem 110 kW a točivým momentem 380 Nm. Tento model se vyznačuje vysokou spolehlivostí a nízkou spotřebou paliva. O úspěchu hovoří také skutečnost, že v USA se v roce 2013 prodalo téměř 80 tisíc těchto modelů.
Výbava
Podobnou výbavu byste u ostatních SUV jen těžko hledali. Elektronický stabilizační systém DSC, dále pak TCS, ABS, EBD a EBA. V interiéru najdete také čelní, boční a hlavové airbagy. Uživatele jistě potěší technologie i-stop, pohon všech kol Active Torque Split, elektrický posilovač řízení s plynule proměnlivým účinkem, startování pomocí tlačítka start/stop, bezklíčkové startování Smart Card, systém monitorování tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce HLA, tempomat, hands-free sada, informační rozhraní řidiče HMI – s dotykovým barevným TFT displejem s obrazovkou o velikosti 5,8". Mazda CX-5 ale také disponuje systémem hlídání mrtvého úhlu, systémem varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, automatickou klimatizací s duálním nastavením teploty pro řidiče a spolujezdce atd. Ve výbavě také můžete najít prémiový audiosystém Bose s devíti reproduktory. Vše ale samozřejmě záleží na specifikaci tohoto SUV.
Design
Design vozu vychází z konceptu Minagi. Přední části dominují velká světla. Působí tak robustně, zároveň ale elegantně. Velmi povedené jsou také propojené linky mezi světlomety a maskou chladiče. Stejně jako předek, tak se povedla i zadní část vozu. Designově povedená zadní světla a praktické střešní křídlo umocňují design japonského modelu. Mazda CX-5 vychází z revoluční technologie Skyactiv Technology, díky čemuž využívá zbrusu nové konstrukční prvky. Díky tomu je karoserie daleko lehčí. Když k tomu přidáme prémiový interiér s kvalitně zpracovanými materiály, máme zde SUV, které se stane jistě trhákem a často vyhledávaným vozem.
Spotřeba
Pokud bychom mohli doporučit nějakou motorizaci, tak jednoznačně turbodiesel 2,2 D, který se v kombinaci se šestistupňovou převodovkou pyšní kombinovanou spotřebou mezi 6,3 litru a 7,1 litru. Pokud se ale budete snažit jezdit plynule, není problémem dostat se až na hodnotu 5 litrů. Mezi benzinovými motory se zdá výhodnou dvoulitrová verze s pohonem přední nápravy. Ta disponuje výborným ukazatelem kombinované spotřeby. Ten je vyjádřen hodnotou šesti litrů na sto kilometrů. Ve střední třídě nemá tento vůz konkurenci. Podobně je na tom také CX-5 s pohonem všech kol. Zde se spotřeba pohybuje kolem 6,6 litru, což je v daném segmentu vůbec nejlepší hodnota. Žádný jiný vůz nemůže Mazdě v tomto ohledu konkurovat.
Jízdní vlastnosti
Výborné nastavení podvozku má za následek skvělé jízdní vlastnosti. V této oblasti patří Mazda CX-5 jednoznačně k nejlepším vozům ve svém segmentu. Po vlastní zkušenosti mohu říci, že i BMW X3 by mělo, co se jízdních vlastností týká, s Mazdou problémy. Japonské SUV působí jistým dojmem. Dokáže držet stopu v zatáčkách i při vyšších rychlostech a náklony jsou vzhledem k vyšší karoserii minimální, což je maximálně pozitivní zpráva. Pozitivum zaslouží také kvalitní řízení, řazení a brzdová soustava. U vozu SUV je málo vídaný efekt zpětné vazby od kol do volantu. U CX-5 ale máte informace ihned po ruce, a tím i okamžitou kontrolu nad vozem.
Bezpečnost
Mazda CX-5 absolvovala nárazové testy Euro NCAP v roce 2012. Japonské MPV si vedlo více než zdatně. Zisk pětice hvězdiček, tedy maximálního počtu bodů, je samozřejmostí. Mazda ale dokázala bodovat i v jednotlivých kategoriích. V oblasti ochrany dospělých získala CX-5 celkem 94 %, podobně si vedla i při ochraně dětí. Co se týká bezpečnostní výbavy, tak zde obdržela Mazda výborných 86 %.
Praktičnost
Prostorná sedadla a stejně tak i interiér, to je výsada japonského SUV. Ve voze najdete také dostatek odkládacích ploch. Čtyři cestující ve voze tak zažijí maximální pocit komfortu. Cestovat v pěti na delší trasy se již nevyplatí, ale na krátké vzdálenosti ani to není problémem. Mazda se může pochlubit i velkým zavazadlovým prostorem. V kufru tak na zavazadla čeká 503 litrů volného místa. Po sklopení zadních sedadel objem naroste dokonce na 1620 litrů. Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana.
Komfort
Kvalitní a měkčené materiály potěší každého uživatele. To vše umocňují pohodlná sedadla s výborným bočním vedením nebo výkonná automatická klimatizace. Kde ale CX-5 hraje také prim, to jsou komfortní jízdní vlastnosti. Většinu příčných prahů a nerovností překonává Mazda bez sebemenších problémů. Ve voze nejsou patrné téměř žádné rázy. Horší je to pouze s modely, které disponují 19" koly z lehkých slitin.
Provozní náklady
Mazda CX-5 je na trhu s terénními vozy novinkou. Dlouholetá tovární záruka výrobce je příslibem pro budoucí majitele. Ojeté vozy s pravidelným servisem ušetří nemalé finanční prostředky. Navíc Mazda patří mezi nejspolehlivější značky a jiná situace to není ani v případě CX-5. Výhodou je také kvalitní a široká servisní síť v České republice. Peněženku neprovětrají ani vysoké náklady za palivo. Motory Mazdy CX-5 patří mezi nejúspornější ve své kategorii.