O vozidle
Důkazem toho, že je japonská Mazda automobilkou, která dělá mnohé věci po svém, je i kompaktní crossover CX-30. Tento model, který technicky vychází z hatchbacku Mazda 3 totiž není jen jeho jednoduše zvýšenou verzí, jak by se mohlo zdát na první pohled, nebo jak by konstruktéři mohli auto postavit. U Mazdy si úkol neulehčovali a crossover, který zapadá přesně do mezery mezi modely CX-3 a CX-5 navrhli jako svébytný vůz, který ctí i další tradiční hodnoty této japonské automobilky. Třeba atraktivní design. Z crossoverů značky je CX-30 možná nejvyváženější, působí velmi elegantním a přitom sportovním a dynamickým dojmem, zároveň je už po řadu let prokázáno, že tento designový styl automobilky je i hodně nadčasový, takže CX-30 bude stárnout pomalu a s grácií.
Od běžných modelů značky odlišuje tento kompaktní crossover samozřejmě vyšší světlá výška a trocha toho oplastování karosérie, to ale neznamená, že by se jakkoli CX-30 vzdálila další z tradičních hodnot Mazdy, kterou jsou skvělé jízdní vlastnosti. CX-30 opět zdařile kombinuje jak špičkovou ovladatelnost a čitelnost pro řidiče, tak vysokou úroveň jízdního komfortu a schopnost filtrovat rozbitou vozovku. K tomu pak přidává i nějaké ty lepší možnosti průchodu lehkým terénem, přičemž z hlediska jízdního projevu na běžné silnici ale prakticky nejde poznat, že toto není hatchback, ale auto s trochu zvýšenou konstrukcí. Opět platí, že CX-30 je na vůz své třídy a velikosti i relativně lehká, což jí v mnoha disciplínách pomáhá k lepším výkonům.
Svou cestou jde Mazda i v interiéru. Zatímco mnohé automobilky trochu šetří na materiálech a zpracování, CX-30 se naopak posouvá k prémiovějšímu pojetí vnitřku. A svou cestou jde i infotainment, který nenásleduje trend dotykových displejů. Na velký panel umístěný relativně daleko na palubní desce by šlo jen obtížně dosáhnout a tak dotykový není vůbec a ovládání se děje pomocí otočného ovladače, který není nepodobný tomu známému z vozů BMW. Funguje to a když k tomu připočteme fakt, že Mazda samozřejmě ponechala v interiéru i veškeré další klasické ovládací prvky, máme před sebou vůz, který svou ergonomií a snadností ovládání předčí drtivou většinu soudobých soupeřů. Přitom moderní funkce mu rozhodně nechybí, takže třeba propojení s chytrými telefony není problém.
Velmi zajímavá je situace i pod kapotou. Tady najdeme vlastně hned tři druhý agregátů. Dva jsou klasické: dvoulitrový benzínový atmosférický Skyactive-G je k dispozici s výkonem 90 nebo 110 kW, přeplňovaná vznětová osmnáctistovka Skyactive-D dává 86 kW. Třetím druhem agregátu je technicky neobvyklý a svým způsobem revoluční dvoulitrový motor Skyactive-X. Ten ve svém spalovacím cyklu kombinuje fungování zážehového i vznětového motoru, díky čemuž sráží spotřebu paliva a zároveň navyšuje výkon. Ten činí 132 kW, je to nejsilnější agregát pro CX-30. Při výrazně vyšším výkonu přitom slibuje spotřebu na úrovní dieselové motorizace. Všechny agregáty lze kombinovat jak s manuální tak automatickou převodovkou, kromě nejslabšího benzínu je pak k dispozici i volitelný pohon všech kol.
Výbava
Vozy Mazda si zákazníci obvykle pořizují v těch lepších a vybavenějších konfiguracích a crossover CX-30 v tomto ohledu není žádnou výjimkou. Už základní výbavy nejsou chudé, ty vyšší nabízí i prvky běžné spíš u luxusnějších vozů. Jednotlivé úrovně výbav od sebe lze snadno odlišit.
Design
Mazdy se vyznačují velmi atraktivním designem, pro mnohé jsou to ve své době jedna z nejkrásnějších aut. A i když je design velmi subjektivní záležitostí, je pravdou, že vzhled modelu CX-30 je velmi vyvážený a čas již ukázal, že daný designový jazyk značky je vcelku nadčasový. Obecně není CX-30 po vizuální stránce co vytknout, auto přitom dovede potěšit široké skupiny zákazníků.
Spotřeba
Díky lehké konstrukci a moderním motorům se může Mazda CX-30 chlubit nízkou spotřebou paliva prakticky u všech motorizací. Obzvlášť zajímavá je z tohoto hlediska verze s revolučním motorem Skyactive-X, která nabízí jak vysoký výkon, tak nečekaně nízké hodnoty tabulkové spotřeby. A v praxi dovede očekávání dobře naplnit.
Jízdní vlastnosti
I jízdní vlastnosti jsou jednou z velkých předností Mazdy CX-30. Auto se vlastně na silnici nechová jako typický crossover nebo SUV, působí velmi jistým dojmem a je skvěle čitelné a ovladatelné. Řízení je přímé a reaguje rychle, nabízí řidiči také překvapivě dobrou zpětnou vazbu. Přitom se CX-30 nezalekne ani lehčího terénu, ve kterém má samozřejmě oproti běžným modelům výhodu.
Bezpečnost
V závěru roku 2019 se Mazda CX-30 blýskla skvělými výsledky v testech organizace Euro NCAP. Nejen, že získala dnes v podstatě povinné hodnocení pěti hvězdiček, ale v ochraně posádky dosáhla jednoho z nejlepších skóre ve své kategorii vůbec. Skvělou pasivní bezpečnost pak doplňuje i bohatá sada moderních bezpečnostních systémů.
Praktičnost
Ve své kategorii se Mazdy nikdy příliš neženou za titulem nejprostornějšího auta a platí to i pro CX-30. Na druhou stranu je v ní více místa, než v hatchbacku 3 i malém SUV CX-3 a třeba objem zavazadlového prostoru 430 litrů je velmi solidní, navíc se CX-30 může pochlubit jeho pravidelným tvarem a tedy velmi dobrou využitelností.
Komfort
I jízdní komfort Mazdy CX-30 je na špičkové úrovni. Auto výborně filtruje nepříjemné nerovnosti a dobře si poradí i s rozbitou silnicí, kultivovaně se projevují i moderní pohonné jednotky. K příjemnému pocitu na palubě pak pomáhá i kvalitní zpracování a celkově velmi útulné provedení interiéru.
Provozní náklady
Kompaktní crossover Mazdy se chlubí vcelku příjemnými provozními náklady a to jak zásluhou mnohdy již dobře prověřené techniky, tak také nízké spotřeby paliva motorů. Kromě dieselu tu nízkou spotřebu slibuje i revoluční motor Skyactive-X, který je sice relativní novinkou, ale Mazda zdůrazňuje, že je sestaven z částí používaných již delší dobu na jejích běžných motorech.