O vozidle
Japonská Mazda jde v mnohém svým vlastním směrem a nenásleduje globální automobilové trendy tak intenzivně, jako ostatní. Důkazem toho je třetí generace oblíbeného modelu střední třídy Mazda 6. Krásný sedan nebo kombi nemá tendenci vyklízet tuto kdysi tradiční automobilovou třídu a snažit se například o přechod k různým crossoverům, Mazda u „šestky“ třetí generace stále klade důraz na kdysi tradiční hodnoty a nesnaží se ze šestky udělat úplně univerzální auto pro všechny. Na druhou stranu právě díky tomu umí třetí generace modelu 6 imponovat skutečně širokému publiku, protože je to prostě poctivě a skvěle postavené auto, u kterého byl kladen důraz na požadavky posádky a řidiče a legislativní parametry prostě Mazda splní z povinnosti, ale podřizovat se jim rozhodně nechce.
Výsledkem této filosofie je výjimečný vůz, který ve své třídě vyniká agilními jízdními vlastnostmi a charakterními agregáty, které nepodlehly moderní nutnosti jménem downsizing a přeplňování. I když sedan i kombi Mazda 6 měří na délku přes 4,8 metru, chlubí se jednou z nejnižších hmotností ve třídě. Právě ta je klíčem k dalším vynikajícím vlastnostem šestky. Právě díky nízké hmotnosti působí při jízdě Mazda 6 velmi agilním a obratným dojmem a může se pochlubit vynikajícími jízdními vlastnostmi, které patří na samotný vrchol segmentu (alespoň mezi modely s pohonem předních kol). Mazda 6 zároveň nabízí posádce dostatek pohodlí, takže umí být cestovním křižníkem i zábavným řidičským vozem na zakroucené okresní silnici. Díky nízké hmotnosti pak dosahuje Mazda 6 také nízké spotřeby paliva a to se přitom může zdát, že její motory jsou trochu ze staré školy a na moderní konkurenci nemají. Jenže zdání klame, i když Mazda intenzivně odolávala lákadlu jménem přeplňování, její motory Skyactive jsou jinak vrcholem motorářské techniky a díky řadě špičkových konstrukčních detailů umožňují právě dosažení nízké spotřeby s relativně tradičním uspořádáním.
Vždyť základní pohonnou jednotkou tu je atmosférický dvoulitrový čtyřválec, to už bylo v době představení této generace něco neobvyklého. Jeho výkon 107 kW je pro auto dané velikosti dostatečný. Existuje ovšem i silnější provedení s výkonem 121 kW, které lze volitelně kombinovat se šestistupňovou automatickou převodovkou. Na vrchol nabídky benzínových motorů se v našich končinách řadí opět čtyřválec, tentokrát s objemem 2,5 litru a výkonem 141, po faceliftu v roce 2018 až 143 kW. I tento motor přitom nadále slibuje spotřebu pod sedm litrů benzínu na 100 kilometrů a to je výhradně spojen s automatem. Diesely pak reprezentuje opět nadstandardně objemná jednotka 2.2, tentokrát samozřejmě s přeplňováním. Ta se dá pořídit ve výkonových verzích 110 a 129 kW (po faceliftu 136 kW) a volitelně může být spojena i s pohonem všech kol.
Mazda 6 třetí generace je výjimečný vůz i z hlediska svého vzhledu. Působí velmi originálně a elegantně, zároveň dynamicky a nadčasově. Však kdo by jí hádal, že tento model vznikl už v roce 2012. Facelift v roce 2018 byl navíc jenom velmi decentní, což jasně dokazuje nadčasovost vzhledu modelu.
Výbava
Mazda 6 patří už vzhledem k automobilové třídy, do které se řadí, k dobře vybaveným automobilům. Automobilka sice nabízela několik výbavových stupňů, ale zákazníci většinou preferovali vyšší výbavy a nejsilnější agregát, takže na trhu ojetých vozů je bohatý výběr skvěle vybavených aut.
Design
Design je jednou z velkých předností Mazdy 6 třetí generace. Auto působí skutečně dynamicky, chce se říci až atleticky, přitom je elegantní a má vyvážené proporce. Celý design je velmi nadčasový, facelift v roce 2018 měnil jen kosmetické detaily a laik ho ani nepostřehne.
Spotřeba
I když používá Mazda 6 pohonné jednotky, které se tak trochu tváří jako ze staré školy, praktická spotřeba nepřeplňovaných agregátů s charakterním projevem umí překvapit. U všech udává Mazda kombinovanou spotřebu pod 7 litrů na 100 kilometrů a v praxi lze skutečně takových hodnot dosáhnout, byť většinou se budou řidiči pohybovat asi o trochu výše.
Jízdní vlastnosti
Jednou z velkých předností Mazdy 6 jsou špičkové jízdní vlastnosti. Auto za ně vděčí velmi lehké konstrukci, velký model střední třídy váží tolik, co často u konkurence o třídu menší kompaktní hatchbacky. Díky tomu je Mazda 6 velmi agilní a skvěle ovladatelná i při velmi dynamické jízdě. Auto je výtečně čitelné a nezáludné, jízdní asistenty tu nepřijdou ke slovu příliš často.
Bezpečnost
Vysoká úroveň bezpečnosti by měla být pro modely střední třídy samozřejmostí. A pro Mazdu 6 samozřejmostí je. Nárazovými testy Euro NCAP prošel tento model hned dvakrát: poprvé v roce 2013 a podruhé po modernizaci v roce 2018. V obou případech si auto vysloužilo plný počet pěti hvězdiček, z výsledků je mimo jiné znát, že se Mazdě podařilo v rámci modernizace kvalitní konstrukci a ochranu posádky ještě vylepšit.
Praktičnost
Mazda 6 je k mání jako sedan a kombi, přičemž i když jde o velký vůz, platí, že za litry v zavazadlovém prostoru se nežene. Což ale neznamená, že by nebyla praktická, místo pro zavazadla je v obou případech skvěle využitelné. Sedan slibuje 489 litrů, kombi pak 522 litrů místa pro náklad, což jsou, pravda, v porovnání s konkurencí trochu podprůměrné hodnoty.
Komfort
I když je Mazda 6 i zábavným autem pro řidiče, u velkého rodinného nebo manažerského auta samozřejmě nechybí i veliký důraz na komfort. Inženýři měli díky nízké hmotnosti s laděním odpružení trochu snazší práci a Mazda 6 se tak přes nerovnosti a rozbitou vozovku přenáší s elegantní grácií. Posádka má uvnitř dostatek místa, byť je pravda, že opět v této automobilové třídě najdeme i vozy prostornější. Ale také méně prostorné.
Provozní náklady
Mazda 6 se může tradičně chlubit velmi dobrou trvanlivostí a spolehlivostí. Do budoucna dávají velkou naději na spolehlivost majitelům například benzínové agregáty bez přeplňování. Servisní náklady by se celkově měly držet v mírnějších mezích a Mazda 6 dovede příjemně překvapit i svou spotřebou paliva.