




Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Mechanická odolnost Dobrá výbava Výborné dvoulitrové motory Slušná nabídka verzí |

O vozidle
Mazda 6 první generace je jedno z nejpovedenějších aut střední třídy svého věku. Dodnes se vyznačuje vysoce nadprůměrnou spolehlivostí a řidiči ocení její perfektní jízdní vlastnosti i komunikativní řízení, jehož přesnost se mírně zhoršila po faceliftu, který Šestka prodělala v roce 2005 a který se například zevnějšku vozu dotkl jenom málo. Mazda 6 opravdu skvěle jezdí, přitom se skvělými jízdními vlastnostmi kombinuje i velmi příjemný komfort odpružení. Z hlediska jízdní dynamiky je nejzajímavější zážehový atmosférický dvoulitr, který má velmi příjemný projev a nechá se ochotně vytáčet. Přitom se s ním dá jezdit i vcelku úsporně. Do faceliftu měl motor výkon 104 kW, po něm se zvedl na 108 kW. Základní osmnáctistovka je postačující pro klidnější řidiče, jejích 88 kW totiž tolik dynamiky nepřinese. Na první pohled se jako velmi dynamická možnost jeví být motor 2,3 litru s výkonem 119 nebo 122 kW (po modernizaci). Jenže v praxi je projev tohoto motoru nevýrazný a spotřeba příliš vysoká, vhodná volba to tedy není. Velmi vzácným provedením je pak ostrá Mazda 6 MPS s přeplňovanou verzí motoru o výkonu 191 kW s pohonem všech kol. Tato verze je opravdu velmi dynamická a ve střední třídě je opravdu neobvyklým jevem, opět je ovšem potřeba počítat se vcelku vysokou spotřebou.
Ti, kdo touží po úsporné jízdě, zřejmě sáhnou po dvoulitrovém turbodieselu, který byl k dispozici ve verzích s výkonem 88 a 100 kW, po modernizaci silnější varianta posílila na 105 kW. Motor je vcelku kultivovaný a řadí se k těm spolehlivějším motorům na trhu. Ovšem nejvíce se u něj projeví spíše průměrná úroveň odhlučnění Mazdy 6. Horší odhlučnění může trochu souviset s celkově relativně nízkou hmotností auta, která se projevuje na příznivé spotřebě. Velké nadšení nemusí po letech budit ani interiér auta. Jeho kvalita zpracování je na stejné, velmi dobré úrovni jako u celého auta, ovšem útulně a moderně nepůsobil už možná ani v době vzniku Mazdy 6. I prostornost je spíše průměrná, ale na místo by si tu cestující stěžovat neměli. Zub času se projevil i na celkovém vzhledu Šestky, ovšem vlastně nikoli negativně. Jen trochu posunul vnímání auta. Zatímco v době svého uvedení platil vzhled za velmi dynamický, dnes jej můžeme vnímat jako spíše usedlý a konzervativní s několika líbivými detaily.
Předností Mazdy 6 je i vcelku dobrá výbava v podstatě ve všech verzích. Na druhou stranu, na trhu ojetin není Šestka zrovna nejobvyklejším vozem. Jednak se jich celkově prodávalo méně než některých známějších rivalů, majitelé se také ojetých vozů tak často nezbavují.
Výbava




Japonské automobilky se většinou neobtěžují s širokým ceníkem, v jejich vozech najdeme bohatou výbavu už od základních verzí. To je i případ Šestky, která tak prakticky ve všech dostupných provedeních disponuje dobrou výbavou.
Design




O designu Mazdy 6 nelze tvrdit, že by věkem zastaral, jen se docela výrazně změnilo jeho vnímání. Zatímco v době svého příchodu na trh platila Šestka za dynamický vůz, dnes vypadá spíše konzervativně a elegantně.
Spotřeba




Nabídka motorů u Mazdy 6 nebyla příliš široká, ovšem dá se považovat za dostačující. Důležité je, že tu najdeme jednotky s příznivou spotřebou paliva, jde především o dvoulitrový turbodiesel. Špatně na tom ovšem se spotřebou nejsou ani zážehové motory 1,8 a 2,0 litru. Naopak motor s objemem 2,3 litru má nejen vysokou spotřebu, ale navíc nesplní ani dynamická očekávání.
Jízdní vlastnosti




Mazda 6 ve své třídě v době uvedení doslova excelovala jízdními vlastnostmi. Dodnes patří k jízdně velmi vyspělým automobilům, které budou vyhovovat vášnivým řidičům. Rozhodně se u ní nedá hovořit o jakési utlumenosti současných vozů, rovněž motory jsou ještě ze staré školy, nepřiškrcené ekonormami. Proto si lze s Mazdou 6 užít opravdu sportovní jízdu, přitom jistý podvozek nabízí i dostatek pohodlí.
Bezpečnost




Mazda 6 první generace získala v nárazových testech Euro NCAP čtyři hvězdičky, a patří tak k slušně bezpečným automobilům. Samozřejmostí je tu výbava s airbagy a k bezpečnosti přispívá i tuhá karoserie.
Praktičnost




První generace Šestky se rozhodně nezaměřovala na prostornost, vzhledem k velikosti auta tu ovšem místa nedostatek není. Vzadu to ale budou mít horší vysoké postavy. Šestka se prodávala ve verzích sedan, combi a liftback, na rozdíl od mnoha konkurentů je zastoupení jednotlivých karosářských verzí vyrovnanější. Už sedan má solidní objem zavazadlového prostoru 492 litrů, combi objem mírně navýší na 505 litrů.
Komfort




K velmi dobrým jízdním vlastnostem Mazdy 6 se připojuje i celkově výborný jízdní komfort. Skvělý podvozek posádku rozhodně nevytřese, naopak, tlumení nerovností je velmi příjemné. Celkovou pohodu na palubě ovšem trochu degraduje horší odhlučnění a také celkový vzhled interiéru, který nepůsobí zrovna moderně a hodnotně.
Provozní náklady




Šestka první generace je velmi spolehlivý vůz, u kterého budou majitelé i po letech provozu většinou řešit jen běžné opotřebení. Spotřeba většiny motorů je také příznivá. Podepisuje se na ní nízká hmotnost auta, která se také pozitivně projevuje pomalejším opotřebením mechanických částí podvozku. Takže celkově má Mazda 6 příjemně nízké provozní náklady.