Proč koupit |
---|
Dobrá spolehlivost
Dobrý vnitřní prostor
Živé a úsporné zážehové motory
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
V letech 1998–2003 vyráběla japonská Mazda doposud poslední generaci kompaktního modelu 323, novější kompaktní Mazdy už nesou označení 3. Poslední 323 navázala na předchozí velmi atraktivní provedení a v mnohém vyšla z jeho předností. Dostala upravenou, ale lety prověřenou techniku předchozího modelu, a dodnes tak patří k velmi spolehlivým vozům své kategorie. Vylepšení se dočkaly i jízdní vlastnosti a Mazda 323 překvapí i přesným řízením. Poslední provedení 323 ovšem také znamenalo výrazný ústup z pozice designově atraktivního automobilu. Mazda se totiž na přelomu tisíciletí rozhodla nabízet konzervativněji tvarované vozy a poslední 323 je toho nejjasnějším důkazem. Výhodou provedení je, že dodnes opět příliš nezestárlo, byť ze zcela jiných příčin než generace předchozí. Jenže zatímco za provedením BA se občas i někdo ohlédne, typ BJ na silnici spíše snadno přehlédnete. Mazda také zredukovala počet karosářských variant. Zůstal tu klasický sedan a k němu se připojil pětidveřový hatchback, který působí tak trochu jako kombinace s combi – něco na způsob dnešních vozů Audi A3 Sportback, Škoda Rapid Spaceback nebo Volvo V40, jen ve starším a konzervativnějším provedení. Toto provedení k nevoli mnohých fanoušků dostalo označení 323F, byť s předchozími designově originálními a sportovněji zaměřenými modely nemá absolutně nic společného.
Výrazně se vylepšila výbava vozů a i interiér doznal řady zlepšení, byť stále působí oproti některým soudobým soupeřům trochu fádně a obyčejně. Opět ovšem platí, že posádka tu má dostatek místa ve všech směrech, tentokrát tu nejsou žádné výjimky v podobě méně prostorných karosářských variant. Praktičtější je z hlediska využití hatchback, ovšem na trhu se setkáte s oběma variantami. Ačkoli na to Mazda 323 nevypadá, jízdně se hodně učila u svých předchůdkyň. Podvozek je tak tužší a naladěný na sportovnější notu, přesto posádku nevyklepe. Opět platí, že 323 nepatří na absolutní špičku, ale ovladatelnost auta je velmi dobrá a je s ní radost jezdit, už třeba i díky přesnému a komunikativnímu řízení, které dnes není zdaleka obvyklou záležitostí.
Pod kapotou se nachází v podstatě inovované motory z předchozí generace, technickou změnou je, že už nemají hydraulická zdvihátka ventilů, což je provozně spolehlivější a nenáročnější řešení. Jednou za čas je ovšem dobré vůle nechat seřídit. V základu najdeme nejprve motor 1,5 s výkonem 65 kW, druhým stupněm je již slušně dynamická osmnáctistovka s výkonem 85 kW. Od počátku byl k dispozici také modernější turbodiesel 2,0 DiTD, který je ovšem oproti spolehlivým zážehovým agregátům servisně trochu náročnější a navíc více zatěžuje přední nápravu. Větší zatížení nápravy se překvapivě projevuje i u atmosférického benzinového dvoulitru, který se pod kapotou Mazdy 323 objevil s modernizací v roce 2001. Jeho výkon je 96 kW. Turbodiesel tehdy posílil na 74 kW. Původní motory 1,5 a 1,8 litru pak byly nahrazeny šestnáctistovkou s výkonem 72 kW, kterou můžeme považovat za ideální pohonnou jednotku.
Výbava
Oproti předchozímu provedení doznala výbava Mazdy 323 řady vylepšení, a byť se pochopitelně nemůže toto provedení měřit s moderními vozy, výbava je vcelku obstojná. Už není složité shánět modely s klimatizací, která je vcelku obvyklým jevem.
Design
Poslední provedení Mazdy 323 dostalo velmi konzervativní kabát, který působí hodně nenápadně. Na druhou stranu vzhled auta příliš nestárne, ovšem na ulici jej velmi snadno přehlédnete mezi záplavou ostatních vozů. Karosářská provedení jsou tentokrát pouze dvě a obě se stejným designovým základem.
Spotřeba
Motory převzala poslední generace 323 od předchozího provedení jen s malými změnami, zásadní inovací tak byl turbodiesel 2,0 DiDT. U všech agregátů se lze dočkat překvapivě příznivé spotřeby paliva, a tak není nutné se po vznětové verzi aktivně pídit.
Jízdní vlastnosti
Mazda 323 opět přinesla velmi solidní jízdní vlastnosti. Tužší podvozek eliminuje náklony v zatáčkách, přesné a komunikativní řízení dává řidiči dostatek informací a dobrou kontrolu nad vozem, který dobře drží zvolenou stopu.
Bezpečnost
Ani poslední generace Mazdy 323 se nedostala k absolvování nárazových testů organizace Euro NCAP. Vzhledem k modernější konstrukci a lepší bezpečnostní výbavě tu ovšem můžeme očekávat zlepšení oproti předchozí generaci. I tak bude bezpečnost z dnešního hlediska spíše průměrná.
Praktičnost
Mazda 323 už v předchozím provedení nabízela pro posádku dostatek místa. V poslední generaci se situace ještě zlepšila, dvojice karosářských provedení je prostorná a praktická. Praktičtější je samozřejmě hatchback, u kterého lze sklápět zadní sedadla a lépe využít vnitřní prostor pro přepravu nákladů. Objem zavazadlového prostoru je v obou případech 416 litrů.
Komfort
Tužší podvozek neznamená omezení jízdního komfortu, i ten je na dobré úrovni. Přispívá k tomu ovšem také prostorný interiér s pohodlnými sedadly. Na druhou stranu estetika interiéru celkový dojem mírně zhoršuje.
Provozní náklady
I poslední generace 323 patří k velmi spolehlivým automobilům. Opět platí to, co pro předchozí provedení – vůz je mechanicky až překvapivě odolný, snad jen výfuková soustava trpí častější korozí. Pokud tedy nebudete zanedbávat servis, měly by se provozní náklady udržet v příznivých mezích.