![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Proč koupit |
---|
Dobrá spolehlivost Atraktivní provedení 323F Dobrý vnitřní prostor Živé zážehové motory |
![](https://www.aaaauto.cz/data/photo/thumb/11586_430x0x75.jpg)
O vozidle
Ačkoli je to již vůz s vysokým věkem, dodnes se Mazda 323 vyznačuje velmi solidní spolehlivostí. Auto je mechanicky odolné a pohonné jednotky bývají vcelku bezproblémové – tedy až na několik výjimek. Těmi jsou především diesely, které ani v době svého vzniku nevynikaly kultivovaností a bezproblémovým fungováním, na našem trhu jsou ovšem velkou vzácností. Diesely se navíc nedodávaly do atraktivního provedení 323F. Jen pro pořádek, šlo o slabý dvoulitrový atmosférický motor 2,0 D s výkonem 53 kW a o málo silnější 1,7 TD se 60 kW. Benzinovým základem byl motor 1,3 (někdy označován také jako 1,4 – jeho objem je 1324 ccm) s výkonem 54 kW. To není z dnešního pohledu mnoho, na lehčí a starší Mazdu však motor stačí, kdovíjakou dynamiku ovšem čekat nelze. Patnáctistovka pak měla výkon 65 kW a o poznání svižnější a pružnější chování. Dalším motorem pak byl agregát 1,8 s již velmi solidním výkonem 84 kW, vzácnější je pak ještě jeho provedení s výkonem 98 kW. Opravdovou raritou je pak dvoulitr, který se dodával výhradně do modelu 323F. Jde totiž o vidlicový šestiválec, který má výkon 107 kW, sametový chod a vyloženě sportovní ambice. Ovšem právě u tohoto motoru je potřeba dávat pozor na jeho stav, často konzumuje více oleje a zanedbání dolévání může vést k vážným problémům.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Z dnešního hlediska je výbava Mazdy 323 jen základní. Řada nabízených vozů nemusí mít ani klimatizaci, kterou dnes považujeme prakticky za samozřejmost. Vzhledem k věku jsou autu pochopitelně jakékoli moderní prvky zapovězeny.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Její věk by Mazdě 323 generace BA asi hádal málokdo. Designově velmi rozdílná provedení totiž mají jeden společný znak – jsou nadčasová a i dnes působí vcelku moderně. Nejatraktivnější je hodně netradiční provedení 323F, které obstojí i v současném trendu sportovního designu. BA je jednoduše vzhledově velmi povedená generace.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Turbodiesely jsou u Mazdy 323 spíše vzácností a ani ty nedovedou úsporností soupeřit s řadou rivalů. Benzinové motory jsou ovšem přiměřeně střídmé, větší spotřebu vykazuje snad jenom šestiválec 2,0 litru v provedení 323F. V ostatních případech je spotřeba přiměřená.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jízdní vlastnosti Mazdy 323F nepatřily na absolutní špičku, ovšem auto působí vcelku jistě a předvídatelně. Výhodou kompaktní Mazdy je dobrá trvanlivost podvozkových částí, což znamená, že řada vozů se bude (za předpokladu nezanedbaného servisu) chovat jistě i s vysokými nájezdy.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Nárazovými testy Euro NCAP nikdy Mazda 323 neprošla. Vzhledem ke konstrukčnímu stáří automobilu a celkovému menšímu důrazu na bezpečnost posádky v době jeho vzniku lze předpokládat, že ochrana cestujících bude spíše jen velmi základní.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Starší Mazda 323 příjemně překvapí nabídkou místa pro posádku i zavazadla. Velmi dobře je na tom především sedan, kde má i vzadu posádka více než dostatek místa. Například u atraktivního 323F pojme zavazadlový prostor při délce vozu 4,25 metru slušných 346 litrů nákladu, sedan pojme 427 litrů.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Mazda 323 nepatřila na špičku v jízdních vlastnostech a nepatří na ni ani v oblasti komfortu, ten je ovšem celkově solidní. Dán je především dobrým vnitřním prostorem a tichými a kultivovanými zážehovými motory. Interiér sám o sobě příliš luxusně nepůsobí, použité materiály jsou dost obyčejné.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Dodnes patří Mazda 323 mezi vcelku spolehlivé vozy. Je to dáno především velmi dobrou trvanlivostí mechanických částí vozu, pokud tedy není servis zanedbáván, provozní náklady se drží v příznivých mezích. Jen některé méně obvyklé náhradní díly budou dražší.