Proč koupit |
---|
Velmi dobré jízdní vlastnosti
Jízdní komfort
Kvalitní zpracování
Spolehlivost |
O vozidle
Mazda 3 nahradila v roce 2003 dosavadní typ 323. Je to klasický vůz kompaktní třídy, jeho technickým základem je platforma C1 koncernu Ford. Tu známe například z Fordu Focus nebo Volva S40 a V50. Použitý podvozek dává tušit, že Mazda 3 se tedy může pochlubit velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které jsou tu navíc kombinovány s opravdu zdařilým jízdním komfortem. I vzhledem k dalším kvalitám, ke kterým můžeme připočítat solidní vnitřní prostornost a vysokou míru spolehlivosti Trojky, je tento model někdy až neprávem opomíjeným vozem nižší střední třídy. Pravdou je, že trojková Mazda je na našem trhu daleko vzácnější než Focus, avšak rozhodně to není méně zajímavá volba. Kvalita zpracování v mnohém technický předobraz předčí.
Pravdou však je, že Focus působí v běžných verzích asi trochu atraktivněji než relativně konzervativně tvarovaná Trojka. Na výběr je také jen dvojice karosářských variant – pětidveřový hatchback a podstatně méně obvyklý sedan. Kdo však hledá solidní kompaktní vůz, nebude zklamán. Zákazníci si jen budou muset vystačit s trochu omezenější nabídkou pohonných jednotek, byť na druhou stranu ideál se mezi nimi nehledá nijak těžce. Základní pohonná jednotka s objemem 1,4 litru a výkonem 62 kW je totiž na Trojku trochu dýchavičná. Nejde však o neobvyklou motorizaci. Nejčastěji se však na trhu ojetých vozů setkáme se spolehlivou a vcelku solidně výkonnou šestnáctistovkou. Ta nabídne 77 kW a je také docela úsporná, pro pohon Trojky je to z hlediska poměru výkon/cena asi nejlepší volba. Dvoulitr se 110 kW je totiž sice silný, avšak už má vyšší nároky na přísun paliva. Sportovní verze 2,3 MZR s ohromujícím výkonem 191 kW, která se objevila po modernizaci modelu v roce 2006, je ještě náročnější. Navíc inženýři Mazdy zapomněli výkonnému motoru přizpůsobit podvozek, takže ten, kdo shání pořádný hot-hatch, by se měl nejspíš poohlédnout jinde.
I vznětové motory cestu pod kapotu tak trochu hledaly. První turbodiesel s 1,6 MZ-CD s výkonem 80 kW se začal montovat až v druhém roce výroby, slabší varianta s výkonem 66 kW se objevila až v roce třetím. A dvoulitr se 105 kW se objevil až s faceliftem v roce 2006. Vznětové motorizace Trojky jsou však na trhu vzácnější. Pokud o nich uvažujete, je lepší volbou nejsilnější dvoulitr, který je spolehlivější než šestnáctistovky.
Výbava
Japonské automobilky se nikdy příliš netrápily s výbavovými stupni a širokými možnostmi volby jednotlivých provedení vozu. I proto bývají jejich auta vcelku nadstandardně vybavena, což v době vzniku platilo i pro Mazdu 3. Klimatizace, centrální zamykání nebo rádio s CD a čtyřmi reproduktory jsou tak standardem, ke kterému mohou v nejvyšších stupních výbavy přibýt i velmi zajímavé prvky jako například bezklíčkový přístup či dešťový senzor.
Design
První generace Mazdy 3 je spíše konzervativněji tvarovaný vůz, z dvojice karosářských verzí je dynamičtější volbou sedan. Auto má celkově design, ke kterému evropský zákazník trochu hledá cestu. Na druhou stranu vzhledově Trojka příliš nestárne.
Spotřeba
Mazda 3 může mít pod kapotou příjemně úsporné turbodiesely, na trhu ojetých vozů jsou však tyto verze vzácnější. Proto většinou narazíme na základní benzinové motorizace, které rovněž z hlediska spotřeby nepředstavují žádné nepříjemné překvapení, pochopitelně však spotřebují více než diesely. Silnější motory jsou pak o trochu žíznivější.
Jízdní vlastnosti
Trojková Mazda má i přes svůj věk stále velmi dobré jízdní vlastnosti, které jí propůjčuje platforma C1 od Fordu. Auto je řidičsky příjemné a rozumět si s ním budou jak pokročilí řidiči, tak úplní začátečníci. Obě skupiny ocení snadnou ovladatelnost, výborné držení stopy a celkově skvěle čitelné chování. Sportovně založení řidiči si ovšem musejí dát pozor na provedení MPS, které bohužel nemá podvozek náležitě dimenzován.
Bezpečnost
V roce 2006 prošla Mazda 3 první generace nárazovými testy Euro NCAP se ziskem hodnocení čtyř hvězdiček. A vzhledem k solidní bezpečnostní výbavě a dobrým a čitelným jízdním vlastnostem můžeme Trojku považovat za velmi bezpečný vůz i v současnosti.
Praktičnost
Mazda 3 nabídne posádce na svou třídu vcelku obvyklou porci místa. Cestující se nebudou tísnit, místa je dostatek, Trojka překvapí třeba dobrým místem pro kolena vzadu. Zavazadlový prostor vozu pojme 346 litrů nákladu – to platí pro hatchback. Sedan odveze 413 litrů. V obou případech je to spíše průměr třídy.
Komfort
Platforma Fordu Focus propůjčuje trojkové Mazdě nejen velmi dobré jízdní vlastnosti, ale také solidní jízdní komfort. Trojka je tichá, což je i důkaz velmi kvalitního zpracování vozu. V interiéru potěší použití kvalitních materiálů a posádka má solidní prostor.
Provozní náklady
Mazda 3 je velmi nadprůměrně spolehlivý automobil. Neměla by tak majitele trápit zbytečnými návštěvami servisu. Na druhou stranu některé náhradní díly jsou přece jenom o trochu dražší než u soupeřů a na trhu potkáme také málo úsporných turbodieselů, což provozní náklady trochu zvyšuje.
Mazda 3