Proč koupit |
---|
Spolehlivost
Dobrý vnitřní prostor
Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
Od roku 2002 nese malý model v nabídce Mazdy nové označení Mazda 2. Dvojka nahradila předchozí model Demio, toto označení pro ni nadále platí třeba na domácím trhu v Japonsku. Zároveň se stala nástupcem modelu Mazda 121, která byla dvojčetem tehdejšího Fordu Fiesta. Od modelu Demio zdědila dvojka vyšší stavbu karoserie, která zaručuje na danou kategorii hodně dobrý vnitřní prostor. Sedí se trochu vzpřímeněji a výše, než je obvyklé, takže místa je tu dost jak pro kolena, tak nad hlavou cestujících. Zavazadlový prostor má slušný objem 270 litrů, což není špatné. Hlavně však překvapí velmi nízko položená nakládací hrana, která je v rovině s podlahou prostoru. I ta je docela nízko, po sklopení sedadel tak vznikne plocha se schodem. Ale celková přepravní kapacita vzroste na solidních 1050 litrů. Interiér jako takový působí vcelku elegantně, avšak použité materiály jsou obyčejnější a zpracování vcelku průměrné. Provedení je ovšem účelné, je tu řada chytrých odkládacích míst a pochvalu zaslouží pohodlná sedadla. Jednoduchá estetika vnitřního prostoru auta se projevuje i na vnějším designu. Kabát je na první pohled možná až příliš fádní a obyčejný, vyhoví spíše konzervativním zájemcům.
Technika Mazdy 2 pochází z dobové Fiesty. Karoserie a stavba je však bližší spíše modelu Fusion. Od obou aut zdědila Dvojka velmi dobré naladění podvozku s výborným mixem čitelných jízdních vlastností s dobrým držením stopy a celkově dobrým cestovním komfortem. Ten ruší snad jen dvě věci – větší hluk od zadní nápravy a také absence místa pro opření levé nohy ve chvíli, kdy zrovna nepracuje se spojkou. To vede k tomu, že si řidiči namísto někam vedle při stání v koloně často odkládají nohu právě na spojkový pedál, a spojka se tak více opotřebovává.
O pohon Mazdy 2 se stará jeden ze čtyř možných motorů. Tři jsou benzinové a jeden vznětový. Základem je agregát s objemem 1,25 litru a solidním výkonem 55 kW. Pro auto je to vcelku dostatečná jednotka, která ovšem ve vyšších rychlostech trochu ztrácí dech. Lépe je na tom čtrnáctistovka s výkonem jen o málo vyšším – 58 kW. Jeho pružnost je ovšem lepší a pro mimoměstské jízdy jde o výhodnější provedení. Nejsilnějším motorem je šestnáctistovka s výkonem vcelku standardních 74 kW, která poskytuje dvojce opravdu dobrou dynamiku při zachování stále rozumné spotřeby paliva. Nejúspornější je ovšem turbodiesel z dílen koncernu PSA – čtrnáctistovka HDi, zde označovaná jako 1,4 MZR-CD, má výkon 50 kW a opět pro pohon auta stačí.
Výbava
Výbava Mazdy 2 prvního provedení je spíše průměrná, žádné výrazné komfortní prvky tu očekávat nelze. Většina vozů na trhu je však vybavena klimatizací a základní elektrickou výbavou nebo centrálním zamykáním.
Design
Vzhled Mazdy 2 prvního provedení (druhá generace Demia) je hodně konzervativní a na poli malých automobilů až nezvykle usedlý. Tvary jsou ovšem celkem účelné. Poskytují dobrý vnitřní prostor. Interiér auta je trochu nápaditější než zevnějšek, avšak použité materiály jsou rovněž obyčejné.
Spotřeba
Mazda 2 dostala vcelku vyváženou paletu motorů s příznivou spotřebou paliva. Už základní motor 1,25 pro pohon stačí a je střídmý, ani nejsilnější šestnáctistovka s poměrně vysokým výkonem na tom není z hlediska spotřeby vyloženě špatně. Velmi úsporný dovede být turbodiesel z dílen koncernu PSA.
Jízdní vlastnosti
Mazda 2 dostala techniku soudobého Fordu Fiesta – základem je tedy podvozek, který se i v tomto případě podařilo velmi dobře naladit, takže auto drží dobře stoupu, je hezky ovladatelné a jeho chování je čitelné a nezáludné.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP se objevila Mazda 2 prvního provedení hned dvakrát – jednou v roce 2003 a jednou 2004, celkové skóre čtyř hvězdiček však bylo v obou případech shodné. Novější provedení jen dostalo o bod v hodnocení navíc díky připomínači zapnutí pásů. Z dnešního pohledu je ochrana posádky spíše průměrná, v bezpečnostní výbavě najdeme standardně dva airbagy.
Praktičnost
Zavazadlový prostor Mazdy 2 má solidní objem 270 litrů s pravidelným a velmi dobře využitelným tvarem. Velkou výhodou je velmi nízko položená nakládací hrana v rovině s podlahou zavazadlového prostoru, to je u malých aut opravdu rarita. Celkový vnitřní prostor je nadprůměrný.
Komfort
Mazda 2 nabízí krom jistých jízdních vlastností také dobrý cestovní komfort. Auto si vcelku slušně poradí s filtrací nerovností na vozovkách, ovšem nedostatkem je zvýšená hlučnost od zadní nápravy. Interiér je prostorný, pocit z něj je ovšem průměrný.
Provozní náklady
Mazda 2 je spolehlivý automobil s úspornými motory – platí to pro všechny motorizace. Proto zůstávají celkové provozní náklady příjemně nízko, a to i přesto, že náhradní díly Mazdy nepatří k těm úplně nejlacinějším. Zde ovšem hraje roli technika z Fiesty.
Mazda 2