Proč koupit |
---|
Tiché a kvalitní motory Bohatá výbava Přesné řazení a řízení Vzduchový podvozek |
O vozidle
Značka Lexus patří mezi prémiové modely, a tak představení plnohodnotného SUV bylo u zákazníků plné očekávání. V roce 1998 představila automobilka první generaci tohoto modelu, který byl určen pro severoamerický trh. V Japonsku byl tento model k dispozici pod označením Toyota Harrier. Pod kapotou se nacházela zážehová čtyřválcová jednotka 2,2 s výkonem 102 kW a šestiválcový třílitr, který disponoval výkonem dokonce 160 kW. Tyto modely měly čtyřstupňovou automatickou převodovkou a byly k dispozici s pohonem předních nebo všech kol. Faceliftem první generace prošla v roce 2000. Čtyřválcový původní motor nahradila jednotka 2,4 s výkonem 117 kW. V roce 2003 na trh přišla již druhá generace, o které je řeč v této recenzi. Pod kapotou se ukrývaly totožné motory a v nabídce se objevilo také příplatkové vzduchové odpružení, které bylo k dispozici pro šestiválcovou variantu. Během dalších let se objevily nejen faceliftové modely, ale později také třetí generace, která již nesla označení Lexus RX 350 nebo RX 450h.
Výbava
Modely Lexus se vyznačují nadstandardní výbavou a jinak tomu není ani v případě RX 300. Nechybí zde kotoučové brzdy na všech kolech, vzduchové odpružení, systémy ABS, EBD, BA, TRC nebo VSC, přední, boční a hlavové airbagy. Hlavové jsou k dispozici dokonce i pro zadní sedadla. Výhodou je také automatická klimatizace, navigační systém, parkovací kamera, palubní počítač a multimediální barevný dotykový displej, tempomat, audiosystém Mark Levinson s jedenácti reproduktory a CD měničem na 6 disků. Dále ve voze najdete obložení interiéru v kombinaci dřevo/hliník, vyhřívaná přední sedadla, xenonové natáčecí světlomety, zadní spoiler atp. To je vzhledem k roku výroby vskutku nebývalá výbava.
Design
Oproti první generaci nový model povyrostl do délky o 160 mm, do šířky o 30 mm a do výšky o 15 mm. Co si ale zaslouží pochvalu, to je celkový design Lexusu. Tento výrobce si v oblasti designu dává pořádně záležet a jinak tomu nebylo ani v případě RX 300. Zcela nezaměnitelná je zadní partie kolem C a D sloupku. Díky tomu získal Lexus sportovní nádech, díky čemuž připomíná spíše karoserii combi-kupé. Velmi zdařilé je i střešní křídlo, které je k dispozici již v základu, nebo koncové světlomety s částečnými LED diodami. Stejně dobře, snad i ještě lépe vypadá design interiéru, kterému dominuje luxus na každém kroku. Stačí nasednout a užívat si vysoce kvalitních a precizních materiálů ve voze.
Spotřeba
Při koupi takového vozu by byl vyloženě hřích starat se, jestli toto SUV disponuje pokud možno co nejnižší spotřebou paliva. Třílitrová verze disponuje kombinovanou spotřebou 12,2 litru. Samozřejmě, pokud budete s plynem zacházet opatrně, dostanete se s ukazatelem spotřeby něco málo pod deset litrů, ale o tom toto SUV rozhodně není. Nevyplatí se přílišně šetřit na benzinu, spíše si užívat schopností Lexusu.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti na silnici jsou naprosto skvělé. Vůz v zatáčkách drží stopu s jistotou, a to také díky kvalitnímu pohonu všech kol. Na silnici by z hlediska jízdních kvalit a komfortu jen těžko hledal konkurenta. Musíme pochválit japonského výrobce, protože tohle se mu skutečně podařilo. Horší je to ale s jízdou v terénu. Pneumatický podvozek sice disponuje třemi stupni světlé výšky, ale i tak velmi brzo zjistíte, že na nějaké terénní dovádění to rozhodně nebude.
Bezpečnost
Lexus RX 300 nárazovými zkouškami Euro NCAP neprošel. Díky robustní kontrukci karoserie a bohaté výbavě asistenčními prvky ale patřil jednoznačně mezi nejbezpečnější vozy ve své třídě, a to nejen v oblasti ochrany dospělých cestujících, ale především dětí.
Praktičnost
Pokud byste sklopili zadní sedadla, v klidu se zde vyspíte a budete si navíc připadat jako v luxusním hotelovém pokoji. Díky dlouhé karoserii zde mají cestující na všech sedadlech dostatek místa, a to nejen pro nohy, ale i v oblasti hlavy a ramen. Potěší také velké množství nejrůznějších odkládacích ploch. Potěší především několik schránek pod falešnou podlahou zavazadlového prostoru. Pokud k tomu přičteme 439 litrů volného místa v zavazadelníku, máme k dispozici ideální vůz na dovolenou nebo rodinný výlet.
Komfort
Díky vzduchovému podvozku na vás čeká maximální možné pohodlí. Větší i menší nerovnosti zvládá Lexus díky tomuto systému s elegancí a jistotou. Žádné rázy v kabině, ale doslova pohodička čeká na pasažéry. Potěší také maximální možná výbava vozu, komfortní a pohodlná sedadla. Díky tomu se budete cítit skvěle i na delších trasách. Připočteme-li k tomu audiosystém Mark Levinson s jedenácti reproduktory pro nádherně čistý poslech, máme tady geniální SUV srovnatelné skutečně s hotelovým pokojem nejvyšší kvality.
Provozní náklady
Lexus RX 300 patří mezi spolehlivé vozy. Mezi nejčastější závady sice patří selhávání vodní pumpy, opotřebovávání brzdových destiček, protékání chladiče, ale to jsou zcela běžné závady u většiny jiných SUV. Nevýhodou jsou pouze vyšší ceny náhradních dílů. Kupříkladu brzdová sada vyjde na více než pět tisíc korun. Dražší jsou také servisní úkony, na druhou stranu, Česká republika disponuje kvalitním servisním zázemím a také dostatkem náhradních dílů.