Proč koupit |
---|
Dobrá výbava
Kvalitní zpracování
Spolehlivost |
O vozidle
V roce 1998 se Lexus poprvé rozhodl vydat na lov zákazníků v revíru BMW 3 nebo Mercedesu C. Připravil proto model nižší střední třídy IS. První generace byla v době vzniku nejmenším modelem značky a přinášela relativně dynamický design jak v provedení sedan, tak combi, nazývaném SportCross. Z dnešního pohledu už možná design tak dynamicky nepůsobí, avšak IS je stále poměrně elegantním vozem. Oproti konkurenčnímu BMW je podstatně vzácnějším jevem, což může být pro někoho výhodou.
Ve srovnání se zavedenými prémiovými konkurenty v nižší střední třídě má Lexus IS několik výhod i nevýhod. Jedním z největších kladů je jeho velmi dobrá spolehlivost, která je výrazně vyšší než třeba u BMW, Audi či Mercedesu. Přitom používá IS vcelku moderní techniku, která rozhodně není konstrukčně jednoduchá. Jen je potřeba dát pozor na některé častější intervaly výměn provozních náplní nebo některých servisních úkonů. Například mřížku chladiče je dobré čistit jednou za dva roky. Motory jsou zase trochu citlivější na kvalitu paliva, jinak se více zanášejí svíčky. Vnitřní prostorností Lexus IS nepřekvapí, podobně jako soudobé BMW příliš mnoho místa posádce nenabídne – vpředu je situace bezproblémová, vzadu je to však horší. Auto je opravdu velmi dobře zpracované a ani po letech nebude nejspíš působit opotřebovaným dojmem. Použité materiály jsou ovšem trochu obyčejnější, tam, kde má BMW měkčený plast, Lexus většinou volí materiál tvrdý. Celkový dojem z auta je však pozitivní, předností je mimo jiné i velmi bohatá základní výbava.
Velmi dobré jsou i jízdní vlastnosti, a to mimo jiné i díky klasické koncepci – tedy motoru vpředu a pohonu zadních kol. Auto je mimořádně vyvážené, ovšem za volantem BMW 3 si přece jenom řidič užije větší zábavu.
U IS je to dáno víceméně omezenou nabídkou motorů. Základní dvoulitrový šestiválec má sice hezký zvuk a slušný výkon 114 kW, ovšem dravý jízdní projev od něj nelze očekávat. Provedení IS 200 je tak spíše trochu netradičním stylovým automobilem. Silnější provedení IS 300 s třílitrovým šestiválcem má mnohem zajímavější výkon 157 kW, z dnešního pohledu však už také poměrně vysokou spotřebu paliva.
Výbava




Naopak výbava je zcela jasně kladnou stránkou IS. Z dnešního pohledu sice nemůžeme čekat nejmodernější vymoženosti, ovšem veškeré obvyklé komfortní a praktické prvky u IS první generace nechybějí. Lexus má na rozdíl od soupeřů taktiku s minimem příplatkové výbavy, takže není potřeba příliš rozlišovat mezi jednotlivými vozy.
Design




Vzhled Lexusu IS první generace je poměrně svébytný a i v dnešní době neokoukaný. To především proto, že IS není moc často na našich silnicích zastoupen. Vzhled byl v době vzniku poměrně dynamický, časem ovšem z dynamiky trochu ztratil, elegantní je však IS nadále. I když také trochu vlastním způsobem, například optika zadních světel se nemusí líbit každému.
Spotřeba




První generace Lexusu IS byla k dispozici pouze se dvěma šestiválcovými motory. Základní dvoulitr je úspornější, ovšem z dnešního hlediska už je i jeho spotřeba trochu vyšší. Třílitrový motor pak samozřejmě vyžaduje výraznější přísun paliva.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti IS slibují dobré zážitky především díky klasické koncepci s pohonem zadních kol a motorem vpředu. Lexus u IS inzeroval ideální rozložení hmotnosti v poměru 50 : 50 a IS je opravdu agilní a dobře ovladatelné. Ovšem na BMW 3 v jízdním projevu přece jenom trochu ztrácí.
Bezpečnost




První generace Lexusu IS se nikdy nepodívala do testovacích center organizace Euro NCAP, aby prošla jejími crashtesty. Vzhledem k bohaté bezpečnostní výbavě a ve své době nadprůměrné technice však lze předpokládat, že úroveň ochrany posádky je nadprůměrná.
Praktičnost




Mezi vozy střední třídy rozhodně Lexus IS nevyniká svou praktičností. První generace má v interiéru místa jen tak akorát, na zadních sedadlech budou mít vyšší cestující potíže. Ani zavazadlový prostor není kdovíjak velký, u sedanu má objem 400 litrů, u kombi dokonce ještě méně – 380 litrů – je však v praxi lépe využitelný.
Komfort




Jízdní komfort IS je také spíše jen průměrný. Auto má sice výborné odhlučnění a kultivované motory s příjemným zvukovým projevem, ovšem místa je v kabině trochu méně a i použité materiály jsou oproti konkurenci obyčejnější. Odpružení je celkově tužší a filtrování nerovností není silnou stránkou IS.
Provozní náklady




Lexus IS první generace je nadprůměrně spolehlivý automobil, vůbec jeden z nejspolehlivějších ve své třídě a věkové skupině. I tak však budou provozní náklady trochu vyšší, a to kvůli vyšší spotřebě výhradně zážehových motorů i nutnosti vykonávat některé úkony pravidelné údržby častěji než u soupeřů. I náhradní díly budou trochu dražší.