Proč koupit |
---|
Vysoká úroveň komfortu Skvělé terénní schopnosti Velký vnitřní prostor Nadčasový design |
O vozidle
Značka Land Rover je synonymem robustních terénních vozů do každých podmínek. A i když ji původně nejvíce proslavil klasický Land Rover, který je dnes znám coby Defender, modelem, který v současnosti asi nejvíce vystihuje její podstatu, je typ Discovery. To je velký off-road, který nepodlehl módní vlně SUV a stále vzniká podle receptu, což zaručuje skvělou průchodnost terénem, velkorysý vnitřní prostor a přitom nabízí vysokou úroveň komfortu. Je to tedy přesně takový vůz, kterým může posádka překonávat jak nástrahy moderního velkoměsta, tak extrémní končiny na hony vzdálené všem zpevněným cestám.
Provedení Discovery 4, někdy také označované jako LR4, vznikalo v letech 2009 – 2017 a ctí ještě klasickou designovou školu s docela jednoduchými a výrazně hranatými tvary jen s jemně „zabroušenými“ rohy. Po designové stránce je to vlastně už dnes ikona, pro mnohé ten pravý Land Rover. V porovnání se soudobými SUV o podobné délce i šířce působí Discovery mnohem mohutněji a i pobyt za jeho volantem je úplně jiným zážitkem. Řízení má hodně dlouhý převod a auto se po silnici jakoby nese, řidič cítí jeho velkou hmotu, kterou ovšem umí odpružení využít ve prospěch jízdního komfortu. I z poza volantu vypadá Discovery 4 obrovský, ale díky jednoduše tvarované karoserii je manévrování s ním vlastně hračka. V terénu pomáhá s jízdou i inteligentní pohon všech kol a systém Land Rover Terrain Response, který vůz a jeho reakce na pokyny řidiče přizpůsobí aktuálním podmínkám. Vzduchové odpružení pak zajistí v terénu potřebnou světlou výšku a na silnici zase výtečný cestovní komfort. Nechybí samozřejmě redukční převodovka. Discovery 4 se chlubí brodivostí až 700 mm.
Interiér je pro posádku příjemným místem k pobytu, všichni cestující tu mají královský prostor a sedadla jsou velmi pohodlná. Vpředu jsou to doslova křesla a celkové pojetí interiéru vyvolává trochu pocit, jako by byl Discovery 4 jakousi klidnou silniční jachtou, která umí posádku dobře izolovat od dění vně. Ve výbavě ovšem nechybí ani moderní prvky jako infotainment s dotykovým displejem a řada komfortních záležitostí. Zároveň je interiér velmi praktický. Zavazadlový prostor, do kterého je zajištěn přístup horizontálně děleným dvojitě výklopným víkem (spodní díl se vyklápí dolů do roviny s podlahou) je obrovský a po sklopení sedadel vznikne ložná plocha, kterou může Discovery 4 závidět nejeden vůz kategorie velkých MPV.
K pohonu velkého off-roadu samozřejmě slouží i pořádné motory. V drtivé většině se setkáme s turbodiesely. Základem byl po první dva roky existence tohoto provedení šestiválec 2,7 litru se 140 kW, pak převzal otěže třílitr TDV6 s výkonem 155 kW. Zároveň došlo k odlišení silnější varianty. Ta se totiž předtím označovala právě TDV6 a třílitr v ní měl 180 kW, po modernizaci v roce 2011 ale dostal označení SDV6 a výkon stoupl na 188 kW. Discovery 4 vznikalo i s benzínovými motory, ty ale byly určeny pro různé světové trhy: šlo o třílitr V6 a pětilitrový V8, který dominoval nabídce v USA.
Výbava
Land Rover Discovery 4 byl na svou dobu velmi propracovaný a pokročilý off-road, který posádce nabídne celou řadu komfortních prvků, ovšem jeho výbava se v mnohém soustředí hlavně na skvělé schopnosti v terénu. Jízdě v něm, ale třeba i manévrování ve městě, pomáhá i vyspělý kamerový systém vozu.
Design
Po stránce designu je Discovery 4 dnes vlastně klasika, má nezaměnitelnou siluetu této modelové řady a jeho design by mohl rovnou vstoupit do učebnic. Karoserie je praktická, přehledná a přitom elegantní a i když je Discovery opravdu velké a mohutné, svým vzhledem nepůsobí obhrouble nebo nějak dramaticky. Na silnici si však zjedná respekt.
Spotřeba
Velký a opravdu těžký (hmotnost nejméně 2,3 tuny) off-road samozřejmě spolyká více paliva, než běžné modely. Ovšem silné turbodiesely pod kapotou nemají s rozpohybováním vozu velké problémy a tak se jejich spotřeba drží ve vcelku rozumných mezích. Vzhledem k tomu, že auto samo řidiče nabádá k rozvážnějšímu tempu, dá se spotřeba v praxi udržet pod deseti litry nafty na 100 kilometrů.
Jízdní vlastnosti
I když je Discovery obrovská a vysoká skříň na kolech, která je postavena pro skvělé výkony v terénu (těm pomáhá i vyspělý pohon všech kol se systémem Terrain Response), i jízdní vlastnosti na silnici umí překvapit. Je to dáno moderní konstrukci: Discovery 4 není off-road klasické „žebřinové“ konstrukce, karoserie je usazena na pomocném rámu, který zajišťuje velkou tuhost celku, ale nápravy používají lichoběžníková ramena a celkově moderní zavěšení. Auto tak na pokyny řidiče reaguje překvapivě hbitě a přesně.
Bezpečnost
Discovery 4 neprošlo nárazovými testy Euro NCAP, ovšem vzhledem k jeho mohutné stavbě se zabudovaným rámem a na svou dobu bohaté bezpečnostní výbavě můžeme směle tvrdit, že posádka je tu opravdu v bezpečí.
Praktičnost
Land Rover Discovery 4 umí být velmi praktický vůz. Jeho zavazadlový prostor je opravdu obrovský, přístup do něj je zajištěn přes dvojité horizontálně dělené víko. Spodní díl se vyklápí dolů a vytvoří s podlahou jednu velkou ložnou plochu. Po sklopení sedadel vznikne obří přepravní prostor, za který by se nemusel stydět ani mnohý menší dodávkový automobil. Však v této přepravní konfiguraci Discovery 4 spolkne až 2 558 litrů nákladu.
Komfort
Jízdní komfort je další parádní disciplínou Discovery 4. Auto po silnici díky vzduchovému odpružení jen pluje a i přes použití opravdu velkých pneumatik umí parádně filtrovat nerovnosti. Karoserie se příjemně pohupuje a na palubě panuje pohoda i díky komfortním sedadlům a velmi dobrému odhlučnění.
Provozní náklady
Jestli je potřeba s něčím u Discovery 4 počítat, tak jsou to vyšší provozní náklady. Ty pramení z vysoké původní pořizovací ceny vozu, relativně vyšší, i když vzhledem ke schopnostem stále rozumné spotřebě paliva a také náročnějšímu a dražšímu servisu.