Proč koupit |
---|
Atraktivní design Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením Úsporný a silný turbodiesel Jízdní komfort Spolehlivost a kvalita zpracování |
O vozidle
I třetí generace Kie Sportage znamená v této řadě opět významný obrat. A tentokrát bez výhrad k lepšímu. Auto zůstalo typickým zástupcem třídy kompaktních SUV, oproti předchozí generaci se však dočkalo mnoha významných vylepšení, díky kterým může patřit k nejpopulárnějším vozům segmentu. Velmi atraktivní je především design vozu, který má na svědomí Peter Schreyer, který dříve působil u Audi. Sportage působí dynamickým a mohutným dojmem, podepisuje se na tom především na SUV relativně nízká výška vozu a vcelku úzká okna. To, co vypadá z estetického hlediska velmi dobře, ovšem není ideální z hlediska praktického – úzká okna a masivní sloupky totiž omezují celkový výhled z vozu, řidič tak nemá o dění okolo takový přehled jako u mnoha konkurentů. Na druhou stranu interiér vozu je útulný, prostorný a praktický zároveň a řidič může mít vcelku sportovní dojmy. Místa je dostatek, a to přes nižší výšku i nad hlavou. Zavazadlový prostor výrazně narostl na velmi solidních 465 litrů, ovšem využitelnost za papírovými parametry trochu zaostává. Vysoko je nakládací hrana, je to důsledek robustní stavby vozu. Ta se ovšem na druhou stranu podepisuje na velmi dobré bezpečnosti. Přispívají k ní i velmi slušné jízdní vlastnosti, tady ovšem trochu pozor. Základní šestnáctipalcová kola s pneumatikami s poměrně vysokým profilem totiž podvozek dost limitují, daleko lepší volbou jsou ráfky o větších průměrech s nízkoprofilovými koly. Vzhledem k naladění podvozku taková volba nezhorší jízdní komfort, přitom ovládání auta bude daleko jistější. A kdo by se bál zhoršených terénních vlastností, toho zkrotíme už rovnou na začátku. Ani se základním „obutím“ není Sportage vhodná jinam než na nanejvýš rozbahněnou polní cestu.
Nabídka pohonných jednotek byla z počátku výroby (auto vzniká opět v Žilině) vcelku chudá, na výběr bylo mezi dvoulitrovým benzinovým motorem (120 kW) nebo stejně objemným turbodieselem CRDi (100 kW). Oba motory lze kombinovat s pohonem jen předních nebo i všech kol. Později se základní motorizací stala jednotka 1.6 GDI s 99 kW, která pro pohon dostačuje a drží spotřebu v celkem rozumných mezích. Motor lze kombinovat jen s pohonem předních kol. Totéž platí i pro základní turbodiesel 1.7 CRDi s výkonem 85 kW. Naopak nejsilnější motorizace, dvoulitr CRDi naladěný na 135 kW, je vyhrazen pouze verzi s pohonem všech kol.
Výbava
Kia Sportage je dobře vybavené auto za dobrou cenu, ovšem politika jedné výbavy napříč celou modelovou řadou už je dávno ta tam. Stupně jsou tři a Kia navíc často prodává různé akční modely. Ani v základu ovšem nechybí obvyklé a nutné komfortní a bezpečnostní prvky, vyšší verze už jenom standardně solidní úroveň komfortu vylepšují.
Design
Třetí generace Kie Sportage jednoznačně patří k nejdynamičtěji vyhlížejícím vozům v segmentu, atraktivní linky ji posunují blíže ke klasickým hatchbackům. Auto zároveň působí mohutným dojmem, což bude jistě potenciálním zájemcům po chuti. I interiér hraje na sportovnější notu a SUV by v jeho provedení tipoval málokdo.
Spotřeba
Motorová paleta třetí Sportage je doposud nejširší v historii tohoto modelu. A také nejúspornější. Prakticky o žádném motoru nelze prohlásit, že by měl nadměrné nároky na palivo, turbodiesel 2.0 CRDi (v obou výkonových variantách) navíc dovede být opravdu vyloženě úsporný. U základních jednotek je dobrou vizitkou, že jejich spotřeba stoupá k úrovni těch silnějších až v dálničním režimu, což jim lze odpustit.
Jízdní vlastnosti
Kia Sportage přináší na svou třídu nadprůměrně dobré jízdní vlastnosti, ovšem má to jeden drobný háček. Tím jsou „malá“ základní šestnáctipalcová kola s vysokým profilem, která zvyšují citlivost vozu na boční vítr i sérii nerovností a trochu otupují reakce na pokyny volantem. Větší ráfky s nízkoprofilovými koly jsou lepší volbou, komfort přitom netrpí.
Bezpečnost
Už svým vzhledem se Kia Sportage tváří jako velmi robustní vůz a nárazové testy Euro NCAP to jen potvrdily. Vůz si s přehledem odnesl plné skóre pěti hvězdiček. V amerických nárazových testech je navíc velmi dobře hodnocena tuhost sloupků a střechy, což vede ke zvýšené bezpečnosti při převrácení. Bezpečnostní výbava vozu je zcela na současné úrovni.
Praktičnost
Kia Sportage působí v interiéru možná trochu stísněnějším dojmem než většina soupeřů, ovšem prostor jí rozhodně nechybí, na danou kategorii je ho přiměřený dostatek. Zavazadlový prostor se chlubí velmi vysokým objemem 564 litrů, ovšem ten se v praxi trochu vytrácí. Korejci zřejmě měří i místo pod podlahou, kde je ukryta rezerva, využitelnost „kufru“ není taková, jak mohou čísla vypadat.
Komfort
Ačkoli se Sportage „vytahuje“ svými sportovními ambicemi, celkově je naladění vozu velmi komfortní. Příjemnému pobytu na palubě prospívá i elegantní provedení interiéru s kvalitními materiály i zpracováním. Jen v základu jsou materiály obyčejnější. Chválíme také sedadla, která jsou pohodlná a mají dobré boční vedení, na druhou stranu nemusejí vyhovovat robustnějším postavám.
Provozní náklady
Kia Sportage třetí generace je relativně mladý vůz, který navíc automobilka prodává s velmi nadstandardní sedmiletou zárukou. To by mělo vypovídat o trvanlivosti vozu, ostatně už předchozí generace byla spolehlivá. Sportage se také může pochlubit vcelku úspornými pohonnými jednotkami, především dvoulitrový turbodiesel překvapí velmi příjemně.