O vozidle
Druhá generace Kie Sportage vyhoví běžnému řidiči, který hledá moderní kompaktní SUV. Druhou Sportage totiž můžeme nazvat doslova ukázkovým vozem této třídy. Zatímco předchozí generace byla robustnější, větší a soustředila se více na terénní schopnosti, druhá Sportage je auto pro pouze příležitostné výlety mimo zpevněné cesty. Důkazem je mimo jiné standardní pohon pouze předních kol, pohon všech čtyř byl k dispozici za příplatek. Druhá generace je tak zcela novým vozem, který má s tou první společné opravdu pouze jméno. Konstrukce je moderní a výroba vozu pro evropské trhy byla realizována v novém závodě Kia ve slovenské Žilině. Design auta ovšem stále trochu více reflektuje terénní ambice, to je rozdíl oproti ještě modernějším vozům této kategorie. Nabídka vnitřního prostoru je vcelku solidní, zavazadlový prostor má ovšem spíše podprůměrný objem 325 litrů.
Tak trochu tradičně je pro korejské výrobce paleta motorů druhé Sportage dosti úzká. Čítá pouze tři pohonné jednotky, z toho jeden jediný turbodiesel. Ten je ovšem zdaleka nejvhodnější volbou. Jednotka 2.0 CRDi VGT dává výkon 103 (později 110) kW a má jak solidní spotřebu paliva, tak dynamiku. O něco lepší dynamické parametry slibují benzinové jednotky 2,0 litru s výkonem 104 kW a šestiválec 2,7 litru s výkonem 129 kW. Prvně jmenovaný ovšem v praxi turbodiesel překonává pružností a šestiválec má už zase zbytečně vyšší spotřebu paliva.
Výbava




Kia Sportage druhé generace nepatří mezi kdovíjak dobře vybavené modely. U auta totiž hrál velkou roli důraz na příznivou cenu, a tak v základu chyběla spousta komfortních i bezpečnostních prvků. Lepší je proto hledat vozy s vyššími stupni výbavy a případnými příplatkovými prvky. Jinak bude nutné se spokojit jen se základní sadou, ve které naštěstí nechybí alespoň manuální klimatizace.
Design




Druhá generace Kie Sportage je celkově typickým kompaktním SUV své doby. Auto má trochu drsnější vzhled, který možná až příliš komplikují různé linky a výstupky. Rozhodně nevypadá Sportage kdovíjak mladě, na druhou stranu trochu drsnější vzezření může být výhodou.
Spotřeba




Ojetou Sportage koupíte převážně s dvoulitrovým benzinovým motorem, který byl základní pohonnou jednotkou. Tento motor nelze označit ani za přehnaně žíznivý, ani za kdovíjak úsporný. Lepší je hledat verze s turbodieselem, které nemusí být v případě ojetých vozů o mnoho dražší, ale jsou výrazně úspornější. Na palivo relativně náročný šestiválec je u nás vzácný.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Kie Sportage patří spíše k průměru. Komfortněji naladěný podvozek nedovede úplně zamezit náklonům karoserie a auto celkově velmi ochotně přechází k nedotáčivosti, ani celková míra adheze není kdovíjaká. Na druhou stranu není Sportage nijak záludné auto, jen se hodí spíše pro klidnou jízdu. Většinou je Sportage předokolka, vozy s pohonem všech kol jsou vzácnější.
Bezpečnost




Nárazovými testy Euro NCAP Kia Sportage druhé generace možná trochu překvapivě neprošla. Považovat ji však můžeme za vcelku průměrně spolehlivý vůz s moderní konstrukcí – ostatně, i v USA byla bezpečnost Sportage hodnocena dobře. Při koupi ojetiny je ovšem dobré vybírat lépe vybavené verze s airbagy – v základu jsou totiž pouze ty čelní, boční a hlavové byly k dispozici až u dražších verzí.
Praktičnost




Kia Sportage sice v interiéru netrpí nedostatkem prostoru, avšak v dané kategorii najdeme i prostornější vozy. Především zavazadlový prostor s objemem 325 litrů je spíše podprůměrný. Autu také chybí nadstandardní praktické prvky, celková variabilita je spíše průměrná.
Komfort




Podvozek Kie Sportage poskytuje solidní jízdní komfort, ovšem celkově auto jinak posádku příliš nehýčká. Nabídka místa je spíše průměrná, sedadla svou oporou taktéž, použité materiály v interiéru nepůsobí příliš hodnotně.
Provozní náklady




Druhá Sportage vyniká nekomplikovanou technikou a celkově solidní robustností. To společně s výrobou v moderní továrně v Žilině znamená solidní spolehlivost auta. Náklady na palivo jsou spíše průměrné, benzinové motory nijak nepřekvapí, turbodiesel je z hlediska úspor daleko vhodnější.
Názor odborníka
Spolu s technicky spřízněným Tucsonem patří Kia Sportage druhé generace do první desítky nejprodávanějších modelů s pohonem všech kol v AAA AUTO. Zatímco její první generace je dodnes oblíbená díky své robustnosti a solidním terénním schopnostem, druhá generace je spíše klasickým silničním SUV dnešní doby, o čemž svědčí i existence verze s pohonem pouze předních kol (na trhu jich je zhruba třetina). Prodejní úspěch Sportage lze přičítat líbivým tvarům, překvapivě prostornému interiéru (s výjimkou kufru), a především lákavým cenám. Oproti konkurenční Toyotě RAV4 nebo Hondě CRV je Sportage výrazně levnější. Na trhu převažují dieselové verze, přičemž motor 2.0CRDi je asi tím jediným, co může časem způsobit majiteli vrásky na čele a vítr v peněžence. Vetšina ojetin však zatím nepřekonala hranici 150 tisíc najetých kilometrů, a tak lze doufat, že zatím ve větší míře nehrozí výměna či repase vstřikovačů common-railu, opotřebené turbodmychadlo, rachtající dvouhmotový setrvačník či ucpaný filtr pevných částic (oboje až od roku 2006). Dosavadní spolehlivost plynoucí z relativně jednoduché konstrukce snad dokáže zájemcům vynahradit kritizované tvrdé plasty v interiéru a poměrně malý kufr.