O vozidle
Kia Rio druhé generace se začala vyrábět v roce 2005 a byla jedním z prvních vozů, které odstartovaly nárůst kvality korejských aut. Zákazníky se Rio snažilo oslovit hned na několika frontách. Jednou z nich byla nabídka vnitřního prostoru. Kia se totiž s modelem Rio rozhodla zařadit na vrchol třídy, a z automobilu tak udělala jeden z největších ve své kategorii a době. Posádka tu tak nebude trpět nedostatkem místa, byť samozřejmě celková velikost auta trochu limitující je a vysocí cestující dlouhé cesty na zadních sedadlech rádi mít nebudou. Na dobré prostornosti se podílí i vcelku jednoduchá stavba auta a snaha o maximální využití obestavěného prostoru. Nekomplikovaná konstrukce se podepsala nejen na dobré nabídce vnitřního prostoru, ale také na celkově slušné spolehlivosti auta, zdá se však, že s věkem se Rio přece jenom kazí trochu více. Na druhou stranu právě jednoduchá konstrukce by měla znamenat, že investice do oprav nebudou příliš vysoké. Rio se prodávalo jako pětidveřový hatchback nebo čtyřdveřový sedan, který patří ve své kategorii ke vzhledově povedenějším kouskům. Celkově Rio zaujme solidním designem bez výstřelků, který mu zaručuje dobrou nadčasovost.
Rio překvapí také paletou motorů. Ta je velmi jednoduchá, čítá pouze tři agregáty. Všechny ovšem překvapí silou, dobrou spotřebou a výbornou pružností. Rio se tak nepotýká s potížemi slabounkých motorů, což mimo jiné u pohonných jednotek zvyšuje potenciální životnost. Jelikož motory nemají s autem tolik práce, nebývají tak často přetěžovány a odvděčí se za to méně problémovým provozem. Základem byl motor 1,4 s plně dostatečným výkonem 71 kW. Agregát je pružný, solidně úsporný a posádku neobtěžuje ani hlukem. Silnější alternativou je motor 1,6 CVVT s výkonem 82 kW, který je na malé Rio možná i zbytečně silný. S tímto motorem se však majitel nemusí bát vydat se i na delší cesty. Pravda, v městském provozu už tato jednotka nebude příliš úsporná. Poslední alternativou je naftový agregát 1,5 CRDi VGT s výkonem 81 kW. I pro něj platí, že má více než dost síly, tentokrát lze počítat i s úsporným provozem ve městě. Jen je tato pohonná jednotka trochu vzácnější.
Výbava
Kia Rio mohla být i velmi královsky vybavený automobil, jenže to platí až pro nejvyšší výbavové stupně. Jinak je nutné počítat se základnější sadou prvků, byť například klimatizace není ničím neobvyklým – chyběla jen v úplně základním provedení.
Design
Kia Rio druhé generace je vzhledově jednoduchý automobil, který byl postaven tak, aby vyhovoval vkusu širokého spektra zákazníků. Tvary Ria tak nestárnou příliš rychle a vůz působí i po letech velmi solidním dojmem. Překvapením je vcelku zdařilé provedení sedan.
Spotřeba
Rio druhé generace překvapí nabídkou silných motorů, které rozhodně nemají s autem mnoho práce. To se projevuje na vcelku příznivé spotřebě, motory totiž nemusejí být tolik vytěžovány. Na druhou stranu, klidní řidiči vyhledávající vůz pouze do městského provozu tu ideální pohonnou jednotku nejspíš nenajdou.
Jízdní vlastnosti
I jízdní vlastnosti Ria jsou na velmi dobré úrovni a dobře korespondují se silnými motory. Auto se snaží být komfortnější, přitom nekomplikovaná konstrukce podvozku mu propůjčuje i solidní a dobře čitelné jízdní vlastnosti.
Bezpečnost
Kia Ria prošla nárazovými testy Euro NCAP v roce 2005 a odnesla si hodnocení se čtyřmi hvězdičkami. Z dnešního pohledu tak už trochu na špičku ztrácí, avšak auto to dokáže částečně dohnat solidní bezpečnostní výbavou. V nejvyšších verzích totiž byly i takové prvky jako boční a hlavové airbagy a aktivní hlavové opěrky. Jenže levnější verze jsou na tom podstatně hůře a tu nejdražší budete na trhu ojetých vozů hledat asi déle.
Praktičnost
Kia Rio druhé generace je překvapivě praktický automobil. Nabídkou vnitřního prostoru převyšuje celou řadu soupeřů věhlasnějších jmen, zavazadlový prostor hatchbacku pak nabídne solidních 270 litrů místa. Sedan je na tom podstatně lépe, jeho 390 litrů může zaujmout i náročnější zákazníky.
Komfort
K solidním jízdním vlastnostem přidává Kia Rio i dobrý cestovní komfort. Pohonné jednotky jsou příjemně odhlučněny, podvozek se přes nerovnosti přenáší houpavě a ani rozbitá cesta jej nevyvede z míry. Dobrá je také nabídka vnitřního prostoru. Dojem tak kazí jen celkově obyčejnější provedení interiéru, které za kvalitami vozu trochu zaostává.
Provozní náklady
Ve statistikách spolehlivosti patří mladší modely Kia Rio do první třetiny žebříčků, s věkem se však modely trochu propadají. Provozně by měl být vůz relativně nenáročný i díky jednoduché konstrukci a příznivým nákladům na servis i díly. Spotřeba motorů je také relativně příznivá.