Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Velký zavazadlový prostor combi |
O vozidle
Kia Rio první generace je vůz segmentu B, který se ovšem prodával výhradně ve verzích sedan a combi, klasický hatchback k dispozici nebyl. První Rio je tak konkurencí například pro sedan nebo combi Škoda Fabia. Oproti mladoboleslavskému vozu jde především o levnou volbu pro nenáročné řidiče. Rio má nepříliš dobré jízdní vlastnosti, měkký podvozek nezajišťuje autu potřebnou stabilitu. Řízení je navíc hodně odtažité a i řazení by mohlo být přesnější. Z estetického hlediska nepatří Rio mezi vozy, které by byly pro svůj vzhled vyhledávány. Design je jednoduchý, účelný a v podstatě nudný. To samé lze říci o provedení interiéru, který navíc nepotěší kvalitou použitých materiálů, a hlavně nevalným zpracováním. Šetření se projevuje i na celkové trvanlivosti některých částí vozu, týká se to především dílů podvozku. Ty tedy vyžadují častější péči a výměnu. Náhradní díly, především z druhovýroby, jsou ovšem levné a opravy auta celkově nenáročné, takže Rio může být provozně velmi levným dopravním prostředkem. Nabídka prostoru je na danou třídu malých vozů spíše průměrná, vzadu není mnoho místa pro kolena a ani nad hlavou jej není na rozdávání. Rio ovšem potěší svou přepravní kapacitou – alespoň tedy v provedení combi. Sedan má totiž zavazadlový prostor o objemu jen 326 litrů a jeho zadní sedadla nelze sklápět. To combi je výrazně praktičtější, pojme skvělých 449 litrů nákladu, a po sklopení sedadel dokonce 1275 litrů. Combi na trhu ojetých vozů zcela jasně převládá, sedan je opravdovou vzácností.
Pro pohon Ria jsou k dispozici výhradně zážehové čtyřválcové motory. Základem je třináctistovka, která se postupně dodávala ve třech verzích výkonu. Nejprve to bylo 55 kW, pak 60 a ke konci až 62 kW. Na trhu nejčastěji narazíte na prostřední variantu, která se jeví být pro klidné Rio ideální pohonnou jednotkou. Třináctistovky jsou vcelku úsporné, ovšem opravdu určené pro klidnou jízdu – platí to především u základního provedení s nejnižším výkonem. Jedinou další volbou je patnáctistovka s výkonem 71 kW. Ta je na trhu podstatně vzácnějším zjevem, vyznačuje se dynamičtějším projevem, ovšem také zvýšenou spotřebou paliva. Pro Rio, které se rozhodně nemůže chlubit jízdní stabilitou, je to možná až zbytečná pohonná jednotka.
Výbava




Výbava většiny dostupných vozů Rio je spíše základní. Najdeme v ní centrální zamykání nebo elektrické ovládání oken, to je ovšem téměř vše. Vozy s klimatizací jsou vzácnější a také dražší, další vymoženosti od výbavy už nelze téměř očekávat.
Design




Kia Rio první generace rozhodně nepatří mezi automobily, které by za svůj vzhled sklízely obdiv. Je to obyčejný vůz velmi obyčejných tvarů bez jakýchkoli emocí nebo zajímavostí. Design je tedy velmi nudný a usedlý a určitě nepůsobí moderně.
Spotřeba




Rio pohání výhradně zážehové motory, ty mají většinou objem 1,3 litru. Při klidné jízdě, ke které vůz svou celkovou povahou vybízí, dovedou být tyto jednotky vcelku úsporné. Silnější patnáctistovka pak má spotřebu vyšší.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti jsou další oblastí, kde si Rio chválu nezaslouží. Měkký podvozek přináší výrazné náklony v zatáčkách a příliš se nepostará o vedení stopy. Tu auto opouští velmi brzy a řidič navíc o dění není celkově moc dobře informován, protože má Rio velmi odtažité řízení.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP se první Kia Rio nikdy neobjevila, ovšem vzhledem ke konstrukčnímu stáří i snaze šetřit se dá předpokládat, že ochrana posádky bude opravdu pouze základní. Ostatně, v základní výbavě najdeme z povinnosti většinou pouze čelní airbagy.
Praktičnost




Na zadních místech sice Kia Rio nenabízí kdovíjaké množství místa, ovšem při nepříliš dlouhých cestách tu dvojice dospělých cestujících bez problémů vydrží. Z hlediska praktičnosti je ideální verze combi, která má velký zavazadlový prostor s objemem 449 litrů a sklopná zadní sedadla.
Komfort




Podvozek Kia Rio je naladěn velmi měkce, na nerovnostech se vůz zhoupne a docela dobře si vede v disciplíně filtrace nerovností. Ovšem odhlučnění auta nebo celkové provedení interiéru nejsou na takové úrovni, která by ke komfortu jízdy mohla jakkoli kladně přispět.
Provozní náklady




Kia Rio první generace je vůz s příjemně nízkými provozními náklady. Spotřeba paliva by sice mohla být mírně nižší, ovšem co se servisu týče, je Rio vůz finančně nenáročný. Náhradní díly jsou levné a opravy velmi jednoduché. Pravdou je, že především podvozkové části si zaslouží častější pozornost.